Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpmask innan kopiering

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
Ska man lägga på Oskarp mask innan man skickar in digitala bilder för kopiering.

Vilken inställning på Oskarp mask ska man köra då? Om man har en bild i 6 Mp-upplösning?

Ja. Hur mycket beror på upplösningen. Se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=250184#post244083 där jag citerar vad Nils Bergqvist skrivit. Det tycks dessutom stämma med vad många kommit fram till rent empiriskt. I tråden i övrigt kan du finna en del info om skärpning.

Hur olika labb gör med skärpning får man ta reda på. En del skärper och bättrar på kontrast och färger, en del bättrar bara kontrast och färger. Ofta kan man få bilderna kopierade orörda.

niklasl skrev:

Hur olika labb gör med skärpning får man ta reda på. En del skärper och bättrar på kontrast och färger, en del bättrar bara kontrast och färger. Ofta kan man få bilderna kopierade orörda.

Om man skickar en fil i fel upplösning så kommer dom att interpolera den och troligen även skärpa den.
Jag har gjort misstaget att skicka 6Mpixel bilder för 10x15 framkallning, dom blev taggiga när labbet skärpte dom.

Det var colormailer men jag tror inte att det hade varit någon skillnad på något annat labb. Provade att själv interpolera ner bilderna till rätt storlek och så fort man började skärpa så blev dom taggiga, tunna svepande linjer har den tendensen.

Jag fick nya bilder av colormailer så inget ont om dom.

Daniel Ahlin skrev:
Det var colormailer men jag tror inte att det hade varit någon skillnad på något annat labb.
Mina senaste 50 bilder från VSFL var inte ett dugg kantiga trots att de var 6.3Mpixels på 10x15. Inte heller blev bilderna sämre för att jag la på lite USM så jag tror nog det har väldigt mycket med labbet att göra.

Hmmm jag fick för mig att de flesta labb inte alls skärpte.. I varje fall gör det labbet jag använder mig av inte det.

Jag kör med 100-150% : 1,5 : 0-5 allt beroende på bildens beskaffenhet. (20x30 cm)

Har visserligen en 10D, som ger lite mjukare bilder.. Men den inställningen är min standardinställning. Bilden ska se lite överskärpt ut på skärmen. Men bör de rätt okej ut i 33%.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto