Annons

Panasonic Lumix LX3: 24-60 mm f/2,0-2,8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det fungerar faktiskt bra att bara hålla ett större polfilter framför gluggen; utan hylsa. Jag använde ett 49 mms. Ett 72 hade också fungerat.

SANT!

Men jag tänkte att ett litet filter väger mindre och kanske skulle kunna gå att fästa med ett plaströr som man värmer och formar. En påskjutsannordning bara.

Den var ganska fin den här kameran. Jag gick och önskade mig en Iso & exp-kompensations-ratt likt canons G10. Men det visade ju sig vara helt onödigt, då det gick att programmera en funktionsknapp till ena önskningen och min andra önskning hadde redan en egen knapp.

Sedan att focuspunkten gick att förskjuta valfritt var inte heller dummt. Ja åsså macroläget förståss... härlig närgräns. Man får nästan ha hjälm på sig så man inte slår i huvudet, när man jagar macromotiv.

Möjligen att jag hadde önskat lite gummigrepp likt Nikon eller Canon, då denna känns lite halkig. Nåja... några varv med silvertejp blir nog detta också bra. ;-)
 
SANT!

Men jag tänkte att ett litet filter väger mindre och kanske skulle kunna gå att fästa med ett plaströr som man värmer och formar. En påskjutsannordning bara.

)

Plaströret väger och tar plats. iA-läget är kamerans bästa funktion när det gäller att plåta snabbt och utan inställningar. Jag är förvånad och lite sur att kameran ofta gör bättre och snabbare val än jag själv hinner med. Men det är inte ett klagomål.
Det finns ju en adapter att köpa som man kan sätta olika filter på. En hylsa direkt på gluggen gör ju att man kan glömma zoomen.
 
Plaströret väger och tar plats. iA-läget är kamerans bästa funktion när det gäller att plåta snabbt och utan inställningar. Jag är förvånad och lite sur att kameran ofta gör bättre och snabbare val än jag själv hinner med. Men det är inte ett klagomål.
Det finns ju en adapter att köpa som man kan sätta olika filter på. En hylsa direkt på gluggen gör ju att man kan glömma zoomen.

Det finns några millimeter att spela på för att fäsa ett rör, utan att behöva kompromissa zoomen, om nu inte kameran fimpas förståss.
Jaja... får se vad man hittar på, har inte börjat fundera över detta ännu.
Nog löser det sig....

En tjock cykelslang som spänner runt eller krympslang... ja vi är ju många kockar här, så någon borde komma fram med nått praktiskt och enkelt.
 
Vet nån var man kan hitta raw filer för nedladdning? Helst tagna i mörka miljöer och gärna underexponerade...?
 
Mörka och under.

Hej.
Varför vill du ladda ner?
Jag kom hem från en eldfest från i går kväll med en hel del....massor av mina är mörka och underexponrade.

Staffan
 
Hej.
Varför vill du ladda ner?
Jag kom hem från en eldfest från i går kväll med en hel del....massor av mina är mörka och underexponrade.

Staffan

Eftersom jag inte är ägare av en LX3 ännu så vill jag ju testa lite..

Skulle vara oerhört tacksam om du kanske ville maila några mörka raw-filer...?
 
Varför fungerar inte installation av firmware??

Hej, jag har försökt få in den nya firmware 1.3 i kameran utan att lyckas. Vad gör jag för fel?
Jag laddade ner filen som heter LX3__120.bin och kopierade den till ett formatterat minneskort.
Stoppade i kortet i kameran och startade enligt buksanviningen.
”Ingen giltig bild att spela” säger kameran.
Jag har haft liknande problem tidigare, men minns inte vad jag gjorde för fel.
Hjälp!
 
Kanske har du redan 1.2 installerat. Den nya 1.3 heter LX3__130.bin och du behöver ha batteriet fulladdat.
mvh/Kalle, ska installera ikväll.
 
....
Kan vi inte länka till lite olika ställen/fotografer där det finns riktigt bra LX3 bilder vi kan inspireras av?
...

Ett par trådar:

http://forum.getdpi.com/forum/showthread.php?t=5213
http://forum.getdpi.com/forum/showthread.php?t=7705

En proffsfotografs blogg där han gör en del inlägg om LX3:

http://www.laurencekimblog.com/index.php?category=16&start=0#mce_temp_url#

Och framför allt den här: (Handlar iofs om D-Lux 4, men de flesta som aldrig provat är ju bombsäkra på att det är precis samma kamera....)

http://www.boxedlight.com/dlux4/
 
Nu har jag installerat firmware 1.3. Hade tydligen 1.1 innan. Lite trög är jag kanske men vad är den största skillnaden.
 
Nästan en smula komiskt att få skjuta denna bild med en LX3'a.
 

Bilagor

  • P1000079_3,4.jpg
    P1000079_3,4.jpg
    86.8 KB · Visningar: 496
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.