pikkenix
Medlem
Fick uppdraget att fota en kompis bröllop i helgen (i kyrkan och på festen, de riktiga bröllopsfotona lejde de bort till en professionell fotograf som tur var). Tog en jäklar massa bilder men konstaterar nu när jag kollar igenom bilderna på datorn att nästan alla liggande bilder är något oskarpa - detta gäller även bilder tagna med så kort slutartid som 1/320. Det lustiga är att i stort sett alla stående bilder är skarpa.
Min utrustning:
Canon 60D
Canon 18-135mm (IS påslaget i stort sett hela tiden av bekvämlighetsskäl)
Det mesta är tillräckligt bra och går att fixa till bra i redigeringen. Men är otroligt irriterande!
Funderar på om det är något fel på objektivet, fel teknik när jag fotar så att jag är så mycket skakigare vid liggande foton eller vad det kan vara (min tidigare erfarenhet är att jag inte får oskarpa bilder i liggande format - detta var dock första gången jag fotade riktigt ordentligt med denna kamera och objektiv (klantigt att göra det på ett bröllop kanske...)).
Min fråga är egentligen hur jag utesluter olika anledningar för att kunna gå vidare och förbättra antingen min teknik, eller skicka något på service. Någon som varit med om liknande och vad som var felet för dig?
Tack på förhand!
mvh
Daniel
Min utrustning:
Canon 60D
Canon 18-135mm (IS påslaget i stort sett hela tiden av bekvämlighetsskäl)
Det mesta är tillräckligt bra och går att fixa till bra i redigeringen. Men är otroligt irriterande!
Funderar på om det är något fel på objektivet, fel teknik när jag fotar så att jag är så mycket skakigare vid liggande foton eller vad det kan vara (min tidigare erfarenhet är att jag inte får oskarpa bilder i liggande format - detta var dock första gången jag fotade riktigt ordentligt med denna kamera och objektiv (klantigt att göra det på ett bröllop kanske...)).
Min fråga är egentligen hur jag utesluter olika anledningar för att kunna gå vidare och förbättra antingen min teknik, eller skicka något på service. Någon som varit med om liknande och vad som var felet för dig?
Tack på förhand!
mvh
Daniel