Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

onödigt höga iso D3000?

Produkter
(logga in för att koppla)

jeens

Aktiv medlem
Hej. Jag lånade en D3000 av en bekant då jag funderar på att ev byta kamerahus. Blev dock förvånad över att den ofta väljer högt iso fast man fotar ute i bra ljus. Är det vanligt på denna modell lr bara nåt knas med just detta ex?
Försöker få med ett exempel åxå.
mvh jens

Bilagor

• D3000.jpg
    D3000.jpg
    26.3 KB · Visningar: 603
På auto läget tror jag man kan sätta in vad max iso ska bli ,annars blir det som du skriver lite väl högt.

Hej. Jag lånade en D3000 av en bekant då jag funderar på att ev byta kamerahus. Blev dock förvånad över att den ofta väljer högt iso fast man fotar ute i bra ljus. Är det vanligt på denna modell lr bara nåt knas med just detta ex?
Försöker få med ett exempel åxå.
mvh jens

Det är upp till användaren att sätta vad man vill ha för max exponeringstid innan man byter. Ställer man in detta värde på ett lågt värde så hissas naturligtvis ISO upp snabbt av kameran.

Ja visst verkar det så, ser att kameran är inställd på max 800 nu. På bilden jag visar, som dock blev tokdålig är det iso 800 trots väldigt ljust och soligt ute.
På min D40 blev det iso 200 i samma ljus, jag har testat många bilder med samma objektiv idag men tycker min d40 ger minst lika bra bilder, ibland klart bättre. Lite oväntat detta.
Får bli en d90 om jag byter, möljigen d5000, beror ju lite på vad jag lyckas få för pris åxå....

mvh jens

På D3000 kan man justera vid vilken slutartid (default 1/30 s) man vill att kameran ska öka ISO, samt vilken max ISO som ska användas. Detta gäller dock bara lägena A,S,M och P.

Per.

Javisst, men det har ju inte riktigt med saken att göra. Vilken maximal SLUTARTTID är angiven i inställningarna?

Max slutartid var ställd på 1/2000sek, så då borde väl kameran välja lägre iso än 800 då bländare står på 5 och det var starkt solsken då jag tog bilderna???
Hade kameran i läge bländarprio samt "macro" på några bilder..

mvh jeens

Hänger inte riktigt med...

Javisst, men det har ju inte riktigt med saken att göra. Vilken maximal SLUTARTTID är angiven i inställningarna?

Hur kommer det sig att den inställda gränsen för ISO "inte har riktigt med saken att göra"? Spelar det ingen roll vad man ställer in för värde där?

I läget för "ISO override" (om man kan kalla det så) anger man ju dels maxgränsen för ljuskänsligheten, dels längsta tid man kan handhålla - vad händer om de värdena inte räcker till? T.ex. om jag ställt in ISO 400 som max samt 1/60 som längsta tid, men kameran skulle behöva 1/30 eller högre ISO för korrekt exponering - vad händer då?

Snälla, hjälp mig att förstå det här... :)

Hur kommer det sig att den inställda gränsen för ISO "inte har riktigt med saken att göra"? Spelar det ingen roll vad man ställer in för värde där?

I läget för "ISO override" (om man kan kalla det så) anger man ju dels maxgränsen för ljuskänsligheten, dels längsta tid man kan handhålla - vad händer om de värdena inte räcker till? T.ex. om jag ställt in ISO 400 som max samt 1/60 som längsta tid, men kameran skulle behöva 1/30 eller högre ISO för korrekt exponering - vad händer då?

Snälla, hjälp mig att förstå det här... :)

Visst spelar det roll vilket värde man ställer in där, men eftersom det enda som nämnts i tråden var ISO-värdet så verkade det relevant att få reda på vad som stod för exponeringstid.

FÖr att svara på din fråga: Det beror ju på vilket programval man gjort, men i princip kommer kameran att välja 1/60, 400, Vidöppen bländare och exponera på det.

Tänk också på att om användaren manuellt väljer ISO som är HÖGRE än det som står i AutoISO-värdena så kommer kameran att använda detta värde.

Max slutartid var ställd på 1/2000sek,

Då kommer kameran alltid att använda max ISO, i princip. Det är ju inte så ofta kameran har möjlighet att välja kortare tider än 1/2000 sek., eler hur? Jag tror att du tänker åt fel håll, när det gäller tider.

En rimligare max tid är defaultvärdet 1/30s, eller kanske 1/60s.

Per.

Max slutartid var ställd på 1/2000sek, så då borde väl kameran välja lägre iso än 800 då bländare står på 5 och det var starkt solsken då jag tog bilderna???
Hade kameran i läge bländarprio samt "macro" på några bilder..

mvh jeens

NU såg jag detta inlägg....

Nej, du tänker baklänges.. Sätter du MAX slutartid på 1/2000 så kommer ju AutoISO att öka ISO tills dess att den får en exponering där den kan använda 1/2000 eller _SNABBARE_.

Ok då förstår jag! Jag tänkte inte ändra så mycket i inställningarna då jag hade lånat kameran och vile inte ändra hennes inställningar men i detta fall hade det ju varit till fördel för henne som äger kameran åxå...
Får ringa fröken och ge tips på saken.

mvh jens

Ok då förstår jag! Jag tänkte inte ändra så mycket i inställningarna då jag hade lånat kameran och vile inte ändra hennes inställningar men i detta fall hade det ju varit till fördel för henne som äger kameran åxå...
Får ringa fröken och ge tips på saken.

mvh jens

Antagligen så är det redan känt för ägaren eftersóm denne ställt om max-tiden. Men det finns nog säkert nån anledning till det, denne skulle kanske just då fota en väldigt snabb rörelse som en golfsving, tennisserve eller nåt.

Men annars är väl tumregeln att slutartiden för att slippa skakosärpa utan att använda stativ ska vara max 1/objektivbrännvidden?

Kanske att det bara gäller småbildsformatet och att man måste ta hänsyn till ev bildvinkelsfaktor eller det motsatta vid användande av större format än småbild? Någon som vet? Men issåfall blir det väl att maxtiden får vara 1/brännvidden/bildvinkelsfaktorn? Eller inte får men en tumregel för att slippa skakoskärpa vid fotograferande utan stativ.

Henrik

Misstänker att hon missat/tänkt tokigt när hon gjort den inställningen, hon fotar mest landskap/naturbilder så då bör ju lägre iso/annan slutartid funka ändå...

mvh jeens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar