** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

OT: Var tog Galaxens President vägen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Man ska nog vara "tekniknörd" för att trivas på FS. Här är det inte bilden och bildens innehåll som är det viktiga, utan snarare med vilken kamera bilden är tagen. Antal Mb, senaste modellen eller större text i menyfönstret, och glöm inte optiken, ska det vara Is eller en färgad rand på optiken för att bäst fotografera en gråsparv i motljus !!
Jag är helt övertygad om att dagens uppväxande generation inte kan läsa en manual eller prova något själv, allt ska frågas om på FS.

Jag har faktiskt haft modet att kritisera ett antal bilder, men det är inte en personlig uppfattning som ska avges, utan snarare ett verbalt skryt av någon som visar något helt
meningslöst på bild.

Jag har hört namnet gnällsidan/barnsidan från vissa, tyvärr så är det ett mera passande namn.

Det här vart mycket negativt men det är min personliga uppfattning.
/Thomas..

ThomK skrev:
Man ska nog vara "tekniknörd" för att trivas på FS. Här är det inte bilden och bildens innehåll som är det viktiga, utan snarare med vilken kamera bilden är tagen.
/Thomas..
Nja, alltså. Detta kan ju stämma när man är inne i forumtrådarna men om man tycker att det är jobbigt så är det väl bara att skippa dessa & inrikta sig på bildkommenterande samt de rent bildinriktade trådar som finns.

//Larsa

.Z. skrev:
Nja, alltså. Detta kan ju stämma när man är inne i forumtrådarna men om man tycker att det är jobbigt så är det väl bara att skippa dessa & inrikta sig på bildkommenterande samt de rent bildinriktade trådar som finns.

//Larsa

Du har rätt Larsa, men risken är mycket stor att kommenterandet kommer att lysa mycket starkt med sin frånvaro, för här finns många kort, men mycket få BILDER.
/Thomas..

ThomK skrev:
Du har rätt Larsa, men risken är mycket stor att kommenterandet kommer att lysa mycket starkt med sin frånvaro, för här finns många kort, men mycket få BILDER.
/Thomas..
Helt klart så hade man önskat sig mer bildsnack i forumet men jag tror att jag vet varför det är lite av det & så mycket teknik i stället, sååå mycket lättare att diskutera teknik! Bildsnack kräver mer av en & är ett klart svårare ämne, i & för sig så borde det ju därför förekomma mer...

Jag är inte bättre än nån annan & kastar mig gladeligen in i tekniksurret medan jag tyvärr alltför sällan snackar bild...

//Larsa

...sant faktiskt, själv är jag nog en av dom som har blivit allt mer teknikintresserad genom åren här på FS. Dock är det ju bilden som är det intressanta när det kommer till kritan. När jag 2001 började besöka FS regelbundet var det en helt annan femma. Bilden var det intressanta och tekniken kom i andra hand. Hur kan man göra fotosidan mer bildfokuserad igen?

/L

ThomK skrev:
Bra svarat, kort och koncist inte något inehåll:
/Thomas..

lessen tomas men den delen jag citerade verkade så galet oseriös.
jag kan inte annat än säga att om man inte gillar forumet så kan man faktiskt lämna det.. man måste ju ingenting.

LasseL skrev:
...sant faktiskt, själv är jag nog en av dom som har blivit allt mer teknikintresserad genom åren här på FS. Dock är det ju bilden som är det intressanta när det kommer till kritan. När jag 2001 började besöka FS regelbundet var det en helt annan femma. Bilden var det intressanta och tekniken kom i andra hand. Hur kan man göra fotosidan mer bildfokuserad igen?

/L
Har ingen bra ide på hur man ska göra FS mer bildinriktat men just pryl/teknikfixeringen är ju oerhört stor i vårt samhälle så jag tror tyvärr att det är en ganska så normal utveckling...

Själv så har jag ett stort bildintresse + att jag tycker att det är så förbaskat roligt att fotografera & resultatet efteråt ger den där extra kicken. Prylarna i sig är intressanta men jag rusar inte benen av mig för en ny modell men har nog ett lätt "kärleksförhållande" till min utrustning, ja kamerautrustningen alltså:)

//Larsa

Det är inget ont med teknik men det får inte uteslutande bli teknik istället för bildskapande.
Bara för att dagens kameror har blivit datorer så går dom faktiskt att ta bilder med, vilket alltför många har glömt.

Utanpå detta kan jag som "gammal" inte undgå att undra om alla ungdommar som frågar om sådana peditesser som man förr löste genom egna tester och prov har köpt en kamera som dom inte klarar av. En del av fotograferandet består av att prova och expidimentera för att uppnå det
önskade resultatet.
/Thomas..

Tycker detta är ett intressant ämne som diskuteras. Digitalteknik kontra analogteknik.
Dagens ungdomar..gårdagens gamla rävar. Själv jag står nog mitt emellan.
Efter att har kört digitalt i 2år så har jag blivit en sämre fotograferande individ...vissa saker har jag förbättrat men i det stora hela när det gäller bildkonsten (komposition, exponering, tänkande, kreativiteten, mm) har jag blivit sämre.
Här vill jag nog "skylla" på den digitala tekniken som gör det så lätt att man liksom bara "plåtar" på några extra bilder och så tror man att åtminstående en bild av de 7-8st exponeringarna blir bra. När man körde analogt( dia eller ´S/V) fick man stanna upp och tänka lite för inte ville/vill man bli stående utan film i kameran. Känner ni igen er i detta sammanhanget??

solvargen skrev:
Känner ni igen er i detta sammanhanget??
Jag förstår vad du menar men tycker att man kan styra detta själv om man är medveten om det. En metod att tvinga dig att inte "ösa" bilder är att ta med dig snålt med minne...

Jag har fotat i snart 30 år & blev lite som du ett tag när jag kommit in i digitalsvängen, för ett par år sen så fick jag dock tag på en Hasselbladutrustning som jag använde under ett knappt år. Med den så lärde jag mig att ta det lugnt igen & det har jag försökt att hålla i då jag blev digital igen.

Blir lätt mörkrädd när jag hör att många tagit 3-4000 bilder på bara några månader, har själv tagit ca 2500 på ett knappt år vilket jag tycker är oerhört mycket trots att jag fotograferar mycket ofta... Ska tillägga att jag av nån anledning aldrig kör serietagning, är mycket roligare att vänta in rätt tillfälle...

Vet inte om jag nu hamnat totalt offtopic, sorry i så fall...

//Larsa

Ja,kanske har vi hamnat off-topic men jag måste få svara att du har fullständigt rätt i att man kan styra detta själv. Droppen var för egen del en karnevalen i Gbg där jag brända av 7-8gb och endast fick ut ett dussin bilder jag nöjd med. Nu skall jag ut med den analoga eos 3:an några dagar och börja tänka fotografi igen.

.Z. skrev:
... Ska tillägga att jag av nån anledning aldrig kör serietagning, är mycket roligare att vänta in rätt tillfälle...
Jag förstår precis. När jag just hade skaffat winder så blev det en hel del serietagningar. Men efter ett tag så märkte jag att det i nio fall av tio var det första negativet i serien som var det bästa.
Det är skönt att jobba lugnt och eftertänksamt.

--MW

solvargen skrev:
Ja,kanske har vi hamnat off-topic men jag måste få svara att du har fullständigt rätt i att man kan styra detta själv. Droppen var för egen del en karnevalen i Gbg där jag brända av 7-8gb och endast fick ut ett dussin bilder jag nöjd med. Nu skall jag ut med den analoga eos 3:an några dagar och börja tänka fotografi igen.
Jag var också där & ljuset var inte att leka med, upplättningsblixt var ett måste. Själv så brände jag av 1GB ungefär (ca 100 bilder) & lite av resultatet finns här.

//Larsa

EDIT: Ja just det ja, vi har ju kommenterat varandras hammarkullebilder Thomas:)

Senast ändrad:
ThomK skrev:

Jag är helt övertygad om att dagens uppväxande generation inte kan läsa en manual eller prova något själv, allt ska frågas om på FS.

cw-op; Jag är lika övertygad om att det är lätt att tro att den generation som redan är uppväxt sas enbart består av en massa surgubbar som tycker som du Thomas! Vad är det för fel om nån frågar och använder forumet för att snabbt förkovra sig och få massor med nyttiga tips?

Inget alls som jag ser det. Ok om inte du vill svara (det finns det andra som gör) men generaliseringar och fördomar om "dagens uppväxande generation" ställer inte jag upp på iaf! Vad är detta för trams, ere lördag ikväll (C;?

"Jag har faktiskt haft modet att kritisera ett antal bilder, men det är inte en personlig uppfattning som ska avges, utan snarare ett verbalt skryt av någon som visar något helt
meningslöst på bild."

cw-op; Du tycker att någon visar "något helt meningslöst på bild"? Vem är du att avgöra vad som är meningslöst eller ej? Som om du sitter inne med hela sanningen. Du kan tycka att det som visas är meningslöst men tycker du så bör du kanske välja en annan bild att kommentera?

"Jag har hört namnet gnällsidan/barnsidan från vissa, tyvärr så är det ett mera passande namn.
Det här vart mycket negativt men det är min personliga uppfattning."

/Thomas

cw-op; Jo det brukar ju vara ens "personliga uppfattning" när man skriver här och öknamnet "gnällsidan" har du verkligen hjälpt till att cementera med ditt inlägg! JANNE

Ja det är inte bra att generalisera & vi har alla förändrat våra vanor genom internet & möjligheterna till att samla kunskap & info...

Att den yngre generationen tänker annorlunda än oss gamla gubbar är väl en jävla tur!

För övrigt så är jag omgiven av människor i min egen ålder som aldrig skulle drömma om att öppna en bruksanvisning, dom frågar för övrigt inte heller på nätet utan lever hellre i okunnighet...

//Larsa

.Z. skrev:

För övrigt så är jag omgiven av människor i min egen ålder som aldrig skulle drömma om att öppna en bruksanvisning, dom frågar för övrigt inte heller på nätet utan lever hellre i okunnighet...

//Larsa

Precisley Larsa, jag o många med mig lever i mörker! Det är helt enkelt inte sport att läsa manualer! (C8= JANNE

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar