Det heter inte riktigt så, men i läge P (tror jag det är) så kan man bläddra mellan massa olika förinställningar, som fyrverkerier, kväll inomhus, sport, barn, snö etc. Om man skall börja känna på annat än gröna läget är dessa programlägen inte så dumma faktiskt, särskillt om man kollar vad det blev för inställningar.
När det gäller just point-and-shot-kameror är jag av den linjen att kamerorna automatik är riktigt skapliga med både facedetection, inteligent autofokus som gissar rätt så bra vad som skall vara i fokus, högdagerkompensation, stabilisering och på G11/G12 höga ISO-prestanda som är löjligt bra.
Kom nyss hem från Venedig och kollar vilken kamera jag faktikst använt mest, dvs vilken kamera som hade mest tagna bilder. Jag hade tagit säkert tre gånger så mycket bilder med min G11 och om man kollar kväll och mörkerbilder var det bara G11:an som motionerades. Även i mörker blev det så att jag bara tog upp kameran ur fikan, siktade på fri hand, tröck och det mesta blev bra. Nu kunde jag fokusera på komposition, ögonblick och gatufoto på ett helt annat sätt än med min förvisso gamla systemkamera som man skall montera ihop rätt objektiv, ta stöd, ställa in, bla bla.