gorse
Aktiv medlem
Det här har jag aldrig hört om, smart! Måste jag prova. Ungefär hur nära skall man hålla skeden?
//Siri
På min kamera är det en liten kant framför blixten, som motsvarar locket när blixten är nerfälld. Jag använde den som stöd för skeden. Annars är kanske tre fyra cm lagom? Bara att prova. Jag tror när jag såg tipset var det ett annat tips samtidigt att man kan fota med en oöppnad Merflaska framför blixten. Merflaskan färgade blixtljuset så det blev mer likt lampljus och då enklare att vitbalansera sen, om man kör rawformat.
Om jag får tycka om alla råden i denna tråd så tycker jag att en extern blixt borde ha högre prio i inköp en ett objektiv. Visst är ett ljusstarkare objketiv bättre än det som kom med kameran, men knappast lösningen på all världens problem. Om man inte är så van fotograf känns ett fast objketiv väldigt beränsande. Och vidöppet 1,4 har väldigt tunnt skärpedjup, dvs man kommer tycka att bilden blir oskarp av andra skäl, att blomvasen i bakgrunden blev skarp, men barnen värre suddga än förut. Och det funkar inte hur mörkt som helst heller. En extern blixt som står upp på kameran och en sån där extra plastmoj som sprider ljuset kommer upplevas som trolleri gämfört nuläget.
Senast ändrad: