Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här har jag aldrig hört om, smart! Måste jag prova. Ungefär hur nära skall man hålla skeden?

//Siri

På min kamera är det en liten kant framför blixten, som motsvarar locket när blixten är nerfälld. Jag använde den som stöd för skeden. Annars är kanske tre fyra cm lagom? Bara att prova. Jag tror när jag såg tipset var det ett annat tips samtidigt att man kan fota med en oöppnad Merflaska framför blixten. Merflaskan färgade blixtljuset så det blev mer likt lampljus och då enklare att vitbalansera sen, om man kör rawformat.



Om jag får tycka om alla råden i denna tråd så tycker jag att en extern blixt borde ha högre prio i inköp en ett objektiv. Visst är ett ljusstarkare objketiv bättre än det som kom med kameran, men knappast lösningen på all världens problem. Om man inte är så van fotograf känns ett fast objketiv väldigt beränsande. Och vidöppet 1,4 har väldigt tunnt skärpedjup, dvs man kommer tycka att bilden blir oskarp av andra skäl, att blomvasen i bakgrunden blev skarp, men barnen värre suddga än förut. Och det funkar inte hur mörkt som helst heller. En extern blixt som står upp på kameran och en sån där extra plastmoj som sprider ljuset kommer upplevas som trolleri gämfört nuläget.
 
Senast ändrad:
På min kamera är det en liten kant framför blixten, som motsvarar locket när blixten är nerfälld. Jag använde den som stöd för skeden. Annars är kanske tre fyra cm lagom? Bara att prova. Jag tror när jag såg tipset var det ett annat tips samtidigt att man kan fota med en oöppnad Merflaska framför blixten. Merflaskan färgade blixtljuset så det blev mer likt lampljus och då enklare att vitbalansera sen, om man kör rawformat.

Jag gillar din ide med skeden men använder själv alufolie istället. det finns i alla hem och är lätt
att forma och att sätt dit på kameran.Plus att man kan ändra lite på vinkeln och att man har bägge
händerna fria.
 
Så här blir det ofta med blixt. Inget vidare :-(
Om jag då istället har högre ISO så blir ju bilden för ljus.
Alltså jag får bara inte till det. tråkigt
 

Bilagor

  • IMG_8219.jpg
    IMG_8219.jpg
    17.6 KB · Visningar: 259
Ditt problem är enkelt att åtgärda:
Du måste lära dig hur exponering fungerar, dvs. Relationerna mellan slutartid, bländare (ljusinsläpp) och ISO (ljuskänslighet) samt hur olika brännvidder funkar bildmässigt och vilka krav på exponeringstekniken olika brännvidder ställer. Låna en basic fotobok, prata med mer erfarna kompisar och skippa all automatik - fota i M-läget och experimentera systematiskt med olika kombinationer av tid, bländare och ISO. Öva dig också på att hålla kameran stilla när du knäpper - med övning kan du få hyfsat resultat även med ganska långa slutartider. Prova dig fram. Farbror Barbro säger: "Dä finns inga genvägar till dän pärfäka bildän!"

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 
Kolla dina blixtinställningar i kameran det ser ut som den slår i "andra ridån" kolla manualen sid 80
 
Jag fotar alltid i M läget & jag har ingen att fråga tyvärr. :-(
Får kanske låna några böcker o läsa på lite.

Till skillnad från tidigare råd så tycker inte jag M-läget är lösningen på alla problem. För att utnyttja det så krävs ju att man förstår vad de olika parametrarna gör för bilden.

På blixtbilden, vad hade du för inställningar där? Det ser ut som om du blandat befintligt ljust och blixt och använt en för lång slutartid.

På inomhusbilden i början av tråden tycker jag du borde kunnat få en skarp bild med befintlig ljus, men om ungen rör sig är väldigt svårt att få tillräckligt korta tider inomhus.
 
Vänta med M-läget tills du behärskar tekniken bättre. Det är inget att skämmas för att köra automatiskt eller halvautomatiskt (själv kör jag nästan alltid A-läget och jag har fotograferat med systemkameror i snart tio år).

Testa A-läget och välj bländare (lägre f-siffra = större bländare = kortare skärpedjup, dvs det som är i fokus är skarpt men bakgrunden är oskarp). Försök håll ISO så lågt som möjligt, nackdelen med hög ISO är att bilden blir brusig.

