Erik Schalin
Aktiv medlem
Varför då?Här behövs ett fast ljus istället, inte blixt.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför då?Här behövs ett fast ljus istället, inte blixt.
Varför då?
Jag har en fotoklubbskompis som plåtar hundar i studio.Har du provat att slå en blixt på en svart labbe? Allt du får e en stor svart fläck på bilden
Har du provat att slå en blixt på en svart labbe? Allt du får e en stor svart fläck på bilden
Har du provat att slå en blixt på en svart labbe? Allt du får e en stor svart fläck på bilden
Ja du måste överexponera med blixteffekten.Då får man kräma på med mer blixt...
Varför då?Precis grabbar, fungerar kanonbra med blixt o svart vovve.... i studiomiljö.... men nu pratar vi en extra blixt som kommer att riktas i tak monterad på en D3100. Lite skillnad.....
Varför då?
O om du syftar på att effekten inte räcker så är det ju DU som inte har valt rätt verktyg eller rätt sätt.
Du kan ju ställa ut 10 slavblixtar...
Finns en grabb, USA TROR JAG, som plåtar båtar o flygande flygplan MED blixt.
Jag vet inte riktigt vem som svarar löjligast.Är inte intresserad att spåra ut i löjliga diskussioner o horribla exempel utan jag försöker hjälpa TS. Förslagsvis kan ni oxå försöka er på det tack.
Been there, done that.
F5
SB24
Kodak E100SW
Funkade hyffsat
Fast hunden var still, vilket förenklar.
Precis grabbar, fungerar kanonbra med blixt o svart vovve.... i studiomiljö.... men nu pratar vi en extra blixt som kommer att riktas i tak monterad på en D3100. Lite skillnad.....
Sätt en SB-600 på den, sätt blixten på manuell (M), uteffekt 1/1, och jag lovar att den svarta vovven kommer att bli väldigt ljusgrå... Har provat.
Blixten rakt på, papperslapp framför.
Men det ä länge sedan, bilderna finns inte kvar.
Ja du måste i pårincip överexponera bakgrunden men det finns ju Photoshop...
Hej!
Du kommer redan sagts få pynta rejält för att slippa bruset, det där med ljusstarka gluggars korta skärpedjup är ett för mig välkänt gissel men jag tror mig kanske ana att du behöver en kamera som kan ställas in så att den accepterar ett i sitt tycke felfokuserad bild, alltså slutarprioritet före fokusprioritet.
För övrigt tycker jag att en snyggt lagd blixt städar upp fint i det blandljus man får med dagens moderna och olika typer av äckliga lågenergilampors ljus ;-). Om du ska bli vass på blixtfoto satsa på en D70/80/90/7000 som tillåter trådlös fristående blixt, kamerornas prestanda följer den stigande siffran, alla kan nog dessutom ställas in med slutarprioritet.
Hans
Hej igen!
Vilken färg har katten? Det snackas mkt om blixtar här och visst e det bra med en ordentlig blixt. Förutom om husdjuret råkar vara svart..... då kan det bli svårt, det e min erfaranhet iaf. Allt annat blir ljust o rätt exponerat, det svarta husdjuret blir bara svartare. Här behövs ett fast ljus istället, inte blixt. Allternativt, som jag o andra tipsat om, köp ett ljusstarkt objetiv, stunta i blixt och strunta i att du får "för kort" skärpedjup. Kan bli snyggt det oxå.
Här ett exempel på 50mm f/1.4 på APS-C:
http://www.flickr.com/photos/54640351@N03/7024576189/in/set-72157628500473495
Men visst, blixt e aldrig fel o det går att få lite "färg" även om husdjuret e svart:
http://www.flickr.com/photos/54640351@N03/5494194175/in/set-72157628500473495
Eller så kombinerar man blixt o kort skärpdjup:
http://www.flickr.com/photos/54640351@N03/7060285989/in/set-72157628500473495
Inomhus med alla lampor tända är inte mycket ljus i fotosammanhang, särskilt inte när det gäller att fota lekande katter.
Det blir trist ljus om man använder den inbyggda blixten. Om man lär sig använda extern blixt behöver det inte alls bli trist ljus.
Det kan ändå vara svårt att sätta fokus på den rörliga katten så jag föreslår att du använder lite mindre bländare (för att få mer skärpedjup) och förfokuserar. Det innebär att du stänger av AF och fokuserar manuellt på ungefär det avstånd du tänkt dig. På så sätt slipper du helt fördröjning p g a att autofokusen har svårt att hitta rätt och blixten fryser motivet så att du slipper rörelseoskärpa.
Byte av kamerahus till ett proffshus skulle hjälpa litegrann men att lära sig att använda blixtar på ett snyggt sätt hjälper väldigt, väldigt mycket när det gäller inomhusfoto.