Annons

Besviken på min D3100

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du provat att slå en blixt på en svart labbe? ;) Allt du får e en stor svart fläck på bilden :D

Eller så får man lära sig om hur man använder blixt. Det är ingen skillnad på belysningen från en blixt om den riktas åt rätt håll.

Sätter du blixten på kameran och riktar den rakt på hunden blir det inte bra, men det blir det inte om du gör likadant med en lampa heller.
 
Precis grabbar, fungerar kanonbra med blixt o svart vovve.... i studiomiljö.... men nu pratar vi en extra blixt som kommer att riktas i tak monterad på en D3100. Lite skillnad.....
 
Precis grabbar, fungerar kanonbra med blixt o svart vovve.... i studiomiljö.... men nu pratar vi en extra blixt som kommer att riktas i tak monterad på en D3100. Lite skillnad.....
Varför då?
O om du syftar på att effekten inte räcker så är det ju DU som inte har valt rätt verktyg eller rätt sätt.
Du kan ju ställa ut 10 slavblixtar...
Finns en grabb, USA TROR JAG, som plåtar båtar o flygande flygplan MED blixt.
 
Varför då?
O om du syftar på att effekten inte räcker så är det ju DU som inte har valt rätt verktyg eller rätt sätt.
Du kan ju ställa ut 10 slavblixtar...
Finns en grabb, USA TROR JAG, som plåtar båtar o flygande flygplan MED blixt.

Är inte intresserad att spåra ut i löjliga diskussioner o horribla exempel utan jag försöker hjälpa TS. Förslagsvis kan ni oxå försöka er på det tack.
 
Är inte intresserad att spåra ut i löjliga diskussioner o horribla exempel utan jag försöker hjälpa TS. Förslagsvis kan ni oxå försöka er på det tack.
Jag vet inte riktigt vem som svarar löjligast.
Jag som tar upp ett billighetsexempel med slavblixtar och i princip världens extremaste blixtfotograf.
Eller du som påstår att det inte fungerar o sen inte vill förklara varför.
 
Tror inte TS e intresserad av att köpa 10 slavblixtar, hur billiga dom nu än må vara, för att fotografera sin katt......
Ta o låna en svart hund/katt, en D3100 och en blixt. Ta några bilder i ditt vardagsrum kvällstid. Återkom sen med ditt resultat så förstår du varför jag inte lägger någon energi åt att förklara på nått mer tekniska plan om det nu e det du e ute efter. Fungerar det dåligt så gör det, vare sig man har förklarat det eller inte.
 
Been there, done that.
F5
SB24
Kodak E100SW

Funkade hyffsat
Fast hunden var still, vilket förenklar.

Låter som du körde med en del blandljus då eller? Annars spelar det ju ingen roll om hunden e stilla eller ej. Enbart blixt i typ taket har jag svårt att få till på en svart hund. Allt annat blir överexponerat och krämar man på för mkt så blir det till och med fula skuggor, även om man har högt i tak.
 
Precis grabbar, fungerar kanonbra med blixt o svart vovve.... i studiomiljö.... men nu pratar vi en extra blixt som kommer att riktas i tak monterad på en D3100. Lite skillnad.....

Sätt en SB-600 på den, sätt blixten på manuell (M), uteffekt 1/1, och jag lovar att den svarta vovven kommer att bli väldigt ljusgrå... Har provat.
 
Blixten rakt på, papperslapp framför.
Men det ä länge sedan, bilderna finns inte kvar.

Ja du måste i pårincip överexponera bakgrunden men det finns ju Photoshop...
 
Blixten rakt på, papperslapp framför.
Men det ä länge sedan, bilderna finns inte kvar.

Ja du måste i pårincip överexponera bakgrunden men det finns ju Photoshop...

Låter som om du blandat in en del ljus (blandljus) med kameran för att få en ljusare vovve. Enbart blixt rakt på, även med "softbox" borde väl bara resultera i att bakgrunden, som oftast e ljusare (vardagsrum) och reflekterar blixtljuset bättre, blir just överexponerad, medans hunden, vars svarta färg är dålig på att reflektera blixtljus bara förblir svart?
 
Senast ändrad:
Hej!

Du kommer redan sagts få pynta rejält för att slippa bruset, det där med ljusstarka gluggars korta skärpedjup är ett för mig välkänt gissel men jag tror mig kanske ana att du behöver en kamera som kan ställas in så att den accepterar ett i sitt tycke felfokuserad bild, alltså slutarprioritet före fokusprioritet.

För övrigt tycker jag att en snyggt lagd blixt städar upp fint i det blandljus man får med dagens moderna och olika typer av äckliga lågenergilampors ljus ;-). Om du ska bli vass på blixtfoto satsa på en D70/80/90/7000 som tillåter trådlös fristående blixt, kamerornas prestanda följer den stigande siffran, alla kan nog dessutom ställas in med slutarprioritet.

Hans

Ja jag börjar nog allt mer vara inne på att skaffa blixt till att börja med. Kan ingenting om blixtar whatsoever så jag måste forska lite i det där. Angående kort skärpedjup på ljusstarka gluggar så kan jag tänka mig att det passar perfekt om katten ligger och slappar men kanske inte lika bra om den hoppar omkring så manhar svårt att fokusera t ex på ögat. Jag sökte bildexempel på min lekande katt men hittade inga. Får väl ta nya.
 
Hej igen!

Vilken färg har katten? Det snackas mkt om blixtar här och visst e det bra med en ordentlig blixt. Förutom om husdjuret råkar vara svart..... då kan det bli svårt, det e min erfaranhet iaf. Allt annat blir ljust o rätt exponerat, det svarta husdjuret blir bara svartare. Här behövs ett fast ljus istället, inte blixt. Allternativt, som jag o andra tipsat om, köp ett ljusstarkt objetiv, stunta i blixt och strunta i att du får "för kort" skärpedjup. Kan bli snyggt det oxå.
Här ett exempel på 50mm f/1.4 på APS-C:
http://www.flickr.com/photos/54640351@N03/7024576189/in/set-72157628500473495

Men visst, blixt e aldrig fel o det går att få lite "färg" även om husdjuret e svart:
http://www.flickr.com/photos/54640351@N03/5494194175/in/set-72157628500473495

Eller så kombinerar man blixt o kort skärpdjup:
http://www.flickr.com/photos/54640351@N03/7060285989/in/set-72157628500473495

Katten är vit och ljusbrun så jag har inte det där problemet med svart katt. Jättebra med en massa tips som jag får från er, har mycket att läsa på nu. :)
 
Inomhus med alla lampor tända är inte mycket ljus i fotosammanhang, särskilt inte när det gäller att fota lekande katter.
Det blir trist ljus om man använder den inbyggda blixten. Om man lär sig använda extern blixt behöver det inte alls bli trist ljus.

Det kan ändå vara svårt att sätta fokus på den rörliga katten så jag föreslår att du använder lite mindre bländare (för att få mer skärpedjup) och förfokuserar. Det innebär att du stänger av AF och fokuserar manuellt på ungefär det avstånd du tänkt dig. På så sätt slipper du helt fördröjning p g a att autofokusen har svårt att hitta rätt och blixten fryser motivet så att du slipper rörelseoskärpa.

Byte av kamerahus till ett proffshus skulle hjälpa litegrann men att lära sig att använda blixtar på ett snyggt sätt hjälper väldigt, väldigt mycket när det gäller inomhusfoto.

Jag ska testa det där med manuell fokus, fast det kanske blir knepigt när katten studsar omkring oförutsägbart? Jag har märkt att jag har svårt att fokusera manuellt så att det blir skarpt, men väl värt att prova!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.