Annons

OT: Var tog Galaxens President vägen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: "Ryktet om min död är betydligt överdrivet"

Galaxens President skrev:
Avhandlingen är inlämnad för tryck, så jag har fått livet åter och medlemskapet återaktiverat :-D.
Kommer du att gå ur Fotosidan infør disputationen också? =)

Har du fått testat något med gråkilarna vi køpte førra våren?
 
Jag har kört filmtester för storformat riktigt mycket men jag har inte tagit gjort några tester av papper och mha dem ännu. Har kört mer split filter kopiering istället.
 
Galaxens President skrev:
Jag har kört filmtester för storformat riktigt mycket men jag har inte tagit gjort några tester av papper och mha dem ännu. Har kört mer split filter kopiering istället.

Det där får mig att tänka på den här tråden som Graal startade. Vi har haft en dammig, fix-luktande och mycket trevlig diskussion där. Om storformatsmörkrumets allra heligaste. Kalljus-förstoringsapparaten :)

Vill bara tipsa om den tråden för att hjälpa dig till ett fint återinträde här på FS :)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=64981&highlight=kalljus
 
ThomK skrev:
Utanpå detta kan jag som "gammal" inte undgå att undra om alla ungdommar som frågar om sådana peditesser som man förr löste genom egna tester och prov har köpt en kamera som dom inte klarar av. En del av fotograferandet består av att prova och expidimentera för att uppnå det
önskade resultatet.

Ja, ibland är det rent förbluffande. Visst, alla har vi varit nybörjare någon gång, och som grön så behärskar man inte sina prylar alla gånger. Men det blir rätt tokigt när man å ena sidan pratar om sin kameras förträfflighet och hur bra och snabb "feedback" det digitala ger, för att i nästa stund ställa en fråga där man uppenbarligen inte ens förstått sambanden mellan slutartid o bländare. Ja då utnyttjar man ju bevisligen inte ens det man nyss talade så varmt om...

Det kanske är så att det inte bara blivit lättare att få snabb återkoppling av kameran, utan att det har blivit ännu lättare att fråga, så lätt att man inte ens ids prova, experimentera och tänka själv? Automatiken gör en lat kan också vara en aspekt.

En annan aspekt är ju att ju mer man betalat för något man ville ha i förhållande till sin inkomst, desto hårdare försvarar man sin uppoffring, detta kanske kombinerat med en dålig insikt i att man i stort aldrig kan ha sista ordet på Internet. Jämför med att kritisera valet fabriksarbetaren gjort när han köpt en ny (välj valfri statusbil), kontra samma inköp av någon med miljoninkomster. För miljonären är det bara en bil, so what, big deal, den tar mig från A till B någotsånär ståndsmässigt. Men för den mindre bemedlade så är det en mycket större sak än så, och då tål man inte kritiken lika bra och går mycket lättare i försvarsställning. Detta kan vara /en/ anledning bland många andra till långa och urspårade teknik-diskussioner.
 
Galaxens President skrev:
Jag har kört filmtester för storformat riktigt mycket men jag har inte tagit gjort några tester av papper och mha dem ännu.

Välkommen tillbaka, herr President!

Ursäktar du mig om jag bara så här helt spontant ryser vid tanken på att bränna av ett helt gäng bladfilm på tester? ;)
 
Okej då! Men att fotografera tegelväggar, alltså... *skrattar*

Allvarligt talat - jag kör för lätt fast i den där maniska testarfasen - ack denna ständiga kamp mellan perfektionismen och (det stundom begränsade) tålamodet!
 
Re: "Ryktet om min död är betydligt överdrivet"

Galaxens President skrev:
Avhandlingen är inlämnad för tryck, så jag har fått livet åter och medlemskapet återaktiverat :-D.

Så man måste offra Fotosidan för att få en doktorsgrad? Fy f-n, är det så tufft?
Får väl uttala min förhoppning om att sakandet var värt det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.