Annons

På internet äger alla rätten till bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Tom-Ole

Medlem
Hej!

För några veckor sedan gjorde jag ett uppdrag åt en vän där jag fotograferade en valpkull. Hon fick webanpassade bilder för publicering på sin hemsida.
Dessa bilder var enbart till för att hon skulle använda dem endast till detta syfte.
Vi kom även överrens om någon valpköpare var intresserad av bilder så skulle de kontakta mig.

För en vecka sedan upptäckte jag att en valpköpare som även driver en kennel, olovligt publicerat bilder på sin kennelhemsida.

Jag skrev då ett mail till vederbörande och talade om att det var jag som ägde upphovsrätten till bilderna. Och bad dem genast att avpublicera bilderna. Bilderna togs då bort samma dag.

Men nu ikväll fick jag ett mail från kennelns ägare som skriver så här!!:



"Hej Tom Ole

Först av allt måste jag konstatera att de bilder som det här är fråga om är
oerhört vackra bilder.

Som du kanske vet är ju det här med upphovsrätt för bilder, och i synnerhet
bilder som publiceras på internet, ingen lättutredd fråga. Såvitt kännt har
frågan ännu inte slutgiltigt reglerats i domstol.

Jag kan hålla med dig om att god ton torde innebära ett angivande vem som är
fotograf. Tyvärr måste dock frågan om vem som äger rätten till de
publicerade bilderna ägnas en särskild uppmärknadsamhet. I detta fall har de
publicerade bilderna hämtats från en hemsida för en hunduppfödare. Innan
bilderna har återpublicerats på den hemsida som nu är fråga om, har givetvis
den person som står bakpom den hemsida där bilderna ursprunglig lagst in,
tillfrågats. Vi mäste därför konstatera att dina krav på ersättning redan
torde vara reglerade.

Som artist och fotograf bör du vara uppmärksam på att publicering av dina
alster på internet gör bilderna till mer eller mindre allmän egendom och att
frågan återpublicering och äganderätt ingalunda är slutligt avgjord.

I detta fall kan konstaters att tillstånd att återpublicera bilderna har
inhämtats från ägaren av bilderna, dvs upphovsmannen till den sida varpå
bilderna publicerats. Som jämförelse kan användas att jag låter en fotograf
ta en bild av mig och min familj. Resultatet av denna fotograferingen torde,
framför allt om jag betalar för bilderna, tillhöra mig. Frågan om ersättnig
torde då vara en fråga vad som ursprungligt avtalats. Har frågan om
ersättning för återpublicerig inte avtalats måste nog konstateras att
äganderätten till bilderna övergått till uppdragsgivaren. Frågan om rätten
att erhålla ytterligare ersättning för de bilder det här är fråga om måste
nog därför tyvärr bli en fråga för domstol att utreda.

Som inledningsvis konstaterades är de bilder det här är fråga om av hög
kvalitet. Som en gest av god vilja har de här aktuella bilderna tagit bort
från vår sida, Vår avsikt är dock att bilderna åter skall publiceras. Som
ytterligare gest av vår goda vilja kommer då ditt namn att anges som
fotograf. Eftersom många hundägare besöker vår hemsida torde ett sådant
angivande vara av stor betydelse för dig för framtida affärer.

Med hopp om om framtida samarbete"




För mig låter det helt sjukt! Vad tycker ni?
 
Helt totalt felaktigt. Helt gripet ur luften.

"Som artist och fotograf bör du vara uppmärksam på att publicering av dina alster på internet gör bilderna till mer eller mindre allmän egendom."
Jo, just det, ja... :-]

Men, det är många som tror att dom har köpt bilder när dom betalat för ett begränsat nyttjande. Vi får försöka vara lite pedagogiska när vi säljer våra bilder och skriva tydliga avtal...
 
Huva.. vet inte när jag sist gjorde ett inlägg på FS.. men det där gör mig förbannad. Stå på dig, fixa bevisning på att bilderna har publicerats och skicka räkning, gör polisanmälan..
 
OMG..tack för ett gott skratt. Det var riktigt underhållande läsning, en person som formulerar sig så att han verkar vara tvärsäker på vad som gäller men har så fel så fel.
 
Komplett svammel och dravel...

Du får aldrig publicera det någon annan har upphovsrätt till (däremot får du kopiera bilden från Internet, för *privat* bruk).


"Vår avsikt är dock att bilderna åter skall publiceras. Som ytterligare gest av vår goda vilja kommer då ditt namn att anges som fotograf".

