Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

På fest med canon powershot g12

Produkter
(logga in för att koppla)

Camillavanilla

Avslutat medlemskap
Jag ska på en halloween fest snart och tänkte ta med mig en canon powershot g12 och hoppas att jag får några bra bilder.

Så jag undrar om någon kan ge mig några bra tips/inställningar så bilderna blir så bra som möjligt. Det jag vet är att vi ska vara inomhus och säkert inte med bästa ljuset och mycket rörelser.

Det du vill uppnå är inte lätt. Det blir mycket brus om man ökar ISO mycket i dessa småkameror.
Förmodligen behövs ISO uppåt 6400 för att klara det ljus du beskriver och dessutom hyfsat snabba tider. Jag tror inte G12 går så högt.
Det skulle till och med vara en utmaning för min 5DMKII med 85/1.2 fast det skulle nog gå.
Så skall du ha bra bilder så behöver du en blixt du kan slå i taket.
Jag har provat att sätta min stora blixt på min G9. Bilderna blir bra men kombinationen känns obalanserad med en dubbelt så stor och dubbelt så tung blixt som kamera.
Om du inte har en har en extern blixt så får du köra med den inbyggda. Det blir inte så snyggt men bättre än inga bilder alls.
En möjlighet är att köra manuellt och ställa en ganska lång exponering och synka blixten på andra ridån.
Det ger lite annorlunda bilder som ibland fungerar bra.
Nu kommer jag inte ihåg om min G9 eller G12 har den möjligheten eftersom jag i så svårt ljus som du beskriver alltid använder systemkamera och ett par externa blixtar som är synkade.

Hej!

Jag har en G9 jag gör så här för att få bra/bättre bilder.

Sätt kameran på Tv, välj 1/30-1/60 slutartid. Iso 800(på G9an ISO 400), sätt ner blixten på manuell och lägsta effekt och synk på andra ridån, sen stänger jag den på manuell fokus, blixt-WB.
Min kamera "glömmer tyvärr bort" blixtkompensationsvärdet när den stängs av därav valet med manuell uteffekt på blixten. Börja där och dra upp ISO om så behövs/önskas. Blixtljuset borde räcka för att frysa personers rörelse inom blixtens räckvidd.

www.fortakort.weebly.com

Hans

Jag skulle ha ställt in blixten på låg styrka, ISO400 och programautomatik P.
Ta några bilder i början av festen och ändra ev blixtstyrkan en aning.
Kör Autovitbalans men testa gärna någon av inomhuslägena och se om det ser bättre ut på displayen.

Jag har en g11 och den fungerar utmärkt på sjukt höga iso och faktist förvånande bra på gröna läget. Gör inte mer komplicerat än det behövs. Jag skulle köra på grönt läge och autoiso och trycka för glatta livet. Just festfoton blir kanon och autoläget verkar kunna ta in befintligt ljus jättefint. I gröna läger funkar facedetektion och är det mörkt skickar kameran ut mätljus för fokuseringen. Det ända med gröna läget är att man kan inte få annat än jpg-format. Blixten äter batteri och är värt att prova utan. Jag skulle nog våga sticka ut hakan och påstå att g11/g12 är den bästa point-and-shot-kameran som jag vet och kan också användas som sådan.

Det heter inte riktigt så, men i läge P (tror jag det är) så kan man bläddra mellan massa olika förinställningar, som fyrverkerier, kväll inomhus, sport, barn, snö etc. Om man skall börja känna på annat än gröna läget är dessa programlägen inte så dumma faktiskt, särskillt om man kollar vad det blev för inställningar.

När det gäller just point-and-shot-kameror är jag av den linjen att kamerorna automatik är riktigt skapliga med både facedetection, inteligent autofokus som gissar rätt så bra vad som skall vara i fokus, högdagerkompensation, stabilisering och på G11/G12 höga ISO-prestanda som är löjligt bra.

Kom nyss hem från Venedig och kollar vilken kamera jag faktikst använt mest, dvs vilken kamera som hade mest tagna bilder. Jag hade tagit säkert tre gånger så mycket bilder med min G11 och om man kollar kväll och mörkerbilder var det bara G11:an som motionerades. Även i mörker blev det så att jag bara tog upp kameran ur fikan, siktade på fri hand, tröck och det mesta blev bra. Nu kunde jag fokusera på komposition, ögonblick och gatufoto på ett helt annat sätt än med min förvisso gamla systemkamera som man skall montera ihop rätt objektiv, ta stöd, ställa in, bla bla.

ANNONS