Erik Schalin
Aktiv medlem
Nej visst alla är ju saliga i sin tro.Simon_I skrev:
Håller inte med dig Erik. Ok att det finns fler Canon- och Nikon-objektiv på begagnatmarknaden men tyvärr trissas också priserna upp av att dessa två är marknadsledande idag, dvs många som vill köpa begagnade objektiv.
Minolta (SONY): två riktigt trevliga och prisvärda objektiv är 70-210 f/4 samt 50 f/1,7 vilka båda kan köpas för under tusenlappen begagnat. SONY´s nya objektiv är däremot hutlöst dyra men de flesta bra Sigma, Tokina, Tamron finns med alpha-fattning. Skulle inte köpa ett begagnat A100-hus men gärna ett Minolta 7D.
Pentax: Kan inget om objektivprogrammet men faktum är att K-fattningen funnits länge och att det finns mkt begagnade objektiv att köpa till bra priser både manuella och AF. Därtill kan begagnade hus köpas ganska billigt och K10D eller SAmsung GX10 måste man väl säga att de går att växa i.
Och det är exakt det jag menar med:
Titta på det OBJEKTIVUTBUD som du VILL ha.
Och SEDAN se efter om det finns på begagnatmarknaden för ett pris som du är villig att betala.
Det finns inga dåliga kameratillverkare på marknaden.
För MIG så är 70-210/4 mörkt. Jag vill ha 2,8. Ofta väljer jag 85/1,8 istället för 2,8-zoomen. Hade inte haft ngt emot ett 85/1,2 men jag vill inte betala för det.
Men någonstans måste man välja, både med hjärna, plånbok och hjärta.