Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omröstning! Bästa nybörjarkameran..

Produkter
(logga in för att koppla)
Antingen en Canon Eos 100 eller Minolta dynax 700si.

dom är väldigt enkla att förstå sig på och har helmanuella och avancerade funktioner som inte t.ex. 300an har.

båda kamerorna går å fåtag på för under 1000 lappen vilket är ett riktigt klipp, plus att du får ett bra "objektiv" för den resterande tusenlappen
 
Nikon FM...en enkel men bra kamera...en riktig stridsvagn! Ingen automatik...endast ljusmätning.
Går att köra utan batterier.
 
Jag håller med de som röstar för en helautomatisk kamera med manuella möjligheter. En ca 10 år gammal autofokuskamera av bättre kvalitet är ett strålande val, t ex Nikon F801 eller Pentax SFXn (kan inte Canons eller Minoltas motsvarigheter).

En Nikon FM/FM2, Pentax MX/KX etc är perfekta som komplement men inte som förstakamera för en komplett nybörjare.

Nikon och Pentax från den tiden har fördelen att man kan köpa billiga manuella objektiv för att utöka sina fotografiska möjligheter. Troligen är just Nikon F801 det allra bästa valet.
 
Erik_N skrev:
En Nikon FM/FM2, Pentax MX/KX etc är perfekta som komplement men inte som förstakamera för en komplett nybörjare.

Varför inte? Enklare än så kan det väl inte bli?
Dessutom så måste man ju tänka efter en del innan man tar bilden, och på så sätt lär man sig en del.
 
Kameraval 1: Helmanuell kamera. När man fokuserar inlärningen på teknik. Frågor som vad är skärpedjup, rörelseoskärpa behandlas i första hand.

Kameraval 2: Automatisk kamera. För dom som i första hand intresserar sig för bildinnehållet. Hur man gjorde bilden är inte lika viktigt som komposition och innehåll.

När man valt var man vill lägga tyngdpunkten är valet av kamera lättare.
 
Helgesson skrev:


Varför inte? Enklare än så kan det väl inte bli?
Dessutom så måste man ju tänka efter en del innan man tar bilden, och på så sätt lär man sig en del.

En del tidigare svar har resonerat om detta redan. Visst, med en helt manuell kamera är det minimalt med funktioner att hålla reda på. Dock är det inte den enklaste sortens kamera för att åstadkomma tekniskt lyckade bilder. Det är förstås individuellt från elev till elev, men det är inte orimligt att det är roligare att få en stor andel lyckade bilder i början för att sedan intressera sig för hur man bättre ska kunna styra resultatet. Alternativet är att misslyckas en del i början, och förhoppningsvis till följd av ren envishet tar reda på hur främst exponeringen hänger ihop.

Jag tror det är skillnad om man går en skola/utbildning, och kan få kontinuerlig handledning. När jag lärde mig tekniken använde jag en helt manuell kamera på egen hand - och följde slaviskt ljusmätarens rekommendationer. Det hade helt klart inte blivit sämre om kameran gjort det åt mig...
 
Erik_N skrev:
När jag lärde mig tekniken använde jag en helt manuell kamera på egen hand - och följde slaviskt ljusmätarens rekommendationer. Det hade helt klart inte blivit sämre om kameran gjort det åt mig...

Varför inte? Kanske bilden hade blivit likadan, men nu var du ju medveten om att du följde ljusmätarens rekommendationer, och hade möjlighet att antingen med vilja eller misstag ändra dessa värden, och se när och hur dessa värden förändrades. Det gör man inte med full automatik. Då kanske man inte ens fattar att det är mörkare på vissa ställen än andra, då ögat anpassar sig i betydligt högre grad än kameran (som inte anpassar sig alls ;-).

Och ljuset är nog ändå den viktigaste tekniska prylen att kunna när man fotograferar, tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.