Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!
- Trådstartare schaki
- Start datum
The_SuedeII
Aktiv medlem
Skruva av bakstycket, leta upp ledningsbanan som strömmatar backlighten till displayen. Klipp ledningsbanan/kabeln och förläng ut en mikroswitch på utsidan så att du kan stänga av belysningen till displayen. Sådär, löst.
Om nån donerar en LX-3 till mig så lägger jag upp en DIY-tråd med arbetsbeskrivning och beskrivande foton.
Om nån donerar en LX-3 till mig så lägger jag upp en DIY-tråd med arbetsbeskrivning och beskrivande foton.
Danlo
Avslutat medlemskap
Jag laddade precis ner lite raw filer på olika iso..
Jag kan knappt tro mina ögon! 8-O
Helt sjukt! Jag kan utan problem skicka iso 80-100 -bilder till bildbyrån utan att de skulle klaga! HEEELT SJUKT!
Perfekta semsesterkameran för en fotograf helt enkelt!
KÖPA KÖPA KÖPA KÖPA KÖPA KÖPA KÖPA KÖPA KÖPA KÖÖÖÖÖÖPAAAAAA!!!!!
Jag kan knappt tro mina ögon! 8-O
Helt sjukt! Jag kan utan problem skicka iso 80-100 -bilder till bildbyrån utan att de skulle klaga! HEEELT SJUKT!
Perfekta semsesterkameran för en fotograf helt enkelt!
KÖPA KÖPA KÖPA KÖPA KÖPA KÖPA KÖPA KÖPA KÖPA KÖÖÖÖÖÖPAAAAAA!!!!!
Makten
Aktiv medlem
Vänta tills du dragit lite efterbehandlingsspakarna;-)T.o.m. iso 3200 är riktigt användbart!
Angående displayen så är jag ganska säker på att det går att stänga av den automatiska visningen efter att man tagit en bild. Det ligger nog väl gömt i någon meny nånstans.
Tillägg: Eller du kanske menar att displayen används som "sökare" under det att filen skrivs till minneskortet?
Ankhmorkpork
Medlem
Går det köpa uv-filter till den någonstans? Blir jävligt jobbigt att fiffla med objektivlocket hela tiden....
Känner inte till om det går att montera UV-filter men själv funderar jag på att prova den här lösningen:
http://www.flickr.com/photos/candyz/2881513463/in/photostream/
Inte dammtätt förmodligen men verkar vara en bra lösning att skydda linsen om det nu fungerar.
elgenper
Aktiv medlem
Går det köpa uv-filter till den någonstans? Blir jävligt jobbigt att fiffla med objektivlocket hela tiden....
Du får skaffa en adapter, sen går det fint. Här är ett par (utöver originaltillbehöret):
http://lensmateonline.com/newsite/LeicaLX3.html
http://www.westcoastcameras.com/index.php?l=product_detail&p=4020
Lensmate har jag handlat av till en tidigare kamera: alldeles utmärkta grejor och smidig leverans. Den andra vet jag inget om, men det där motljusskyddet ser ju smaskens ut!
Sen är det ju oundvikligen så att ANTINGEN har man en smidig liten kamera att stoppa i jackfickan mellan bilderna ELLER så har man en väl skyddad objektivtub med bra grepp.....
JOLidman
Aktiv medlem
Vad tråkigt Janne, jag stog och kände på den på Mediamarkt igår i lite över en timme.
Men är inte ännu helt säker.. någon som har erfarenhet av Rawfiler och snabba minneskort i LX3:an?
SanDisk Ultra II SDHC 15 MB/s - tar 1-2 sek att skriva en RAW-fil. Knäpper du bilden och tittar på displayen så hinner du se att en ikon föreställande ett SD-kort indikerar. Alldrig råkat ut för så långa skrivtider som du har.
En sak till - har en Nikonutrustning som står och samlar damm, skäms faktiskt men det är så mycket bekvämare med en liten kompakt och dessutom en filmfunktion. Ställer avstånd och exponering men går inte att zooma.
janne_145
Aktiv medlem
SanDisk Ultra II SDHC 15 MB/s - tar 1-2 sek att skriva en RAW-fil. Knäpper du bilden och tittar på displayen så hinner du se att en ikon föreställande ett SD-kort indikerar. Alldrig råkat ut för så långa skrivtider som du har.
En sak till - har en Nikonutrustning som står och samlar damm, skäms faktiskt men det är så mycket bekvämare med en liten kompakt och dessutom en filmfunktion. Ställer avstånd och exponering men går inte att zooma.
Bekvämt kanske men kompakten kan aldrig ersätta D300 som du har (iaf inte än på länge) Beror kanske helt på vilka krav man har på bildkvalle. Mina krav var tyvärr för höga antar jag (kan bero på att jag kör D700 hehe). Man vill ju kunna öka på ISO lite och inte bara köra på ISO 80 hela tiden. Känns lite som LX3an är gjord endast för dagsbilder. Filma e ju skoj men LX3an har ju lite brister på den fronten också.
Staffan3
Aktiv medlem
Ca. 3 sek.
Hej
Jag tog tid för nerladdning till kortet... för "bara" RAW-fil...ca 3 sek. Sedan ställde jag den på extern sökare och då fanns bara focuserings-grönapricken och avstängd blixt på den svarta displayen.
Jag har ett inte så snabbt kort, inte det snabbaste.
Sedan väljer jag att bara ta raw-filer för annars blir det för långa nerladdningstider Sandisk Ultra II.
Staffan
Hej
Jag tog tid för nerladdning till kortet... för "bara" RAW-fil...ca 3 sek. Sedan ställde jag den på extern sökare och då fanns bara focuserings-grönapricken och avstängd blixt på den svarta displayen.
Jag har ett inte så snabbt kort, inte det snabbaste.
Sedan väljer jag att bara ta raw-filer för annars blir det för långa nerladdningstider Sandisk Ultra II.
Staffan
Danlo
Avslutat medlemskap
Jag har kollat lite på Ricoh GX200 idag.. Men herregud, synlig bandning from iso 400?! Nej tack, det får bli Panasonic!
Har den förhoppningsvis i min hand om ca två veckor.. Mmm..
Någon som har erfarenhet av "Radars".. de kom nämligen upp som billigast med kameran i lager på pricerunner??
Har den förhoppningsvis i min hand om ca två veckor.. Mmm..
Någon som har erfarenhet av "Radars".. de kom nämligen upp som billigast med kameran i lager på pricerunner??
Danlo
Avslutat medlemskap
Känner inte till om det går att montera UV-filter men själv funderar jag på att prova den här lösningen:
Inte dammtätt förmodligen men verkar vara en bra lösning att skydda linsen om det nu fungerar.
Man måste tydligen slipa på plasten ovanför linsen.. Nej, det vill jag inte göra på en ny kamera.. Det måste väl finnas nåt "ickeförstörande" sätt att fästa LC-1 på LX3?
JOLidman
Aktiv medlem
Vidvinkelläget på objektivet är som det är fotat men vid tele (60mm) försvinner den inre "tuben" in i den yttre tuben (24mm - 8mm).
Kommer inte "flärparna" att komma innanför objektivets synliga cirkel?
Makten
Aktiv medlem
Det är verkligen inte särskilt jobbigt med objektivlocket. Det kan man hänga i en liten medföljande snodd i ett av öronen för axelremmen, till exempel. När man inte använder kameran på en stund så fälls ändå objektivet in. Själv stänger jag av den mellan varje bild. Den är tillräckligt snabb vid uppstart ändå
CLP
Avslutat medlemskap
Det är verkligen inte särskilt jobbigt med objektivlocket. Det kan man hänga i en liten medföljande snodd i ett av öronen för axelremmen, till exempel. När man inte använder kameran på en stund så fälls ändå objektivet in. Själv stänger jag av den mellan varje bild. Den är tillräckligt snabb vid uppstart ändå
Instämmer...
Har man använt systemkamera länge, känns det verkligen inte alls jobbigt. Bara lite enklare än systemarnas lock när det hänger i "fyllsnodden".
Däremot funderar jag om man skulle köpa ett riktigt litet pol-filter och göra en hylsa som passar att skjuta över optiken när kameran är igång. Vill inte ha det där "jätteröret" påskruvat. Dörr hadde 37mm's gäng!
Bara man inte "råkar" slå av kameran med filtret på.....
hornavan
Aktiv medlem
Däremot funderar jag om man skulle köpa ett riktigt litet pol-filter och göra en hylsa som passar att skjuta över optiken när kameran är igång. Vill inte ha det där "jätteröret" påskruvat. Dörr hadde 37mm's gäng!
Bara man inte "råkar" slå av kameran med filtret på.....
Det fungerar faktiskt bra att bara hålla ett större polfilter framför gluggen; utan hylsa. Jag använde ett 49 mms. Ett 72 hade också fungerat.
Makten
Aktiv medlem
Ja, det har jag också funderat på. Problemet blir att få till ett "rör" som går lagom trögt på objektivet. Man skulle vilja ha sån där filt på insidan som det brukar vara på vissa motljusskydd.Däremot funderar jag om man skulle köpa ett riktigt litet pol-filter och göra en hylsa som passar att skjuta över optiken när kameran är igång. Vill inte ha det där "jätteröret" påskruvat. Dörr hadde 37mm's gäng!
Det borde inte göra någon skada på kameran om hylsan går någorlunda lätt över objektivet. Visst kan man tappa filtret i marken, men kanske en "fyllesnodd" även till detta?Bara man inte "råkar" slå av kameran med filtret på.....