ANNONS
Annons

Orwo

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja dom har sålt Orwo som Kinefilm ganska länge. Vill du köpa Orwo bladfilm och Orwos papper ska du titta HÄR! Det heter Wephota numera och verkar ha funnits ett tag även dom. Upptäckte detta helt nyligen. De har alla de fina Orwopapperen samt NP15, NP22 och NP27 som bladfilm. Tillverkningen har skett som lego av östillverkare. Kanske har Forte gjort det eller Fotokemika, Foma eller Slavich? Komplett prislista daterad 2007 finns där.

Graal skrev:
Ja dom har sålt Orwo som Kinefilm ganska länge. Vill du köpa Orwo bladfilm och Orwos papper ska du titta HÄR! Det heter Wephota numera och verkar ha funnits ett tag även dom. Upptäckte detta helt nyligen. De har alla de fina Orwopapperen samt NP15, NP22 och NP27 som bladfilm. Tillverkningen har skett som lego av östillverkare. Kanske har Forte gjort det eller Fotokemika, Foma eller Slavich? Komplett prislista daterad 2007 finns där.

Ja just Geert jag fick meddelanden angående bladfilm för att jag köpte en glas till 8x10 an.
Men sen hänger jag inte med, vem har papper? Geert eller den här firman?

Senast ändrad:
Wephota har alla gamla Orwopapper i sin prislista från 2007 på hemsidan. Ett flertal emulsioner och ytor i olika storlekar, både fiberbas och rc. Gå in på produktinformation så hittar du den i pdf-format. Där finns allt du kan önska dig, Men frågan är om de har det på lager?

Graal skrev:
Wephota har alla gamla Orwopapper i sin prislista från 2007 på hemsidan. Ett flertal emulsioner och ytor i olika storlekar, både fiberbas och rc. Gå in på produktinformation så hittar du den i pdf-format. Där finns allt du kan önska dig, Men frågan är om de har det på lager?

Okay, tack för infon.

Wephota har enligt prislisata 2007:

Universal B1 "papierstark" blankt - mjuk, normal, hård.

Universal B111 "kartongstark" blankt - mjuk, normal, hård (samt extra hård i utförsäljning).

Universal B112 "kartongstark" halvmatt - mjuk, normal, hård.

Universal B113 "kartongstark" matt - mjuk, normal, hård.

Universal B116 "kartongstark" sidengänsande - mjuk, normal, hård.

Universal B211 polygrade "kartongstark" blank.

Universal B212 polygrade "kartongstark" matt.

Som utförsäljning har man även:

BB111 (Baryt Brilliant varmton) blank - mjuk, normal, hård.

BB112 (Baryt Brilliant varmton) halvmatt - mjuk, normal.

BWB411 (polygrade varmton) blank.

BWB412 (polygrade varmtone) halvmatt.

PW512 (polygrade varmtone elfenbensbas) halvblank.

Ytterligare ett par rastervarianter och flera PE-papper dessutom.

Storlekar upp till 50x60cm samt rullar 1,08m breda.

Om alla är original Orwo-recept vet jag inte men jag gissar att polygrade-varianterna, som man säljer ut, kan vara tillverkade av Forte och t,om identiska med Forte Polygrade/Polywarmtone med andra namn, då Orwo (vad jag kommer ihåg) aldrig gjorde annat än papper med fasta grader under Östtysklands-tiden? De graderade paperena är gissningsvis originalrecept från Orwo-tiden och tillverkas väl då av andra än Forte, varför de inte markerades som utförsäljning? Men prislistan har inte uppdaterats 2008 så kanske söker man ny tillverkare efter Forte? Bara mina spekulationer.

Senast ändrad:
Graal skrev:
Wephota har enligt prislisata 2007:

Universal B1 "papierstark" blankt - mjuk, normal, hård.

Universal B111 "kartongstark" blankt - mjuk, normal, hård (samt extra hård i utförsäljning).

Universal B112 "kartongstark" halvmatt - mjuk, normal, hård.

Universal B113 "kartongstark" matt - mjuk, normal, hård.

Universal B116 "kartongstark" sidengänsande - mjuk, normal, hård.

Universal B211 polygrade "kartongstark" blank.

Universal B212 polygrade "kartongstark" matt.

Som utförsäljning har man även:

BB111 (Baryt Brilliant varmton) blank - mjuk, normal, hård.

BB112 (Baryt Brilliant varmton) halvmatt - mjuk, normal.

BWB411 (polygrade varmton) blank.

BWB412 (polygrade varmtone) halvmatt.

PW512 (polygrade varmtone elfenbensbas) halvblank.

Ytterligare ett par rastervarianter och flera PE-papper dessutom.

Storlekar upp till 50x60cm samt rullar 1,08m breda.

Om alla är original Orwo-recept vet jag inte men jag gissar att polygrade-varianterna, som man säljer ut, kan vara tillverkade av Forte och t,om identiska med Forte Polygrade/Polywarmtone med andra namn, då Orwo (vad jag kommer ihåg) aldrig gjorde annat än papper med fasta grader under Östtysklands-tiden? De graderade paperena är gissningsvis originalrecept från Orwo-tiden och tillverkas väl då av andra än Forte, varför de inte markerades som utförsäljning? Men prislistan har inte uppdaterats 2008 så kanske söker man ny tillverkare efter Forte? Bara mina spekulationer.

Ja Forte var farsan till många barn :) men sanningen får vi alldrig reda på eftersom de brukar vara välbevarade affärshemligheter.
De som är på utförsäljning verkar vara just Forte med all säkerhet.

papper har jag massor men film är alltid ett välkommet vara särkilt i 8x10 format.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar