helenlun
Aktiv medlem
Problemet att kameran vägrar göra en bild om inte katten sitter still beror nog på att autofokusen är inställd på Focus Priority - då utlöser den inte slutaren om den inte hittat skärpan. Testa att ställa om den till Shutter priority i stället så borde det gå bättre. Observera att jag är osäker på exakta benämningarna på termerna, men det borde gå att hitta i menyträsket.
Sedan kan det förstås bli suddiga bilder och så ändå, i och med att ljuset inte räcker till för korta slutartider som fryser kattens rörelser, men du bör åtminstone kunna ta bilden. Den här bilden är t.ex. inte särskilt skarp, men jag tycker den är kul ändå https://www.flickr.com/photos/aferiksson/7301808340/lightbox/
Ha ha, ja det var en rar liten jävulskatt! Söt!
Jag har vanligtvis kameran inställd på bländarprioritet istf slutarprioritet, men i såna här fall behövs slutarprioritet förstås. Fast det kanske inte är slutarprioritet du menar? Problemet är att då vill kameran använda sjukt hög ISO, men man får väl kanske stå ut.. (När jag fotar katten i lek behöver det inte vara konstnärliga kort utan mer dokumentära så..) Eller använda blixt då förstås, vilket jag nog ska köpa så framöver.