Annons

Påverkas slutarlivslängden av slutartiderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

nikmoz

Aktiv medlem
Påverkas slutarlivslängden (alltså för t. ex 350D ca 50000 exponeringar) av hur långa slutartider man använder?

Om jag tar många exponeringar med säg ett par timmars slutartid, sliter det då mer?

ja, ni förstår säkert frågan...

/Petter

Borde det väl inte göra. Är väl mekansiska rörelsenra som sliter på grejerna och inte tiden den står öppen. Däremot går väl batterierna åt ;)

Det har du ju förstås rätt i...tänker visst inte så klart nu...dags att lägga sig méd andra ord...tack för svaret och god natt

Jag skulle tro att påfrestningarna ligger i ändlägena. De blir ju en hel del g-krafter Jag tror att en öppen slutare nöts försumbart lite mer än vad en stängd gör.

Tänk dig en dslrslutare 22,7mm plus pyttelite till kanske. Den skall röra sig fram och tillbaka på bestämd slutartid. 1/4000 brukar väl vara snabbaste om jag inte är helt fel ute. Men jag räknar med det iaf. Då klarar med andra ord slutaren att färdas (22,7mm * 2) = 45,4mm = 0,0445m på 1/4000s = 0,00025s.
Men vi räknar enkel väg. (0,0455/2) / (0,00025/2) = 0,02275/0,000125 = 182m/s = 655.2km/h.
Alltså går det från 655.2km/h till 0km/h på en tidsrymd som bör vara försumbar.
Nu har jag glömt bort hur man räknar retardationskrafter, om jag nu överhuvudtaget lärde mig, men det blir nog rätt så häftiga siffror.

Det sista svarar ju inte direkt på frågan, men jag rycktes med pga min förkärlek till häftiga hastigheter :)
Dessutom kan ju nån kolla så att jag har räknat rätt.

Ojojoj 655.2. Ja jävlar ;)

Jag tror inte att slutaren mår nämnvärt sämre av långa exponeringar, men sensorn kan säkert suga åt sig en hel del damm under ett par timmar med öppen slutare ;)

Nja, inte för att jag är nån expert på kameror, men nog tror jag att många(alla moderna?) slr-kameror har en ridåslutare, dvs, två ridåer som passerar med en lucka mellan, denna lucka är av variabel längd och nånstans kring 1/250 så brukar längden på luckan vara precis en filmbredd, därav brukar den kortaste sslutartiden med blixt vara 1/250. Annars så blir det bara blixt på en del av sensorn eftersom ridåerna skymmer resten.

Nu kommer vi till den del som jag inte har nån aning om utan gissar, min gissning är att ridåerna rör sig oberoende av varandra och med samma hastighet varje gång, det enda som skiljer är med vilket mellanrum deras rörelse startas, om så är fallet så borde inte slutartiden spela någon roll alls. ridån ska alltså röra sig 36(?) millimeter på 1/250 sekunder, vilket gör 9 meter i sekunden, eller 32 kilometer i sekunden.
Sen om jag svamlar är en annan sak:)

Senast ändrad:
Spontant känns det som att långa serier sliter mer på slutaren än om man tar en bild då och då oavsett slutartid.

Rör sig inte slutaren alltid lika snabbt? Slutartiden beror väl på hur länge slutaren är öppen.

Jag tänker att under långa sekvenstagningar uppstår mera värme genom friktion pga upprepad snabb rörelse. Det sliter nog mer skulle jag tro. Men det är bara spekulationer...

//Peter

bullen_ skrev:
Jag skulle tro att påfrestningarna ligger i ändlägena. De blir ju en hel del g-krafter Jag tror att en öppen slutare nöts försumbart lite mer än vad en stängd gör.

Tänk dig en dslrslutare 22,7mm plus pyttelite till kanske. Den skall röra sig fram och tillbaka på bestämd slutartid. 1/4000 brukar väl vara snabbaste om jag inte är helt fel ute. Men jag räknar med det iaf. Då klarar med andra ord slutaren att färdas (22,7mm * 2) = 45,4mm = 0,0445m på 1/4000s = 0,00025s.
Men vi räknar enkel väg. (0,0455/2) / (0,00025/2) = 0,02275/0,000125 = 182m/s = 655.2km/h.
Alltså går det från 655.2km/h till 0km/h på en tidsrymd som bör vara försumbar.
Nu har jag glömt bort hur man räknar retardationskrafter, om jag nu överhuvudtaget lärde mig, men det blir nog rätt så häftiga siffror.

Det sista svarar ju inte direkt på frågan, men jag rycktes med pga min förkärlek till häftiga hastigheter :)
Dessutom kan ju nån kolla så att jag har räknat rätt.

Ojojoj 655.2. Ja jävlar ;)

Resonemanget stämmer inte riktigt. Slutaren har två ridåer, en som öppnar och en som stänger. Vid riktigt korta slutartider rör sig dessa samtidigt med bara en liten ljusspalt emellan, så även om det tar viss tid för denna spalt att röra sig över bildytan så exponeras varje del av ytan en väldigt kort tid. Ju kortare slutartid desto smalare spalt.

Senast ändrad:
Vet faktiskt inte riktigt hur det fungerar. Rycktes som sagt med :) Om någon känner för att förklara närmare hur en slutare fungerar, är jag idel öra.

bullen_ skrev:
Vet faktiskt inte riktigt hur det fungerar. Rycktes som sagt med :) Om någon känner för att förklara närmare hur en slutare fungerar, är jag idel öra.
Den här websidan förklarar det ganska bra. En bit ner på sidan syns en ESR-kamera (för film) med öppet bakstycke. Under den bilden finns en knapp som man kan trycka på för att se hur slutaren arbetar.

http://science.howstuffworks.com/camera6.htm

Digitala ESR-kameror har likadana slutare, men det är förstås mycket svårare att se hur de arbetar eftersom sådana kameror inte har något bakstycke som kan öppnas.

PD

bullen_ skrev:
Tackar tackar. Nu förstår jag. Men då stämmer väl beräkningarna iaf? Eller e de jag som är dum nu?

Alltså din beräkning stämmer i sak, men som 2 tidigare har påpekat så fungerar inte slutaren så som du förutsätter. Slutarens hastighet är inte beroende av slutartiden utan är konstant. Hur snabbt den åker beror på kamera modell men vanligtvis är det sensorns längd genom 1/200 sekund. Det som varierar för att uppnå olika tider är att spalten mellan de båda ridåerna varieras. 2:a ridån startar helt enkelt efter så lång tid som aktuell slutartid är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar