Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om ni var jag

Produkter
(logga in för att koppla)
Simon_I skrev:
Håller inte med dig Erik. Ok att det finns fler Canon- och Nikon-objektiv på begagnatmarknaden men tyvärr trissas också priserna upp av att dessa två är marknadsledande idag, dvs många som vill köpa begagnade objektiv.

Minolta (SONY): två riktigt trevliga och prisvärda objektiv är 70-210 f/4 samt 50 f/1,7 vilka båda kan köpas för under tusenlappen begagnat. SONY´s nya objektiv är däremot hutlöst dyra men de flesta bra Sigma, Tokina, Tamron finns med alpha-fattning. Skulle inte köpa ett begagnat A100-hus men gärna ett Minolta 7D.

Pentax: Kan inget om objektivprogrammet men faktum är att K-fattningen funnits länge och att det finns mkt begagnade objektiv att köpa till bra priser både manuella och AF. Därtill kan begagnade hus köpas ganska billigt och K10D eller SAmsung GX10 måste man väl säga att de går att växa i.
Nej visst alla är ju saliga i sin tro.

Och det är exakt det jag menar med:
Titta på det OBJEKTIVUTBUD som du VILL ha.
Och SEDAN se efter om det finns på begagnatmarknaden för ett pris som du är villig att betala.

Det finns inga dåliga kameratillverkare på marknaden.
För MIG så är 70-210/4 mörkt. Jag vill ha 2,8. Ofta väljer jag 85/1,8 istället för 2,8-zoomen. Hade inte haft ngt emot ett 85/1,2 men jag vill inte betala för det.

Men någonstans måste man välja, både med hjärna, plånbok och hjärta.

ErlandH skrev:
Som jag skrev är Olympus 410 förmodligen den enda dslr-kamera på marknaden som inte erbjuder möjlighet till bildstabilisering. Till Nikon D80 finns, som du säkert vet, ett utmärkt utbud av optik med bildstabilisering. (Visst, rent teoretiskt skulle man ju på en Olympus 410 kunna använda de enstaka exklusiva stabiliserade Leicaobjektiv som finns...)

Näpp! Bildstabiliseringen på Leicas gluggar, funkar enbart med Panasonics hus. I övrigt funkar gluggen med alla 4/3-hus.

simonbertilsson skrev:
Näpp! Bildstabiliseringen på Leicas gluggar, funkar enbart med Panasonics hus. I övrigt funkar gluggen med alla 4/3-hus.
Jaha, det visste jag inte! Då finns det alltså inte ens någon teoretisk möjlighet att få bildstabilisering med en E410...

Skippa dom billigaste husen. Sen går du och testar ALLA inom prisklassen runt 8000 och KÄNNER på dom. Oftast en av dom viktigaste grejerna. Märkte de sj nu när jag skulle uppgradera hela mitt system till d300/40D klassen. Sen bör du testa menyerna, vilket du helt enkelt tycker känns bäst för dej.

I övrigt så behövs de inte tänkas på så mycket mer. Finns inga dåliga kameratillverkare längre på marknaden. Bara för att Olympus får sämre betyg än D80 så betyder det inte att det är en dålig kamera!

Lycka till

Utan att spränga budgeten får du just nu...

K10D inkl Kit-objektiv och vertikalgrepp på Netonnet för 8495 dock bara i deras nätbutik inte i deras lagershoppar.

Ang mitt förra inlägg.

Minolta 70-210 f/4 beercan är inte tillräckligt ljusstark i alla lägen för att fotografera i ett stall MEN SONY's nya hus (inte A100) hanterar enl MIN mening brus på vid höga ISO-tal på ett mkt bra sätt. Anledning att jag nämnde denna var budgetrestriktionerna.

Hej Jennifer,

Har du hunnit att känna på alla olika modeller?

Vilken känns bäst i handen hittills? Vilken av modellerna känns bäst att titta i sökaren?

Vilken av modellerna har ett menysystem och manövrering av den som du gillar bäst?

exposure skrev:
Hej Jennifer,

Har du hunnit att känna på alla olika modeller?

Vilken känns bäst i handen hittills? Vilken av modellerna känns bäst att titta i sökaren?

Vilken av modellerna har ett menysystem och manövrering av den som du gillar bäst?
Nej jag har tyvärr inte hunnit göra det än! Kommer att få tid till det nästa helg, och ser verkligen fram emot att få klämma på de olika märkena. ;)
Har dock hunnit kika lite på kamerorna i min prisklass genom skyltfönstrena och min första tanke var: vad små de är!
Inte mycket speciellt mycket större än mina kompaktkameror, men det kanske kommer passa mig, jag har ju ganska små händer. Canon såg ganska "gosig ut" att hålla i, men jag får se hur det känns när jag verkligen gör det.
Jag har dock kommit fram till att det skulle vara väldigt bekvämt med Live View då jag alltid tittar på displayen när jag fotar med kamerorna jag har nu och aldrig geonom "titthålet". Det leder väl till att en rad kameror faller bort.

Lilahnee skrev:
Jag har dock kommit fram till att det skulle vara väldigt bekvämt med Live View då jag alltid tittar på displayen när jag fotar med kamerorna jag har nu och aldrig geonom "titthålet". Det leder väl till att en rad kameror faller bort.

Det där beteendet är någonting som du inte kommer tycka fungerar bra med en dslr, du kommer aldrig få samma stabilitet med att hålla kameran framför dig med armarna från kroppen, som att hålla den med armarna mot kroppen och stadigt mot ögat, desutom så är det betydligt enklare att komponera bilden genom en riktig sökare, speciellt i soligt väder, zomma kommer också gå mycket enklare, en dslr är helt enkelt inte konstruerad att användas som en kompaktkamera, för oss som varit med ett tag så ser det helgalet ut när man ser ungdommar som försöker fota med en dslr genom att använda lcd'n :)

Jag törs nog lova att du kommer att skratta när du inser vad dumt det är när du vant dig med att använda kamerans sökare istället för lcd'n, och framförallt hur mycket snabbare du kan fotografera genom att använda den på bästa sätt, att stabilt följa rörliga motiv måste vara i stort sett omöjligt med en lcd tex.
Det ända tillfälle jag kan komma på att använda lcd'n istället för sökaren är vid nära makrofoto.

/kent

Senast ändrad:
Lilahnee skrev:
Jag har dock kommit fram till att det skulle vara väldigt bekvämt med Live View då jag alltid tittar på displayen när jag fotar med kamerorna jag har nu och aldrig geonom "titthålet".
Den stora skillnaden mellan kompaktkameror och dslr är att sökaren ("titthålet") på kompakterna är ganska värdelöst. På en bra dslr däremot är det en njutning att använda sökaren -- stor, ljus och den visar verkligheten som den ser ut. Och som den blir på bilden.

Jag lovar: du kommer att vänja dig -- och efter ett tag kommer du inte alls att förstå hur nån kan fotografera med hjälp av lcd-skärmen.

För övrigt är den "live view"-funktion som vissa dslr-kameror har inte alls jämförbar med kompakternas lcd-skärmar.

Jennifer, ta de avanstående två råden med en nypa salt. Sökaren via skärm är gött! Glo genom en litet hål som inte visar mer än ca 95 % av vad du fotar. Det handlar om att de antagligen har fotat länge länge och inte vant sig vid skärmsökare. Om de hade haft skärmsökare från de var små så hade det nog varit annat ljud i skällan.

Välj en kamera som erbjuder dig skärmsökning. Då har du möjligheten att välja vad du vill söka med. Skitbra vid macro och såklart inte dåligt vid "vanligt" fotande. Inte ens vid sport, om än lite sämre ;)

Men du får nog höra ett och annat om min åsikt av ovanstående herrar :)

Lilahnee skrev:
Sony A350, men vad skiljer den och A300?

