Annons

Vart tog bilderna vägen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo det är väl något sånt jag måste göra.
Jag har tyckt att det har vart enkelt med namn och år så att det är lättare att hitta tex Älgjakt, Fotboll, Semester för det är ju inte alltid att man vet vilken månad man gjorde vad.
Sen får jag väl börja märka bilderna så att jag kan hitta dem lätt.
 
Mitt tips är att strunta i namngivna mappar. Låt LR skapa datum-mappar automatiskt så behöver du inte ens tänka på det. Sen lägger du din energi på att skapa keywords istället. En bild kan bara finnas i en enda mapp, men den kan ha hur många nyckelord som helst, och finnas med i hur många samlingar/collections som helst. LR är väldigt kraftfullt om man bara tar sig lite tid att sätta sig in i hur dte fungerar.
 
Mitt tips är att strunta i namngivna mappar. Låt LR skapa datum-mappar automatiskt så behöver du inte ens tänka på det. Sen lägger du din energi på att skapa keywords istället. En bild kan bara finnas i en enda mapp, men den kan ha hur många nyckelord som helst, och finnas med i hur många samlingar/collections som helst. LR är väldigt kraftfullt om man bara tar sig lite tid att sätta sig in i hur dte fungerar.

Hmmm........ rätt bra det där. Det är därför jag försöker att få till det rätt i början, svårt att lära en gammal hund att ...........
Ska plugga på detta med Nyckelord.
 
Jag instämmer med Robert, låt LR döpa mapparna efter datum. Då slipper du fundera och du får en bra grundstomme.

All anan organisation sköter du med hjälp av keywords och collections. Då kan du lätt skapa "virtuella" samlingar som "Älgjakt" och "Fotboll" där du samlar bilder från just detta.
 
Har man 1 collection Fotboll och i den collection för varje lag och deras matcher eller bara collection Fotboll och sedan nyckelord P-97, P-98 och sedan P97 Warta vs IFK Göteborg?
Alltså kan man ha samlingar i samlingen?
 
Jag försöker göra så mycket som möjligt via keywords. När man väl har gett en bild ett eller flera nyckelord så kan de sen användas i oändligt antal sökningar, filtreringar och smart collections (smarta samlingar på svenska kanske?). Att däremot lägga bilder manuellt i vanliga samlingar blir inte sökbart igen på samma sätt.

Om jag fotade fotboll skulle jag försöka skapa nyckelord med hierarkier på nåt lämpligt sätt, typ så här:

- Fotboll
- - P-97
- - - Warta
- - - IFK Göteborg
- - P-98
- - - Warta
- - - IFK Göteborg

En bild från matchen P-97 Warta mot IFK får sen två nyckelord: Warta och IFK Göteborg, under P-97. Bilden kommer i.o.m. detta även att få nyckelorden P-97 och Fotboll utan att du behöver ange dem specifikt.

Vill du sen se alla dina fotbollsbilder så är det bara att visa alla bilder med nyckelordet Fotboll. Eller om du vill se alla bilder med Warta P-97 så väljer du att visa det nyckelordet. Och så vidare.

Nyckelord och smarta samlingar är otroligt kraftfullt när man väl sätter sig in i det. Och allt bygger på att du tar dig några minuter och faktiskt sätter nyckelord på dina bilder. Det är ett engångsjobb för varje bild som sen kan återanvändas i evighet.
 
Ja jag ska satsa på detta då jag just nu börjar med ny dator och programvara.
Få se om jag någonsin kommer att gå tillbaka till de äldre bilderna och sätta samlingar på dem :)
Men nu börjar jag ifrån början på sätt och vis, så lika bra att göra det så bra och enkelt som möjligt.

Tack för all hjälp.
 
Om du använder hierarkiska nyckelord så är det väldigt enkelt att hantera, och dessutom väldigt enkelt att göra saker lite i taget, och väldigt enkelt att se vad du gjort och inte gjort.

Min lista ser ut så här:
http://ScrnSht.com/rlbkns

Under ¤händelser har jag sen diverse olika händelse-typer:
http://ScrnSht.com/ygpxdo

Under ¤plats har jag undernivåer för kontinent, under det finns länder, under det landskap, sedan städer, stadsdelar o.s.v.:
http://ScrnSht.com/ugtfdg

Det går att göra hur enkelt eller avancerat som du själv vill.

En fördel med hierarkierna är att det är enkelt att se om en bild är taggad med avseende på t.ex. plats. Om den är det så finns nyckelordet ¤plats, är den inte det så saknas det nyckelordet. Därmed är det enkelt att skapa en smart collection som visar alla bilder där ¤plats saknas. Och så vidare för alla andra hierarkier.
 
Jag använder en av LR's inbyggda datumbaserade mappstrukturer som LR kan skapa automatiskt vid import, baserat på det datum en bild är tagen (lagrat i dess EXIF/IPTC metadata, under försutsättning att klockan i kameran är rätt inställd). Det är enkelt, automatiskt och otvetydigt. En bild kan bara vara tagen vid ett enda datum.

Jag använder YYYY/MM/DD vilket ger följande:

- 2011
- - 01

Jag har i princip samma struktur, fast jag importerar bilderna innan LR (med Breeze Downloader) Jag har det inställt så att en mapp skapas automatiskt med namn YYYY-MM-DD dvs en mapp per dag. Jag lägger till en kort beskrivning efter så jag kan känna igen den på namnet. (Undviker mellanslag samt åäö). Ett exempel är 2012-05-24_Gotska_Sandon. Jag har haft denna struktur långt innan LR, så det var bara att importera gamla bilder till LR hur lätt som helst. Jag kan på mappnamnet ana vad filen innehåller, och så kan jag söka i filsystemet på mappnamn.
Det hindrar ju inte att jag skriver dit nyckelord, det ger bara mer och förtydligad information.

Håller med att man inte ska försöka hålla reda på filer genom att försöka namnge filer och mappar. Tagga upp bilderna och sök på innehållet på olika sätt som erro så väl beskrivit.
 
När jag fotar motorsport så använder jag mig också av keywords och Smart Collections. Då blir det bra ordning och sökbart.

Just för motorsport använder jag även färg-kodningen - labels. Där har jag tilldelat olika färger för panoreringsbilder, framifrån/bakifrån, depåbilder samt porträtt/segerpall. Det gör det enkelt att sortera ut om man vill välja ut en viss typ av bild. Kan tänka mig att man kan ha nytta av något liknande om man fotar annan sport.
 
Jag har i princip samma struktur, fast jag importerar bilderna innan LR (med Breeze Downloader) Jag har det inställt så att en mapp skapas automatiskt med namn YYYY-MM-DD dvs en mapp per dag. Jag lägger till en kort beskrivning efter så jag kan känna igen den på namnet. (Undviker mellanslag samt åäö). Ett exempel är 2012-05-24_Gotska_Sandon. Jag har haft denna struktur långt innan LR, så det var bara att importera gamla bilder till LR hur lätt som helst. Jag kan på mappnamnet ana vad filen innehåller, och så kan jag söka i filsystemet på mappnamn.
Det hindrar ju inte att jag skriver dit nyckelord, det ger bara mer och förtydligad information.

Håller med att man inte ska försöka hålla reda på filer genom att försöka namnge filer och mappar. Tagga upp bilderna och sök på innehållet på olika sätt som erro så väl beskrivit.

Dock måste man vara medveten om "buggen" i LR om hur sökning görs på keywords. Det går tyvärr inte att söka uppåt i mapphierarkin, bara neråt från den mapp man befinner sig i. Har men detta i åtanke och alltid ställer sig i "All Photographs" högst upp i mappträdet så funkar sökningarna galant.
 
Dock måste man vara medveten om "buggen" i LR om hur sökning görs på keywords. Det går tyvärr inte att söka uppåt i mapphierarkin, bara neråt från den mapp man befinner sig i. Har men detta i åtanke och alltid ställer sig i "All Photographs" högst upp i mappträdet så funkar sökningarna galant.

Och det är väl så man vill söka?

LR söker baserat på det som för tillfället visas. Eller söker är fel ord, filtrerar heter det i LR. Smart collections däremot arbetar alltid mot alla bilder och filtrerar sedan baserat på reglerna i samlingen.

Eller hur menar du egentligen? När man söker på nyckelord så söker man på nyckelord i de bilder som visas. Man kan däremot inte begränsa inom vilka hierarkier av nyckelord man söker, utan sökningen görs i alla nyckelord för de bilder som är aktuella.
 
Jag har i princip samma struktur, fast jag importerar bilderna innan LR (med Breeze Downloader) Jag har det inställt så att en mapp skapas automatiskt med namn YYYY-MM-DD dvs en mapp per dag. Jag lägger till en kort beskrivning efter så jag kan känna igen den på namnet. (Undviker mellanslag samt åäö). Ett exempel är 2012-05-24_Gotska_Sandon. Jag har haft denna struktur långt innan LR, så det var bara att importera gamla bilder till LR hur lätt som helst. Jag kan på mappnamnet ana vad filen innehåller, och så kan jag söka i filsystemet på mappnamn.
Det hindrar ju inte att jag skriver dit nyckelord, det ger bara mer och förtydligad information.

Håller med att man inte ska försöka hålla reda på filer genom att försöka namnge filer och mappar. Tagga upp bilderna och sök på innehållet på olika sätt som erro så väl beskrivit.

En fråga bara: LR kan ju fixa det där åt dig automatiskt. Varför använder du ett annat program för att skapa den mappstruktur som LR kan göra?
 
Och det är väl så man vill söka?

LR söker baserat på det som för tillfället visas. Eller söker är fel ord, filtrerar heter det i LR. Smart collections däremot arbetar alltid mot alla bilder och filtrerar sedan baserat på reglerna i samlingen.

Eller hur menar du egentligen? När man söker på nyckelord så söker man på nyckelord i de bilder som visas. Man kan däremot inte begränsa inom vilka hierarkier av nyckelord man söker, utan sökningen görs i alla nyckelord för de bilder som är aktuella.

Jag menar såhär. Exempel: Jag har mina bilder organiserade enligt följande.
Bilder
2010
2011
2012
Under varje år enligt:
01 januari
02 februari
osv, samt under varje månad enligt
2012-01-01
2012-01-02
osv.
Under varje år har jag ett antal bilder fotade vid olika tillfällen på olika fester, märkta med keyword "fest".
Jag vill av någon anledning titta på alla festbilder. Om jag då befinner mig i mappen "2012-01-01" och söker på keyword "fest" visas bara bilderna från och med 2012-01-01 och nedåt. För att få fram alla festbilder måste jag befinna mig i "Bilder" när jag startar sökningen, eller i "All Photographs" som finns längst uppe i panelen till vänster.

Hoppas att jag beskrev det hela på ett begripligt sätt, själv vet jag exakt hur jag menar! ;-)
 
Om du med "sökning" menar LR's filter så stämmer det väl. Filtret filtrerar baserat på det som visas för tillfället.

Ett annat sätt att "söka" efter keywords är att helt enkelt direkt i keywordlistan klicka på pilen till höger om ett keyword, då visas alla bilder med detta keyword oavsett vad som råkar visas just nu.
 
En fråga bara: LR kan ju fixa det där åt dig automatiskt. Varför använder du ett annat program för att skapa den mappstruktur som LR kan göra?

Förstår att du undrar. Jag har började med Breeze Downloader innan LR. Dessutom har jag haft problem med Adobes program att döpa om CR2+JPG tillsammans. Jag fotar ibland ett evenemang med 2 olika kameror. Jag vill visa dom kronologiskt även i utforskaren (sortera på filnamn). Jag har löst det med batch rename i Breeze Browser, med bilderna sorterade kronologiskt.

Exempel 2110622_111_7D_9660.CR2

Datum_sekvensnr_Kamera_Originalnr

Funkar bra för mig. Tvivlar på att LR klarar det. Jag vill inte vara helt beroende av LR för att titta på bilderna (även om jag gör det om det finns tillgängligt).
 
Förstår att du undrar. Jag har började med Breeze Downloader innan LR. Dessutom har jag haft problem med Adobes program att döpa om CR2+JPG tillsammans. Jag fotar ibland ett evenemang med 2 olika kameror. Jag vill visa dom kronologiskt även i utforskaren (sortera på filnamn). Jag har löst det med batch rename i Breeze Browser, med bilderna sorterade kronologiskt.

Exempel 2110622_111_7D_9660.CR2

Datum_sekvensnr_Kamera_Originalnr

Funkar bra för mig. Tvivlar på att LR klarar det. Jag vill inte vara helt beroende av LR för att titta på bilderna (även om jag gör det om det finns tillgängligt).

Det där borde inte vara några problem i LR. Jag har till och från en 5-6 olika kameror, och jag importerar alla bilder till datum-baserade mappar (ÅÅÅÅ\MM\D) automatiskt med LR. Väl inne i LR så döper jag om alla bilder i batch till "ÅÅÅÅMMDD ttmmss original-seq" och jag antar att det även går att lägga til kamerainfo i filnamnet, antingen manuellt eller automatiskt. Oavsett så finns ju kameramodell som sökbar metadata inne i LR. Alla filer får hur som helst namn i kronologisk ordning, oavsett vilken kamera jag använder.
 
Jag håller med Robert.

Det är absolut ingen bug i Lightroom vad gäller sökning. Det fungerar precis så som programdesignern tänkt sig. Vill man söka "fritt" så kan man som sagt använda keywordlistan.

Jag tror också att Lightroom klarar att döpa om filerna såsom Lotta önskar vid import.

Själv brukar jag behålla mina original filnamn så jag har inte testat så mycket med filnamnsändring vid import men jag tycker det förefaller som LR har en mängd olika varianter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.