PMD
Aktiv medlem
Bara om man syns. Om man väljer att bara visa sina bilder på sin webplats så syns man inte själv.Tycker nog inte man ska säga ung (det kan de se)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bara om man syns. Om man väljer att bara visa sina bilder på sin webplats så syns man inte själv.Tycker nog inte man ska säga ung (det kan de se)
Bara om man syns. Om man väljer att bara visa sina bilder på sin webplats så syns man inte själv.
På en utställning är väl är det väl ännu enklare...man titulerar sig med sitt namn
Tror inte det är speciellt vanligt med "amatörfotograf" eller "yrkesfotograf" på visitkort, mailsignaturer, dörrskyltar osv.
Fotograf har som ni säger blivit mer en utövande titel än yrkestitel.
Jämförbart är t ex löpare, skidåkare, tennisspelare, fotbollspelare som vi också kan kalla oss så fort vi utövar aktiviteten.
Tyvärr har väl inte språket begåvats med någon smartare lösning vad gäller yrkesord än ett antal sammansatta ord.
Amatörfotograf
Proffsfotograf
Studiofotograf
Frilansfotograf
Tidningsfotograf
utom paparazzi som fått en helt egen yrkestitel..
Att presentera och titulera är olika saker. Det handlar inte om ordmärkeri.Du förstår mycket väl vad jag menar, så ordmärkeriet är onödigt. Ämnet handlar ju dessutom vad man får kalla sig (vilket jag inte ser som samma sak som hur man presenterar sig).
Jag har ingen yrkesutbildning inom fotografi men är sedan många år amatörfotograf. Om jag ställer ut bilder på ett galleri, får jag egentligen titulera mig som fotograf?
Jag har ingen yrkesutbildning inom fotografi men är sedan många år amatörfotograf. Om jag ställer ut bilder på ett galleri, får jag egentligen titulera mig som fotograf?
Jag kallar mig för fotoamatör, att kalla sig fotograf är ok det med MVH: jag ändrade mig, Mike
Nej jag håller med att man inte behöver en utbildning, så är det inom många yrken! Säg kock, bilmekare eller annat praktiskt! Men samtidigt kräver det lite dokumentation och inte bara att man påstår att man kan!
Sedan så är det subjektivt vem avgör om du är en proffsfotograf?
Lätt att avgöra om du lämnat bilen för att byta torkarblad och du hämtar bilen sen men den startar inte Det är inte så subjektivt
Får man kalla sig revisor? Nej.
Man kan titulera sig vad som helst förutom läkare , polis eller annan myndighetsutövare. Att sedan stå för det är en helt annan historia. Om man titulerar sig som fotograf så kanske man skall tänka till lite. Det kan ju bli så att man får bevisa sitt yrke , och då kan det bli lite jobbigt om man har Kodac Instamatic som enda erfarenhet.