Jisses... Gör han detta så ta skärmdumpar etc, och upplys honom sedan vänligt att det då kommer en faktura på ett ganska ansenligt belopp.
 
"Som jämförelse kan användas att jag låter en fotograf ta en bild av mig och min familj. Resultatet av denna fotograferingen torde, framför allt om jag betalar för bilderna, tillhöra mig".

Hahahaha.... snyft.... hjälp, jag kan inte sluta skratta....


Det finns många pärlor att välja på i denna text.
En riktig klassiker....
 
Det är humor, ELLER?

Hadde du bett om betalt eller bara att bilderna skulle tas bort?

Personen skriver alltså att bilderna ska publiceras igen och om du inte tycker om det så blir det ett fall för dommstolen, kanske lika bra att vänta då till bilderna är tillbaks, skicka då en faktura eller eller annmäl det, borde vara kanska svårt att förneka uppsåt att publicera då!
 
Nej, nej... NEJ!

1) Enligt 3 § lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL) ska upphovsmannen anges i den omfattning, och på det sätt god sed kräver. Det innebär i princip att upphovsmannen ska anges vid publicering om det inte finns något avtal som säger annat. Undantaget kan möjligen vara att branschpraxis vid reklam är att man inte anger upphovsmannen, men det förutsätter att det överhuvudtaget finns ett avtal om sådan publicering, vilket det inte gör i det här fallet.

2) Om du (Tom-Ole) har tagit bilderna är det du som har upphovsrätten till dem (1 § URL). Att du upplåter nyttjanderätt ("delvis överlåtelse av upphovsrätt" i upphovsrättslagens mening) för bilderna till din vän innebär inte att vännen kan överlåta bilderna vidare.

3) Av ovanstående följer att kennelns eventuellt inhämtade tillstånd från din vän inte är värt luften eller elektronerna genom vilka det har förmedlats.

4) Det finns visserligen en regel i URL (27 § 1 stycket, andra meningen) om beställd porträttbild, enligt vilken upphovsmannen inte får utöva sin rätt (till hel eller delvis överlåtelse) utan tillstånd av beställaren eller dennes efterlevande. Även om de aktuella bilderna skulle kunna klassas som porträttbilder är kenneln för det första inte beställare och för det andra så ger regeln inte heller beställaren någon rätt att förfoga över verket utan fotografens medgivande.

5) Frågan om otillåten bildpublicering på nätet har visst reglerats i domstol.

Min bedömning är att personen som skrivit brevet till dig antingen är en person med ringa juridisk kompetens men med synnerligen god förmåga att ordbajsa på så sätt att det, bortsett från en stavning som skulle göra en kratta generad, låter vackert, eller en person vars juridiska kunskaper inte är uppdaterade sen 1994 då den gamla fotografilagen upphävdes. - Eller en bluffmakare.

Du får gärna vidarebefordra detta till berörd person.

Du kan också upplysa vederbörande om att uppsåtligt upphovsrättsintrång inte bara medför ersättningsskyldighet utan också är straffbart.


Erik Dahlbäck

Jur. stud. (insnöad på immaterialrätt)
 
Senast ändrad:
Det här är det mailet jag skickade till henne när jag upptäckte bilderna! :


"Ang. bildstöld!
>
>Jag har upptäckt att ni har olovligt publicerat bilder som jag Tom Ole
>Sundberg äger upphovsrätten till.
>Bildera det gäller är: De två på Hagelstormens Ablazing Challenger.
>
>Plockar ni inte ner bilderna omgående kommer jag att fakturera er enligt
>BLF s gällande prislista.
>
>Otillåten publicering 10% av ett basbelopp = 3970 kr
>Utelämnande av mitt namn = 1000 kr
>publicering: 500 kr
>
>Summa ca 5500 kr + moms /bild = 11000 kr
>
>
>Fotograf Tom Ole Sundberg"
 
Självförtroende är ju bra, men.....

Har läst mailet igen nu: Det är Humor!

Låter som om nån som typ sitter i en ica-kassa och fått lite juridisk info om kontanthantering och nu tror hon är Leif Silbersky!

Vänta och se om bilderna kommer tillbaks, sen är det bara att börja fakturera, svårt att förneka uppsåt när man blivigt tillsagd.
 
Jamen jisses!!!

Vilken människa!!!

Talet (Skriftens) gåva har personen iaf.

"I detta fall kan konstaters att tillstånd att återpublicera bilderna har
inhämtats från ägaren av bilderna, dvs upphovsmannen till den sida varpå
bilderna publicerats. Som jämförelse kan användas att jag låter en fotograf
ta en bild av mig och min familj. Resultatet av denna fotograferingen torde,
framför allt om jag betalar för bilderna, tillhöra mig."

Den där kommentaren har jag fått många gånger. Frågan om vem som ska ha negativen osv, osv. Det tar en stund att förklara att NEJ, det är INTE dina bilder. Du har bara köpt nyttjanderätten tilldom, och det också med begränsning.


"Som en gest av god vilja har de här aktuella bilderna tagit bort från vår sida, Vår avsikt är dock att bilderna åter skall publiceras. Som
ytterligare gest av vår goda vilja kommer då ditt namn att anges som fotograf. Eftersom många hundägare besöker vår hemsida torde ett sådant
angivande vara av stor betydelse för dig för framtida affärer.

Med hopp om om framtida samarbete"

Man måste ju ge en eloge för att personen ifråga är optimist och samtidigt smått hotfull. Inte lätt att vara det menar jag.


Ta och gör utdrag ur BLF och visa personen ifråga. Det finns också flera bra sidor (som tex FS) där du kan få exempel ur lagtexten. Stå på dig!!! Du har rätten och lagen på din sida.


Jag har blivit utsatt för samma sak själv av en kommunanställd marknadsförare och stod på mig. Det tjänade jag 60K på.
Det extra roliga är att personen ifråga verkar har gjort nytryck på grejerna...med samma fel som sist. Jag ser fram emot att tjäna 60K till :D
 
Aha, då skall jag hämta hem DC++ och börja ladda ner musik, filmer och annat upphovsrättsskyddat material men, först fråga om lov av den som jag laddar ner ifrån... ^^
 
Med det svaret du har fått med hänvisning till domstol, så är det uppebart att din motpart vill köra en sväng i domstol.

Mitt råd är att skicka en faktura om du in redan gjort det och sedan ta svängen via kronofogden med ett betalningsföreläggande och sedan om så krävs en sväng i tingsrätten (så kenneln får som de vill). Kronofogden är en bra myndighet som har rutiner för att få in pengar. Finessen är att motparten får betala hela kalaset. Dyrköpta läxor visserligen för dem.

Bifoga gärna deras brev till kronofogen i samband med begäran om betalningsföreläggande, så finns det ett bra underlag om tvist.



Tom-Ole skrev:
Hej!

För några veckor sedan gjorde jag ett uppdrag åt en vän där jag fotograferade en valpkull. Hon fick webanpassade bilder för publicering på sin hemsida.
Dessa bilder var enbart till för att hon skulle använda dem endast till detta syfte.
Vi kom även överrens om någon valpköpare var intresserad av bilder så skulle de kontakta mig.

För en vecka sedan upptäckte jag att en valpköpare som även driver en kennel, olovligt publicerat bilder på sin kennelhemsida.

Jag skrev då ett mail till vederbörande och talade om att det var jag som ägde upphovsrätten till bilderna. Och bad dem genast att avpublicera bilderna. Bilderna togs då bort samma dag.

Men nu ikväll fick jag ett mail från kennelns ägare som skriver så här!!:



"Hej Tom Ole

Först av allt måste jag konstatera att de bilder som det här är fråga om är
oerhört vackra bilder.

Som du kanske vet är ju det här med upphovsrätt för bilder, och i synnerhet
bilder som publiceras på internet, ingen lättutredd fråga. Såvitt kännt har
frågan ännu inte slutgiltigt reglerats i domstol.

Jag kan hålla med dig om att god ton torde innebära ett angivande vem som är
fotograf. Tyvärr måste dock frågan om vem som äger rätten till de
publicerade bilderna ägnas en särskild uppmärknadsamhet. I detta fall har de
publicerade bilderna hämtats från en hemsida för en hunduppfödare. Innan
bilderna har återpublicerats på den hemsida som nu är fråga om, har givetvis
den person som står bakpom den hemsida där bilderna ursprunglig lagst in,
tillfrågats. Vi mäste därför konstatera att dina krav på ersättning redan
torde vara reglerade.

Som artist och fotograf bör du vara uppmärksam på att publicering av dina
alster på internet gör bilderna till mer eller mindre allmän egendom och att
frågan återpublicering och äganderätt ingalunda är slutligt avgjord.

I detta fall kan konstaters att tillstånd att återpublicera bilderna har
inhämtats från ägaren av bilderna, dvs upphovsmannen till den sida varpå
bilderna publicerats. Som jämförelse kan användas att jag låter en fotograf
ta en bild av mig och min familj. Resultatet av denna fotograferingen torde,
framför allt om jag betalar för bilderna, tillhöra mig. Frågan om ersättnig
torde då vara en fråga vad som ursprungligt avtalats. Har frågan om
ersättning för återpublicerig inte avtalats måste nog konstateras att
äganderätten till bilderna övergått till uppdragsgivaren. Frågan om rätten
att erhålla ytterligare ersättning för de bilder det här är fråga om måste
nog därför tyvärr bli en fråga för domstol att utreda.

Som inledningsvis konstaterades är de bilder det här är fråga om av hög
kvalitet. Som en gest av god vilja har de här aktuella bilderna tagit bort
från vår sida, Vår avsikt är dock att bilderna åter skall publiceras. Som
ytterligare gest av vår goda vilja kommer då ditt namn att anges som
fotograf. Eftersom många hundägare besöker vår hemsida torde ett sådant
angivande vara av stor betydelse för dig för framtida affärer.

Med hopp om om framtida samarbete"




För mig låter det helt sjukt! Vad tycker ni?
 
Du har talat om vad som gäller och iom det så har du egentligen gjort mer är vad du behöver.

Publiceringen har ju trots allt skett och det kan ingenting ändra men jag tycker att du skött det snyggt som påtalade det hela och bad dem ta bort bilderna. Allt för ofta så verkar det som om folk vill drämma till med storsläggan direkt.

Som jag ser det så har du skött dig bra från din sida så nu är det bara att vänta på att de återigen visar bilderna och sedan skicka räkning för att i det fallet ta striden. Du behöver inte lära dem vilka lagar som gäller utan det är deras ansvar, du har skött din bit.
 
Nja, varför vänta?

Kenneln har ju faktiskt redan gjort bort sig. Det är du som har varit tillmötesgående. Kanske bör du redan nu skicka räkningen samt höra dig för hos kronofogden hur du ska agera.

Om hon trots allt publicerar bilderna igen utan lov från dig så kan det ge dig en extra ekonomisk bonus. Tråkig historia i vilket fall som helst.

Stå på dig.
 
Med mina lekmannamässiga kunskaper inom detta området så tycker jag att personen i fråga är ute på liiite djupt vatten...

Även om det kanske inte har någon betydelse bör du ju tala med din vän som först fick bilderna eftersom det i texten hänvisas till att hon är tillfrågad och har gett sitt samtycke till "återpublicering". OM hon har gett tillstånd bör du ju förklara att hon inte har någon rätt att ge sådant tillstånd.

Jag tycker också att du har skött det på ett snyggt sätt från början med ett mail där du upplyser om vad som gäller och ger vederbörande en chans att plocka bort bilderna helt kostnadsfritt. Ett svarsmail med en ursäkt och ett tack för upplysningen hade kännts mer naturligt.

/Arne
 
Tom-Ole skrev:
Det här är det mailet jag skickade till henne när jag upptäckte bilderna! :


"Ang. bildstöld!
>
>Jag har upptäckt att ni har olovligt publicerat bilder som jag Tom Ole
>Sundberg äger upphovsrätten till.
>Bildera det gäller är: De två på Hagelstormens Ablazing Challenger.
>
>Plockar ni inte ner bilderna omgående kommer jag att fakturera er enligt
>BLF s gällande prislista.
>
>Otillåten publicering 10% av ett basbelopp = 3970 kr
>Utelämnande av mitt namn = 1000 kr
>publicering: 500 kr
>
>Summa ca 5500 kr + moms /bild = 11000 kr
>
>
>Fotograf Tom Ole Sundberg"

Tycker väl iof också att det är helt rätt agerat. En "varning/upplysning" innan storsläggan kommer fram.....Men hallå, tonen i detta mail kunde väl ändå vart lite trevligare? Inte undra på att man får ett sarkastiskt mail tillbaka....
 
Gutta skrev:
Tycker väl iof också att det är helt rätt agerat. En "varning/upplysning" innan storsläggan kommer fram.....Men hallå, tonen i detta mail kunde väl ändå vart lite trevligare? Inte undra på att man får ett sarkastiskt mail tillbaka....

På vilket sätt menar du att jag kunde ha varit lite trevligare? Jag upplyste henne bara om vad som gäller.

Mvh Tom Ole
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.