Annons

Omröstning! Bästa nybörjarkameran..

Produkter
(logga in för att koppla)
Erik_N skrev:
En del tidigare svar har resonerat om detta redan. Visst, med en helt manuell kamera är det minimalt med funktioner att hålla reda på. Dock är det inte den enklaste sortens kamera för att åstadkomma tekniskt lyckade bilder. Det är förstås individuellt från elev till elev, men det är inte orimligt att det är roligare att få en stor andel lyckade bilder i början för att sedan intressera sig för hur man bättre ska kunna styra resultatet. Alternativet är att misslyckas en del i början, och förhoppningsvis till följd av ren envishet tar reda på hur främst exponeringen hänger ihop.

Jag tror det är skillnad om man går en skola/utbildning, och kan få kontinuerlig handledning. När jag lärde mig tekniken använde jag en helt manuell kamera på egen hand - och följde slaviskt ljusmätarens rekommendationer. Det hade helt klart inte blivit sämre om kameran gjort det åt mig...

Det finns en annan poäng också med att använda en helt manuell kamera.Det visar sig ganska fort om det ÄR så intressant med foto...dvs ...tröttnar man pga misslyckade bilder
har man kanske inte det brinnande intresset som krävs för att kanske få dom där dom där bilderna med stort B som alla är ute efter. Då kan det kännas bra att inte ha lagt ut mer än kanske 1500:- på en kamera....Men....en digital kamera är bättre för att snabbare lära sig tex bildkomposition mm....det kostar ju inget samt noll väntetid på resultatet.

Min första systemkamera var just en Nikon FM som jag fortfarande har kvar....helt suverän...med tanke på pris och enkelhet
 
Jag startade en annan tråd för den här diskussionen om varför man tycker det ena eller andra, just för att inte blanda in den i omröstningen här. Den tråden finns här. Trådstartaren här undanbad ju kommentarer kring varför man föreslog kameran...
 
Joycam!

Min kostade 31 kr på tradera.com
Har lagt upp flera bilder på fs med den, tycker den er super.

Mvh Maritha
 
Resultat

Jag struntade i alla kameror som fick mindre än 3 röster. Kan även ha räknat fel någonstans så ta resultatet med en nypa salt.


KAMERA---------------RÖSTER

Nikon FM/FM2-----------16

Nikon FE/FE2------------7

Nikon F801--------------7

Canon EOS 300---------5

Chinon CE 4------------3
 
Senast ändrad:
Re: Resultat

Pirate_Elvis skrev:
Jag struntade i alla kameror som fick mindre än 3 röster. Kan även ha räknat fel någonstans så ta resultatet med en nypa salt.


KAMERA---------------RÖSTER

Nikon FM/FM2-----------16

Nikon FE/FE2------------7

Nikon F801--------------7

Canon EOS 300---------5

Chinon CE 4------------3


Hej Roland

Jag föreslår analogt också Nikon FM2, den är suverän!

Digitalt föreslår jag att du köper en äldre variant av fotoshop, då behövs vare sig dior,negativ,tja inte ens en kamera ;-)
Mvh
kenth
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.