Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarpa bilder i liggande, skarpa i stående

Produkter
(logga in för att koppla)

pikkenix

Medlem
Fick uppdraget att fota en kompis bröllop i helgen (i kyrkan och på festen, de riktiga bröllopsfotona lejde de bort till en professionell fotograf som tur var). Tog en jäklar massa bilder men konstaterar nu när jag kollar igenom bilderna på datorn att nästan alla liggande bilder är något oskarpa - detta gäller även bilder tagna med så kort slutartid som 1/320. Det lustiga är att i stort sett alla stående bilder är skarpa.

Min utrustning:
Canon 60D
Canon 18-135mm (IS påslaget i stort sett hela tiden av bekvämlighetsskäl)

Det mesta är tillräckligt bra och går att fixa till bra i redigeringen. Men är otroligt irriterande!

Funderar på om det är något fel på objektivet, fel teknik när jag fotar så att jag är så mycket skakigare vid liggande foton eller vad det kan vara (min tidigare erfarenhet är att jag inte får oskarpa bilder i liggande format - detta var dock första gången jag fotade riktigt ordentligt med denna kamera och objektiv (klantigt att göra det på ett bröllop kanske...)).

Min fråga är egentligen hur jag utesluter olika anledningar för att kunna gå vidare och förbättra antingen min teknik, eller skicka något på service. Någon som varit med om liknande och vad som var felet för dig?

Tack på förhand!

mvh
Daniel

Fokuspunkter

Japp, oavsett i 100% eller inte så är stående betydligt mycket skarpare...

Det är inte fokuspunkterna som spökar. Jag menar om du gjort misstaget att låta kameran välja fokuspunkter automatiskt istället för att använda t.ex. mittpunkten. Då kan man ju få olika resultat eftersom kameran då kan fokusera längre vid sidan av motivet vid liggande format???

Tidiga versioner av Canons EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM var ökända för att ge olika skärpa beroende på hur man höll i dem. Något flexade för mycket inne i objektivet.
18-135 har knappast högre ambitioner när det gäller byggkvalitet, men jag har inte hört att det ska vara ökänt på detta sätt.

Det låter som om du har en vickande objektivtub (cammekanism) samma fel som drabbade tidiga ex av 70-300 IS. Linserna förflyttar sig då mellan liggande och stående. Kontrollera om objektivtuben vickar då du zommar in genom att försöka rubba den åt sidan med ytterst lite kraft. Är det nyköpt borde Canon kunna strama åt den på garantin.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto