Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om ni var jag

Produkter
(logga in för att koppla)
Pixelmania skrev:

Otroligt att Sony lyckats göra fokus lika snabb i "liveview" som i vanligt läge, det är innovativt.

Definitivt nåt som Sony ägare kan ha nytta av ibland och kanske skryta om....canon har inte det....

Har en 450D sen 2 v, har plåtat massor men inget i LiveView, det verkar hyffsat användarefientligt. Två metoder finns, beroende på hur fokus/exponering ska ställas in. Ena metoden verkar vara avsedd för stativ (oanvändbar för mig) den andra snäppet intressantare, men innebär tidsfördröjningar/bildsläck/x-tra knapptryck typ.

Det jag undrar äver är hur Sony lyckats göra det här bättre, skälet till Canons "habrovinker" är ju att spegeln måste lyftas för att ta bilden, det kommer man ju aldrig ifrån!?

ps. ursäkta off-topic, hoppas Jennifer blir glad över sin nya Sony! :)

wfrank skrev:
Har en 450D sen 2 v, har plåtat massor men inget i LiveView, det verkar hyffsat användarefientligt. Två metoder finns, beroende på hur fokus/exponering ska ställas in. Ena metoden verkar vara avsedd för stativ (oanvändbar för mig) den andra snäppet intressantare, men innebär tidsfördröjningar/bildsläck/x-tra knapptryck typ.

Det jag undrar äver är hur Sony lyckats göra det här bättre, skälet till Canons "habrovinker" är ju att spegeln måste lyftas för att ta bilden, det kommer man ju aldrig ifrån!?

ps. ursäkta off-topic, hoppas Jennifer blir glad över sin nya Sony! :)

Sony har penta-mirror sökare, när Liveview används tippas en av speglarna så att bilden ses av en extra sensor istället för ditt öga. Stora spegeln och AF-sensorn är som på en vanlig dslr.

Jag tror att anlednigen att canon eller om det var nikon eller båda smög in liveview i sina dyrare modeller först, var dels för att övertyga om att det var bra, eftersom det nu fanns i proffsens kameror, det andra var att ingen vanlig hobby fotograf som tidigare haft en digital kompakt skulle acseptera en så dålig liveview-funktion.

Senast ändrad:
Pixelmania skrev:
Skriv en rad och berätta vad du tycker om din A350

Speciellt hur fokus är i läget "liveview" det som är speciellt med de nya Sony DSLR

Hittills är jag verkligen jättenöjd trots att jag bara har kitobjektivet, och fokusen i liveview-läget är alldeles utmärkt precis som tidningarnas recensioner lovade, och det är mycket användbart i en del lägen. :D

Men jag har ju inte så mycket att jämföra med eftersom att det här är min första egna systemkamera (även om jag har provfotat med ett par andra), men vilken skillnad det är mot att fota med kompaktkamerorna! Inte minst för att kameran är så mycket snabbare, så det är verkligen mycket roligare att fota nu är det var förut.

Det har inte ens gått en vecka, och jag har redan tagit 1222 bilder. ^^

ANNONS