Annons

Besviken på min D3100

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet att kameran vägrar göra en bild om inte katten sitter still beror nog på att autofokusen är inställd på Focus Priority - då utlöser den inte slutaren om den inte hittat skärpan. Testa att ställa om den till Shutter priority i stället så borde det gå bättre. Observera att jag är osäker på exakta benämningarna på termerna, men det borde gå att hitta i menyträsket.

Sedan kan det förstås bli suddiga bilder och så ändå, i och med att ljuset inte räcker till för korta slutartider som fryser kattens rörelser, men du bör åtminstone kunna ta bilden. Den här bilden är t.ex. inte särskilt skarp, men jag tycker den är kul ändå :) https://www.flickr.com/photos/aferiksson/7301808340/lightbox/

Ha ha, ja det var en rar liten jävulskatt! Söt!

Jag har vanligtvis kameran inställd på bländarprioritet istf slutarprioritet, men i såna här fall behövs slutarprioritet förstås. Fast det kanske inte är slutarprioritet du menar? Problemet är att då vill kameran använda sjukt hög ISO, men man får väl kanske stå ut.. (När jag fotar katten i lek behöver det inte vara konstnärliga kort utan mer dokumentära så..) Eller använda blixt då förstås, vilket jag nog ska köpa så framöver.
 
Nu framgår det inte riktigt nånstans om du är nybörjare eller en mer van fotograf, men vill säga att precis sådär upplevde jag min D3100 innan jag helt enkelt lärde mig hur den funkade. Jag vet inte vad jag gör annorlunda nu, annat än att jag uppenbarligen lärt mig inställningar osv, men nuförtiden tittar jag inte på bilder och blir förtvivlad över mängden brus. Så kanske det bara handlar om att övning ger färdighet?

Fokusproblemet däremot har jag läst om i andra trådar här (inte specifikt D3100 dock, tur som är!) och då har personerna fått rådet att skicka in kamerahus/objektiv på kalibrering.

Jag köpte den för ca 2 år sen så jag är inte helt nybörjare men det finns hela tiden nåt nytt att lära sig.. Kameran är i övrigt bra på att fokusera, men det är problem när motivet rör sig.
 
Katten är vit och ljusbrun så jag har inte det där problemet med svart katt. Jättebra med en massa tips som jag får från er, har mycket att läsa på nu. :)

Ja då e det inga problem med blixt :D
http://www.flickr.com/photos/54640351@N03/6214879593/in/set-72157628500473495

Bara att köra på synktiden och blända ner så du stänger ute allt ljus från lamporna i vardagsrummet. Ställ ISO på det lägsta. Hur mkt du kan blända ner innan blixtljuset inte räcker till varierar från blixt till blixt (hur starka dom e). Finns fina tabeller för sånt, eller ljusmätare om man vill investera i en sån, men jag brukar blända ner tills jag ser på bilderna att blixten inte orkar, sen gå tillbaka ett steg eller två.
 
När jag läser vad du skriver låter det som att du skulle behöva (som några sagt) ändra autofokus inställningar.

Förmodligen har du just nu inställningen som gör att kameran väntar med att ta bilden tills den tycker något är i fokus och (min gör det iaf. d90) avger ett litet pip när den avser sig ha hittat fokus.
Det man kan göra då är att ändra inställning till AF-C som gör så att kameran hela tiden fokuserar om, du kan då trycka av bilden när som helst, även när fokus är helt väck. Men bättre det än att den tycker att den fått fokus på katten och ger klartecken för att ta en bild, bara för att katten sedan "studsar" iväg.

Jag kan lova att en annan kamera skulle bara ge ett skenbart bättre intryck för att den kanske har andra grundinsällingar. Såvida du inte går upp mycket i pris, då märker man såklart till slut stora skillnader. Men det kan vara värt att istället lägga ner lite tid på lite tips och trix hur man hanterar kameran i olika situationer.

Slå även av auto-iso, det skulle jag bara rekommendera att ha på om ljuset varierar kraftigt under kortare tider, sen ställer du manuelt in den på ca 400 för inomhus om du tyckte att för högt blev för brusigt för fort.

Om du inte redan gjort det borde du sedan antingen ställa in den på M, manuelt, och testa dig fram till en inställning du tycker bli bra, (dvs inte manuel fokus, utan bländare/slutartid) eller så kan du ställa in den på S, slutarprioritet och ställa in på den största bländaren som går (dvs, så -litet!- tal som möjligt, det vet du förmodligen kanske sen innan, men viktigt att förtydliga)

Testa även med den inbyggda blixten och se hur bilderna blir.
Här är en exempelbild jag faktiskt -råkade- ta när jag lärde mig hur kameran fungerade och jag inte hade haft den länge, jag tog egentligen kort på något helt annat, men när jag tittade på bilden såg jag att det där var bra mycket roligare, så jag klippte bort det jag egentligen tog kort på :p

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/1957641.htm?set=mp

Du nämde att den gör bilden ljusare än vad du tycker att den borde bli? Det kan vara kameran som har svårt att exponera rätt i snö, det ska finnas en knapp som säger åt kameran "gör bilden mörkare/ljusare än vad du vill ha den" och detta kan vara användbart om man märker att bilderna är lite för ljusa eller för mörka jämfört med hur man själv vill ha dem.

Härlig bild!

Jag brukar använda AF-C när jag ska fota rörliga motiv men den trilskas ändå.. Annars har jag oftast AF-S. Men vette tusan om inte AF-S har funkat bättre när det gäller att "ta" i såna situationer när jag trycker ner avtryckaren.. Låter ologiskt men jag har upplevt det så.

Och det där med ISO, jag blir vansinnig på kameran som vill köra på så himla högt ISO, t om utomhus ibland. Ibland sätter jag den på att ha automatiskt men max upp till 400, men inomhus blir det bara uselt resultat vid 400. Då brukar jag sätta den på max 800 och det blir ändå för mörkt. Och väldigt brusigt. Nu har jag ju ingen extern blixt då (vilket jag nog ska köpa), men ändå. När jag använder den inbyggda blixten blir det fult ljus plus att den fortfarande kan trilskas vid snabba rörelser.

Ja och så dummar den sig så att den ibland kan använda hög ISO(på auto om jag har det) i ljusa miljöer så bilderna blir överljusa. Då måste jag förstås sänka ISO. Jag är inte så säker på att använda helt manuella inställninga, det blir oftast bländarprioritet och ibland slutarprioritet.

Det där med exponeringskompensation brukar jag måsta använda ibland.
 
Senast ändrad:
Precis grabbar, fungerar kanonbra med blixt o svart vovve.... i studiomiljö.... men nu pratar vi en extra blixt som kommer att riktas i tak monterad på en D3100. Lite skillnad.....

Kanske behöver du blixt med mer kräm i.

Det finns många andra ställen man kan rikta blixte än i taket. Rikta blixten åt det hållet där du kan tänka dig ett imaginärt fönster skulle sitta för att få bra belysning.

Skulle rekomendera två stycken SB910 (undvik gamla SB900. De överhettar lätt) Den ena sätter du på kameran och låter den agera CLS controller, den andra blixten låter du vara lös och reflekterar du mot någon vägg där du vill att ditt fiktiva fönster borde sitta. Tänk dock på att färgade reflektionsytor påverkar ljuskaraktären.

Blixten på kameran låter du vara avstängd eller bara på mycket låg effekt med kanske med ett litet reflexkort för att fylla i eventuella skugger från "fönsterblixten" som är för djupa. Tänk på att den lösa "fönsterblixten" är IR styrd så att du måste se till att den lösa blixtens öga är riktat mot kameran. Bättre men mycket dyrare är att komplettera med Pocketwizzard radioutlösningsenheter, det finns sådana som bibehåller TTL funktionen, men det är som sagt dyrt.

Har du radioutlösning kan du även montera in dina blixtar i en softbox på ett belysningstativ och då slipper du problemen med färgade reflektionsytor.

Med en lite mera avancerad nikonkamera som kan agera CLS commander tillsammans med den inbyggda blixten kan du hoppa över den ena SB900:an och styra den lösa "off camera" blixten du använder för ditt "fönster" direkt via kamerans inbyggda blixt.
 
Kanske behöver du blixt med mer kräm i.

Det finns många andra ställen man kan rikta blixte än i taket. Rikta blixten åt det hållet där du kan tänka dig ett imaginärt fönster skulle sitta för att få bra belysning.

Skulle rekomendera två stycken SB910 (undvik gamla SB900. De överhettar lätt) Den ena sätter du på kameran och låter den agera CLS controller, den andra blixten låter du vara lös och reflekterar du mot någon vägg där du vill att ditt fiktiva fönster borde sitta. Tänk dock på att färgade reflektionsytor påverkar ljuskaraktären.

Blixten på kameran låter du vara avstängd eller bara på mycket låg effekt med kanske med ett litet reflexkort för att fylla i eventuella skugger från "fönsterblixten" som är för djupa. Tänk på att den lösa "fönsterblixten" är IR styrd så att du måste se till att den lösa blixtens öga är riktat mot kameran. Bättre men mycket dyrare är att komplettera med Pocketwizzard radioutlösningsenheter, det finns sådana som bibehåller TTL funktionen, men det är som sagt dyrt.

Har du radioutlösning kan du även montera in dina blixtar i en softbox på ett belysningstativ och då slipper du problemen med färgade reflektionsytor.

Med en lite mera avancerad nikonkamera som kan agera CLS commander tillsammans med den inbyggda blixten kan du hoppa över den ena SB900:an och styra den lösa "off camera" blixten du använder för ditt "fönster" direkt via kamerans inbyggda blixt.

Tack för info, men detta känner jag redan till. Men tack ändå som sagt. Kanske någon annan som läser detta har nytta av denna genomgång och det e ju alltid bra :)
 
Kanske behöver du blixt med mer kräm i.

Det finns många andra ställen man kan rikta blixte än i taket. Rikta blixten åt det hållet där du kan tänka dig ett imaginärt fönster skulle sitta för att få bra belysning.

Skulle rekomendera två stycken SB910 (undvik gamla SB900. De överhettar lätt) Den ena sätter du på kameran och låter den agera CLS controller, den andra blixten låter du vara lös och reflekterar du mot någon vägg där du vill att ditt fiktiva fönster borde sitta. Tänk dock på att färgade reflektionsytor påverkar ljuskaraktären.

Blixten på kameran låter du vara avstängd eller bara på mycket låg effekt med kanske med ett litet reflexkort för att fylla i eventuella skugger från "fönsterblixten" som är för djupa. Tänk på att den lösa "fönsterblixten" är IR styrd så att du måste se till att den lösa blixtens öga är riktat mot kameran. Bättre men mycket dyrare är att komplettera med Pocketwizzard radioutlösningsenheter, det finns sådana som bibehåller TTL funktionen, men det är som sagt dyrt.

Har du radioutlösning kan du även montera in dina blixtar i en softbox på ett belysningstativ och då slipper du problemen med färgade reflektionsytor.

Med en lite mera avancerad nikonkamera som kan agera CLS commander tillsammans med den inbyggda blixten kan du hoppa över den ena SB900:an och styra den lösa "off camera" blixten du använder för ditt "fönster" direkt via kamerans inbyggda blixt.

Kanske räcker det med en SB 400 ;) Och rätt inställningar.
 
Senast ändrad:
Har du provat att slå en blixt på en svart labbe? ;) Allt du får e en stor svart fläck på bilden :D

Nej, så är det inte alltid. Det beror på placering och inställningar. Givetvis är det svårare att träffa rätt exponering med kontrastrika motiv men det är inte blixtljusets fel. Blixt kan snarare vara till hjälp i många sådana situationer.

Det är ingen skillnad på ljus som kommer från en fast ljuskälla och det som kommer från en blixt, som du skriver i något annat inlägg. Om ljussättning och exponering i det ena fallet ger svart hund och överexponerad bakgrund blir det samma resultat i det andra fallet. Ljus fungerar inte annorlunda i en fotostudio. Det är lättare att styra det där men det finns goda möjligheter att styra även ljuset från externa blixtar i andra miljöer.

EDIT: Här har du ju själv använt extern blixt för att fota mörk päls, i stort sett svart som jag bedömer det. Fin lyster från blixtljuset i pälsen på huvudet där. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2237111.htm
 
Senast ändrad:
Kanske räcker det med en SB 400 ;)

Kanske det, men har inte den rätt begränsade möjligheter att rikta ljuset? Dessutom skadar det inte att ha ordentliga ljusresurser att ta till, när man använder reflekterad blixt. Sedan lär återhämtningstiden mellan blixtar bli mindre med en kraftigare blixt, vilket kan vara bra om man fotograferar en lekande katt. En SB910 är faktiskt inte så farligt dyr, du kan få en för drygt tre och ett halvt tusen, dvs inte värre än något enklare objektiv.
 
Utan att trilskas med teknik hit och dit så säger jag bara så här, KÖP EN EXTERN BLIXT. Vilken du köper är mindre viktigt, jag köpte en Nissin DI466 för 600kr på ebay som jag är super nöjd med.

Det finns i princip ingen extern som inte är minst 3 ggr starkare än den interna.
Se bara till så att den går att rikta uppåt mot taket och ev kunna vridas samt att den stödjer i-ttl.

Jag fotar mycket på mina barn när dom leker innomhus och det blir kanonfina kort.

Jag fotar på S-läget (slutar prioritet) på 1/200 slutare med blixten på en synk tid på 1/250
Nu tror jag att din kamera bara klarar 1/200 synk men det räcker för att köra 1/160 slutare och "frysa" din katts rörelser.

Mvh peter
 
Extern blixt är bra, men ska du hinna med att fotografera en busig katt bör den sitta fastskruvad på en skena som sitter i kamerans stativgänga eller att du har en assistent som själv kan fotografera. Min erfarenhet av barn och katter är i varje fall att de sällan sitte still.
Flera har föreslagit papper framför inbyggda blixten, det finns även färdiga blixtdiffusor att köpa i olika modeller och prisklasser. Jag köpte nyligen den här och är nöjd, stor skillnad på inomhusbilder på barnen.
Clas i Sjön verkar vara billigast, har sett exact samma för över 150kr också i andra affärer...
http://www.clasohlson.com/se/Pr384629000/Pr384629000
 
Ska man skruva fast katten i stativgängan!?

:-D Menade att kameran och blixten skulle sitta på samma skena. Skrev lite snabbt innan jag skulle hjälpa barnen att läsa en bok.

Vad jag menade var att kamera och blixtar ska sitta ihop, eller att man har en assistent som blixthållare som är självgående och tänker likadant som fotografen. Ska man rigga externa blixtar på egna stativ hinner katten/barnet flytta på sig och man får rigga om. Under tiden flyttar fotomodellen på sig igen, och igen...
 
Kanske behöver du blixt med mer kräm i.

Det finns många andra ställen man kan rikta blixte än i taket. Rikta blixten åt det hållet där du kan tänka dig ett imaginärt fönster skulle sitta för att få bra belysning.

Skulle rekomendera två stycken SB910 (undvik gamla SB900. De överhettar lätt) Den ena sätter du på kameran och låter den agera CLS controller, den andra blixten låter du vara lös och reflekterar du mot någon vägg där du vill att ditt fiktiva fönster borde sitta. Tänk dock på att färgade reflektionsytor påverkar ljuskaraktären.

Blixten på kameran låter du vara avstängd eller bara på mycket låg effekt med kanske med ett litet reflexkort för att fylla i eventuella skugger från "fönsterblixten" som är för djupa. Tänk på att den lösa "fönsterblixten" är IR styrd så att du måste se till att den lösa blixtens öga är riktat mot kameran. Bättre men mycket dyrare är att komplettera med Pocketwizzard radioutlösningsenheter, det finns sådana som bibehåller TTL funktionen, men det är som sagt dyrt.

Har du radioutlösning kan du även montera in dina blixtar i en softbox på ett belysningstativ och då slipper du problemen med färgade reflektionsytor.

Med en lite mera avancerad nikonkamera som kan agera CLS commander tillsammans med den inbyggda blixten kan du hoppa över den ena SB900:an och styra den lösa "off camera" blixten du använder för ditt "fönster" direkt via kamerans inbyggda blixt.

Ooooops, riktigt så avancerad tänkte jag inte vara i nuläget.. EN enkel extern blixt för att fånga kattens (som är ljus i färgerna) rörelser bättre är väl mer vad jag tänkte.. ;-)
 
Extern blixt är bra, men ska du hinna med att fotografera en busig katt bör den sitta fastskruvad på en skena som sitter i kamerans stativgänga eller att du har en assistent som själv kan fotografera. Min erfarenhet av barn och katter är i varje fall att de sällan sitte still.
Flera har föreslagit papper framför inbyggda blixten, det finns även färdiga blixtdiffusor att köpa i olika modeller och prisklasser. Jag köpte nyligen den här och är nöjd, stor skillnad på inomhusbilder på barnen.
Clas i Sjön verkar vara billigast, har sett exact samma för över 150kr också i andra affärer...
http://www.clasohlson.com/se/Pr384629000/Pr384629000

Ja just det, kanske en enkel grej för att få inbyggda blixtljuset att inte se så fult ut, tills jag köper en externa iaf.

En blixt man har i kamerans stativgänga, kallas inte den för en extern blixt? Jag tänkte mig faktiskt en sån till att börja med för jag vill följa med i kattens rörelser. Annars tar jag mest bilder på landskap och vyer och sånt utomhus. Det är när jag ska ta bilder på katten och släkten inomhus som jag skulle behöva en blixt, för att de inte ska måsta sitta blixtstilla (haha) under lång slutartid eller att bilden ska bli brusig med högt ISO.

Men då vill jag förstås ha en blixt man kan rikta åt alla möjliga håll.

Jo förresten, jag brukar fota blommor också inomhus, men då brukar jag ha dem på köksbordet vid fönstret när det är dagsljus och med nåt vitt som reflekterar.
 
Senast ändrad:
Ja då e det inga problem med blixt :D
http://www.flickr.com/photos/54640351@N03/6214879593/in/set-72157628500473495

Bara att köra på synktiden och blända ner så du stänger ute allt ljus från lamporna i vardagsrummet. Ställ ISO på det lägsta. Hur mkt du kan blända ner innan blixtljuset inte räcker till varierar från blixt till blixt (hur starka dom e). Finns fina tabeller för sånt, eller ljusmätare om man vill investera i en sån, men jag brukar blända ner tills jag ser på bilderna att blixten inte orkar, sen gå tillbaka ett steg eller två.

Men jisses vilka fina biler på katterna förresten!! Jag skrev nån kommentar.
 
Ja just det, kanske en enkel grej för att få inbyggda blixtljuset att inte se så fult ut, tills jag köper en externa iaf.

En blixt man har i kamerans stativgänga, kallas inte den för en extern blixt? Jag tänkte mig faktiskt en sån till att börja med för jag vill följa med i kattens rörelser. Annars tar jag mest bilder på landskap och vyer och sånt utomhus. Det är när jag ska ta bilder på katten och släkten inomhus som jag skulle behöva en blixt, för att de inte ska måsta sitta blixtstilla (haha) under lång slutartid eller att bilden ska bli brusig med högt ISO.

Men då vill jag förstås ha en blixt man kan rikta åt alla möjliga håll.

Jo förresten, jag brukar fota blommor också inomhus, men då brukar jag ha dem på köksbordet vid fönstret när det är dagsljus och med nåt vitt som reflekterar.

Du verkar ha förstått rätt. Hittade några bildexempel.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1604522/blixtskena-1

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12257905/blixtskena-vct-55lh

Sedan tillkommer den externa blixten som kostar en slant. Blixtdiffusor är mycket billigare, köper du till extern blixt senare kan du alternera.
 
Vad ska man ha blixtskena till? Blixten hamnar ju ändå väldigt nära kameran med en sådan.

Länge sedan jag använde någon skena själv. Men med en längre kommer blixten längre bort än om den sitter i blixtfoten. Du får ljuset från sidan istället för ovanifrån, ibland bättre, ibland sämre. Kameran blir stabilare balanserad än med en stor blixt ovanpå. Att jag kom in på skena från början var något inlägg om att hon skulle ha flera externa blixtar, men hittar inte något jag känner igen nu. Kanske blandade ihop trådarna, läste ett par parallellt.
Sedan är moderna kameror kinkiga med blixtar. Förr kunde man köpa vilken som helst och montera på kameran och bytte man upp sig eller bytte märke passade blixten. Numera är det inte säkert att blixt och kamera av samma märke passar ihop, eller att pirat fungerar. Med slavblixt på skena kan man komma undan billigare än med en blixt som fungerar i kamerans blixtsko.

Det jag rekomenderar innan inköp av någon extern blixt är i varje fall någon form av skärm framför inbyggda blixten och prova det. Det är billigast, tar liten plats i packningen och enkel att använda.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar