Annons

Besviken på min D3100

Produkter
(logga in för att koppla)
Foto på katter.

Hallå!

Jag har fotat mina katter väldigt ofta, och kan ju påstå att kameran är det nog inget fel på.
Har nyligen testat en kamera som jag tror är sämre än din, nämligen Nikon J1, och har fått hyffsat bra kattbilder med den. Kolla här.

http://dayviews.com/lonian/2013/2/1/
 
Jag ser två rimliga lösningar för TS

1: En blixt SB600, 700, 800 eller 900
2: 50mm f1/1.8 eller 35mm f1/1.8 eftersom 50mm kan bli lite lång inomhus på DX

Tja eller kanske helst båda objektiven och blixt :)
 
Serietagning

Ett konkret exempel: När jag ska fota min katt som leker inomhus så "tar" kameran inte om inte katten står still eller rör sig mycket långsamt. Ändå har jag på kontinuerlig AF, stor bländare och auto-ISO. Plus att jag tänt taklampan och alla andra lampor som finns i rummet. Jag är tvungen att ha blixt då fast det blir så trist ljus, så jag vill helst slippa det. Jag skulle väl kunna köra på manuell fokus men när han hoppar och studsar omkring hit och dit så är det inte så lätt att hänga med och fokusera rätt. Slutaren måste ju vara ganska snabb dessutom så då blir det ju ännu större problem.

Jag använder vanligtvis mitt Nikon 18-200 objektiv och det är väl inte så snabbt direkt, men jag vet inte om det har enbart med objektivet att göra?

Min kamera "vill" ofta använda onödigt (tycker jag) hög ISO och det blir ganska mycket brus vid 800 och då känner jag mig motvillig att använda 3200 fast ibland är det tvunget. (Men jag hatar! Brus) Och den vill ofta ha lååånng slutartid även om jag har stor bländare, vilket jag ofta och gärna använder. T om när det är ljust ute vill den många gånger använda längre slutartid än jag vill, och högre ISO. Lyckligtvis är antiskakfunktionen utmärkt.

Jag vill köpa nytt kamerahus p g a det här. Är de här problemen vanliga för D3100? Jag vill ha en kamera som funkar bra i lågt ljus och klarar högt ISO utan brus. (För som sagt så hatar jag brus..)

Ibland kan man lyckas få bra bilder om ställer in kameran på serietagning. Nikon D3100 är en snabb kamera i det här läget.
 
Min kamera "vill" ofta använda onödigt (tycker jag) hög ISO och det blir ganska mycket brus vid 800 och då känner jag mig motvillig att använda 3200 fast ibland är det tvunget. (Men jag hatar! Brus) Och den vill ofta ha lååånng slutartid även om jag har stor bländare, vilket jag ofta och gärna använder.

Hmm. ISO 800 är inte särskilt högt. Din D3100 borde klara minst det dubbla utan märkbara mängder brus. Jämför med den här bilden som är tagen med ISO 2500 på en kamera med en likadan sensor.
 
DSC_0312rawpsweb.jpg

Här är huvudpersonen Asterix.

Bilden är tagen med ISO 800 och brusbehandlad i Camera Raw, blev ju helt ok då. Tack och lov för Camera Raw! Men det där med brusighet, det syns ju olika mycket beroende på motivet, om det är mycket slät enfärgad yta i bilden så syns bruset förstås mer. Om det är en himmel med i bilden så blir det förskräckligt.
 
Jag ser två rimliga lösningar för TS

1: En blixt SB600, 700, 800 eller 900
2: 50mm f1/1.8 eller 35mm f1/1.8 eftersom 50mm kan bli lite lång inomhus på DX

Tja eller kanske helst båda objektiven och blixt :)

Jag funderar på att köpa en SB600 till att börja med. Och senare nån gång ett nytt objektiv. När jag blir rik..
 
Visa bilaga 128460

Här är huvudpersonen Asterix.

Bilden är tagen med ISO 800 och brusbehandlad i Camera Raw, blev ju helt ok då. Tack och lov för Camera Raw! Men det där med brusighet, det syns ju olika mycket beroende på motivet, om det är mycket slät enfärgad yta i bilden så syns bruset förstås mer. Om det är en himmel med i bilden så blir det förskräckligt.

Jo förresten, jag hade f5,6 på bländarprioritet och då "valde" kameran ISO 800 och slutartid 1/5 sek. (Hade jag inte satt 800 som max så hade det blivit högre.) Det var dagsljus i köket + att jag hade på en lampa i taket, jag tycker väl inte att slutartiden hade behövt bli så lång.. är det normalt? Över 800 ISO hade jag inte velat ha pga bruset. Det här är en anledning till att det blir problem när han hoppar omkring och leker - här låg han blick stilla under en ganska lång tid. Antiskakfunktionen (eller vad det nu heter) i kameran är ju super, för jag fotade handhållet under en ganska så lång tid.
 
Jag började använda manuellt i kameran av den anledningen. Man får kontroll över både bländare och slutare och istället för suddiga bilder får man mörka. Eller helt svarta, men det betyder bara mer ljus eller att sänka slutartiden med risk för suddiga bilder.
 
Orange märken på objektiv

Hej!

Tack för att du tog dig tid! Kanske vi missförstod varandra.

Jag undrade mest vad de orange punkterna på mitt objektiv hade för syfte efter som jag inte använt det på länge och ville inte mixtra.
Jag var inte missnöjd med min kamera Nikon 3100.

I dag vet jag vad symbolerna betyder. Både den stora orange knappen och den lilla orange.

MVH/Kjerstin Wiberg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.