Det verkar vara upplösningen (och pris) som skiljer, A300 har 10 MP medan A350 har 14 MP

Oftast räcker det bra med 10 Megapixel.

Sony har flera bra egenskaper, snabb fokusering i liveview, vridbar skärm, bildstabilisering m.m.

En del tycker "liveview" är onödigt medan andra tycker det är väldigt bra i vissa tilfällen, tekniken går framåt så varför inte använda liveview när den finns, är man van med liveview från kompaktkamera så kan det vara en viktig egenskap.

Enligt Cyberphoto klarar inte ens Canon att fokusera i liveview medan Nikon är väldigt långsam.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A3001870

Priserna sjunker och tekniken går framåt så då finns det ingen större anledning att köpa begagnad DSLR, däremot kan man säkert köpa begagnade objektiv.

Det finns andra bra kameror än Canon och Nikon så ta en titt på både Sony och Olympus m.m.

MVH
.

Har nu varit och känt på både Sony A350 och Canon EOS 450, och jag tyckte att Sony hade ett mycket bättre grepp och var allmänt skönare att hålla i än Canon. Det lutar väldigt mycket åt A350 nu men det är ju fortfarande en månad kvar tills kameran ska inhandlas så inget är bestämt ännu. Jag tyckte att den vridbara skärmen och bildstabiliseringen i huset var ett plus. Synd bara att sökaren är ganska liten, och så är den lite tyngre än EOS 450, men jag upplevde inte det som ett så stort problem.

Jennifer, om du tittar på 450D så bör du titta på Canon 40D också. Prisskillnaden är ganska liten; enligt min mening är 40D det mest prisvärda man kan hitta på kameramarknaden just nu. Inte minst om man köper från t ex www.warehouseexpress.com i Strobritannien -- då kostar den ungefär 7500 kr, innan cashback.

Kan erkänna att jag varit lite nyfiken på den också och ska kolla mer på den. :)
Ska ju köpa i USA och där är ju kamerorna ett par tusenlappar billigare.

Nja, ska du köpa t ex 40D blir det nog inte billigare i USA än i Europa, med tanke på cashbackkampanjen.

Lilahnee skrev:
Det lutar väldigt mycket åt A350 nu

Känns Sony bra, satsa på den, det är en bra kamera som du säkert blir nöjd med.

Otroligt att Sony lyckats göra fokus lika snabb i "liveview" som i vanligt läge, det är innovativt.

Definitivt nåt som Sony ägare kan ha nytta av ibland och kanske skryta om....canon har inte det....

Vikt på olika DSLR

Olympus E-420 440g
Olympus E-510 490g
Canon 40D 822g
Canon 450D 475g
Sony A300 632g
Sony A350 632g

MVH
.

Jag skulle idag inte köpa en kamera utan liveview, så länge inte AFn blir lidande.

Varför?
1. Jag är för kort för att se över folksamlingar.
2. Jag har inte riktigt fysiken för att rulla runt på marken/golvet för att hitta kreativa vinklar.
3. Man kan fota mer diskret om man inte måste trycka kameran mot ansiktet.
4. Ibland känns det lättare att se en "bild" på skärmen istället för "verkligheten" i ett svart hål.
5. Det kan vara farligt att ha huvudet där man vill ha kameran.
6. Jag är för kort för att se över folksamlingar!

Jag är sjukt trött på att få, visserligen skakfria, bilder av folks nackar medan killen bredvid fotar med telefonen högt över huvudet.

Så jag säger en kamera med bildstabilisering, liveview och snabb AF, låter som Sonyn.

Nu är den köpt! Blev Sony A350 köpt i Sverige, och jag hoppas att jag kommer att bli nöjd med den!

Tack alla för era tips och råd. :)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto