Annons

Omröstning! Bästa nybörjarkameran..

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Ringblom skrev:
Det vore nog trevligt för nybörjaren om Ni kunde förklara varför Ni tycker just att dessa kameror
är bra att börja med.

/Johan Ringblom

Anledningen till varför jag bad dem att bara skriva endast vad kameran heter är för att annars blir det bara ordkrig om vilken som är bäst. Tro mig, man bir förvirrad. För övrigt så finns det många sånna trådar redan.. Sök bara på "nybörjare" eller "nybörjarkamera" exempelvis..
 
Har du inte fått svar på din fråga. Btw såg jag en radannons på en FM2N och MD-12 för 2000 kr. Tror det var här på FS. Det är en riktig Kanon-kamera.
 
Canon FT / FTb

Lär dig fotografera från grunden!
När man bemästrar en manuell kamera så kan man köpa en automatisk med motor och allt trams.
 
ogge skrev:
När man bemästrar en manuell kamera så kan man köpa en automatisk med motor och allt trams.
...om man inte först tappar intresset p g a ren frustration eftersom alla bilder blir felexponerade.

Mitt bidrag: vilken som helst som har full automatik och manuella inställningar. Då kan man ägna sig åt bilden istället för tekniken.
 
alcedo [E.F.S] skrev:
[B Mitt bidrag: vilken som helst som har full automatik och manuella inställningar. Då kan man ägna sig åt bilden istället för tekniken. [/B]

Får bli min röst också!

Är "nybörjarkamera" nödvändigtvis alltid synonymt med "skolkamera"? Upplevde bara frustration när jag som ren nybörjare lånade en tung gammal manuell systemkamera till en långresa. Massor med misslyckade bilder.
 
alcedo [E.F.S] skrev:
...om man inte först tappar intresset p g a ren frustration eftersom alla bilder blir felexponerade.

Mitt bidrag: vilken som helst som har full automatik och manuella inställningar. Då kan man ägna sig åt bilden istället för tekniken.

På sätt och vis håller jag med men man lär sig allra bäst genom att göra misstag. Börjar man med automatik blir man bekväm och fortsätter med det. Och lär sig aldrig från "grunden". Oskar, som tycker att en "riktig" fotograf klarar sig bra helt utan ljusmätare...(fast själv använder jag det förstås)
 
ogge skrev:
På sätt och vis håller jag med men man lär sig allra bäst genom att göra misstag. Börjar man med automatik blir man bekväm och fortsätter med det. Och lär sig aldrig från "grunden". Oskar, som tycker att en "riktig" fotograf klarar sig bra helt utan ljusmätare...(fast själv använder jag det förstås)
Jag startade en ny tråd för den här diskussionen (som jag tycker är intressant). Den finns här.

:eek:)
 
Jag kan kompromissa lite och slänga till med
chinon ce-4 och Yashica FX-3, min sambo fick den första och min lillasyster den andra, och båda är nybörjare... =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.