S-läget använder du när du vill tvinga kameran till en kort eller lång slutartid (tex fånga något som rör sig fort eller få någon form av effekt som tex ett vattenfall att bli suddigt). M-läget använder du när du känner dig riktigt varm i kläderna och vet fullt ut hur dina inställningar påverkar bilden.

Ska du satsa en tusenlapp på antingen ett ljusstarkare objektiv eller en extern blixt så skulle jag välja blixten. Redan den billigaste externa blixten som kan vinklas upp i taket gör enorm skillnad, du får kortare slutartider och blir av med skuggorna och det otäcka blixtljuset.
 
Jag fotar alltid i M läget & jag har ingen att fråga tyvärr. :-(
Får kanske låna några böcker o läsa på lite.

Fortsätt med det och köp Dig en gammal analog blixt av godkänd typ. De sista som tillverkades har låg spänning och hög kvalitet.
I M-läge väljer Du förslagsvis tiden 1/100 och bländare 5,6.
På blixten väljer Du auto och bländare 5,6.
Sen trycker Du av och studerar resultatet.
Sök få tag i en blixt med flera effektlägen, de har Du glädje av senare.
Belysningsmässigt har det ingen betydelse om en bra blixt kostar 50:- eller 5000:-
Om Du tycker att bilden blev alltför ljus eller för mörk så ändra bara på bländaren hos kameran. I framtiden kan Du variera blixtens effekt.
Tog en bild med på kameran monterad blixt rätt på utan andra krusiduller än att kamerans bländare ändrades till 7,1.
 

Bilagor

  • D8519A07.jpg
    D8519A07.jpg
    15.2 KB · Visningar: 119
Senast ändrad:
Fortsätt med det och köp Dig en gammal analog blixt av godkänd typ. De sista som tillverkades har låg spänning.

Eftersom det är en Canon gäller det att se upp med gamla blixtar. Canon EOS är specificerad för en synkspänning på högst 5 volt, och vad som händer med kameran om man kopplar på en blixt med högre spänning är okänt, men i värsta fall kan man förstöra kamerans elektronik. Det finns blixtar med så hög synkspänning som 500V, och ingen av våra kameror klarar så hög spänning.

Det finns listor på nätet på uppmätt synkspänning på blixtar
, och hittar man någon som stämmer, så går det bra att använda direkt, annars är det lämpligt att inte sätta en sådan gammal blixt på kameran, utan lösa ut den med slavtändare för att undvika att skada kamerans elektronik.

På dedicerade blixtar som inte är gjorda för kameran kan man vara tvungen att isolera de övriga kontakterna i blixtskon för att blixt och kamera ska fungera ihop. Jag får exempelvis sätta en bit tejp över extrakontakterna för att få min Canon-blixt att fungera med min Panasonic-kamera.
 
Senast ändrad:
Jag tycker guiden i nedanstående länk är bra. Även fast den egentligen vänder sig till Nikonanvändare kanske det passar dig också (främst för att du skall inse att ljus från bakgrund och motiv inom blixtens räckvidd går att kontrollera separat).

http://nikonclspracticalguide.blogspot.se/2008/01/nikon-flash-two-separate-metering.html

Enklast att kontrollera exponeringen vid blixfoto om du har kameran på M och blixten på TTL automatik. Den inbyggda blixten har en begränsad räckvidd varmed du inte bör stå alltför långt ifrån motivet. Går att öka blixtens räckvidd genom att använda högre iso. Utgå då ifrån iso 400, gå inte över iso 800.

Vid blixtfotografering skiljer man på exponering av bakgrund och motiv inom blixtens räckvidd (vilket så fint belyses av ovanstånde blogförfattare). Eftersom ljusutflödet från blixten är momentan och med en viss styrka, påverkas inte exponeringsbidraget från denna nämnvärt av slutartiden. Här är det främst bländarstorlek och iso som styr hur stort bidraget blir från blixten.

Till en början när du skall ställa in bländare, slutartid och iso inför blixtfotografering bör du välja en sådan slutartid så att bakgrundsbidraget blir lagom (så att bakgrunden inte blir helt mörk). Höjning av iso ger också mer ljus från bakgrunden. Men slutartid bör nog göras 1/80s och kortare för att minska risken för rörelseoskärpa.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar