Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Om ni var jag

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker man skall tänka sig för innan man köper begagnat. Vinsten man gör kan faktiskt bli dyrköpt...

Det första man tänker på är garantier. Enligt KKL (Konsumentköplagen) har vi ett hyfsat skydd i tre år. En systemkamera är ett avancerat instrument och fel kan uppstå. - Kostsamma sådana.

En detalj man gärna förbiser är försäkringsfrågan. En kamerautrustning är stöldbegärlig och man skall inte förringa rånrisken, inte minst i storstadsmiljö.

Jag har ganska bra pejl på mitt eget försäkringsbolag (Folksam). Stöld i hemmet täcks normalt av hemförsäkringen, men när man är ute är det allrisk som gäller. I mitt fall täcker allrisken 40000 kr. Dessutom har jag ett års fullvärde på kamerautrustningen. Avskrivningen år2 är 40%. Sedan 20%/år.

Jag tycker att du ska kolla på objektiv upp till runt 200 mm. 50-200 lr dyl. Ska du fota hästar o hundar kommer du inte vara nära dem och därför behöver du skapligt tele. 18-55 är alldeles för vidvinkligt för att fota det med. Är det så att du kommer lite nära så är det bara att backa lite. Tror det är bättre än att behöva gå närmre. På agility tävlingar går det ju iaf inte.

Däremot är 18-55 mycket trevligt att använda så du ska kolla upp bra sådana också.

Och när du använder teleobjektiv är bildstabilisering jättebra att ha. Canon o Nikon har det i sina objektiv o de är rätt dyra. De som har det i sina hus ger dig alltid möjligheten att få bildstabilisering oavsett objektiv. De lärde tvistar om vad som är bäst. Jag tror att de nog gör sitt jobb hyggligt ändå, oavsett märke.

Jag har iaf en Pentax k10d, 18-55 o samsung 50-200 o tamron 90 macro. bortsett från macrot så tror jag du kan hitta det för ca 8500.

Oavsett så glöm inte köpa väska :)

ErlandH skrev:
Skulle det vara svårare att försäkra det man köpt begagnat, menar du?

Nej det är inte svårare att försäkra, men räkna med problem när du fått en skada och ersättningen skall beräknas.

Vi tar ett räkneexempel.

Vi räknar på ett kamerahus för 7000kr. Du blir bestulen 6 mån efter köp. Vi räknar med en fast självrisk på 1500kr.

Nyköpt kamera: Nyvärde, Avdrag självrisk 1500kr=5500kr

Samma kamera 1 år gammal. Pris 5000kr Avdrag 40% på nyvärdet=4200kr - självrisk 1500kr=2700kr.

I detta exemplet blev differansen 2800kr. Alltså har man förlorat 800kr på att köpa begagnat.

Det gäller att ha koll på sina försäkringsvillkor när man köper begagnat.

//Martin

Chewbacca skrev:
Canon o Nikon har det i sina objektiv o de är rätt dyra. De som har det i sina hus ger dig alltid möjligheten att få bildstabilisering oavsett objektiv. De lärde tvistar om vad som är bäst.
Nja, så himla dyra behöver de inte alltid vara. T ex kostar Canons 55-250/4-5,6 med stabilisering ungefär 2700 kr. Motsvarande till Olympus (40-150/4-5,6) kostar ungefär lika mycket.

När det gäller vilket som är bäst tror jag nog att stabiliseringen av själva bilden är lika bra med båda systemen. Den stora fördelen med att ha stabilisering i objektiven och inte i huset är att även det man ser i sökaren är stabiliserat. Vid t ex naturfoto med långa brännvidder kan man alltså se vad man fotograferar. Det tycker jag personligen är ganska trevligt.

Det finns en mängd olika märken med olika nivå på prestanda i deras olika modeller.

Skulle jag vara dig skulle jag, vilket jag själv gjorde, gå till en fotoaffär för att känna och klämma på var och en av märkenas kameror, Nikon, Canon, Olympus, Sony, Pentax, mfl. De alla känns olika och passar olika smaker på t.ex. greppkänsla, vikt, knappar, rattar osv.

Sen att vissa märken har en större objektivpark än andra må vara något som man kan ha i åtanke, men det viktigaste är att du gillar systemet, hur kameran känns och fungerar. Även om principen är densamma med alla kameror är de helt olika att använda.

Sen tycker jag att den mindre marginella specifikationsskillnaden mellan märkenas likvärdiga modeller spelar som helst ingen roll, om några månader finns en ny modell som marginellt är bättre än konkurrentens likvärdiga modell. Så att köpa den mindre marginella bättre kameran enbart pg.a det, är något som oftast håller en kort tid. Låt inte det avgöra ditt val av märke, för förmodligen kommer märket du väljer nu följa med dig i din fotoutveckling under en ganska lång tid.

här är en länk till gluggen som Erland tipsade om. Har fått bra betyg

http://www.photozone.de/Reviews/Can...55-250mm-f4-56-is-test-report--review?start=2

En sida som har många tester av många objektiv.

Du kanske kunde fundera på canons 400? Den är rätt liten också om du har små händer. Borde vara rätt billig nu med. Och objektivet var ju inte så farligt dyrt heller.

Jag har ju Pentax men har inte märkt att det skulle vara "sämre" att ha bildstabilisering i huset, men jag förstår resonemanget. Man gör ju ändå sitt bästa för att hålla stilla :). Då är det väl bara plus kvar att jag har det till alla mina objektiv ;).

En annan sak med bildstabilisering är också att det fungerar inte så att rörliga objekt blir skarpa, dvs om du panorerar. Då får du använda snabb slutare. Och det är ingen garanti för att du får skarpa bilder, det underlättar det bara.

Chewbacca skrev:
Jag har ju Pentax men har inte märkt att det skulle vara "sämre" att ha bildstabilisering i huset, men jag förstår resonemanget. Man gör ju ändå sitt bästa för att hålla stilla :). Då är det väl bara plus kvar att jag har det till alla mina objektiv ;).

En annan sak med bildstabilisering är också att det fungerar inte så att rörliga objekt blir skarpa, dvs om du panorerar.
Visst är det en fördel att stabilisering i huset och på det viset få det oberoende av objektivval. Men, som sagt, det är inte heller så dumt att se det man fotograferar i sökaren. Att t ex justera skärpan manuellt med ett långt tele är nog ganska svårt om sökarbilden inte är stabiliserad.

När det gäller panorering så kanske jag missförstår dig, men visst funkar bildstabiliseringen då också. På vissa objektiv (även kamerahus, kanske?) finns det ett speciellt läge för panorering, andra objektiv känner av och ställer om sig automatiskt.

Tack alla för era svar! Har skrivit upp en lista nu med intressanta kameror som jag ska kolla på, tänker ta mig till en fotobutik så fort jag får tid.

Sluta inte att komma med fler förslag om ni kommer på några fler! :D

en beg D70 med 80-200/2,8
grym optik och fin kamera, har haft den kombinationen själv och kan varmt rekomendera det...

Jag skulle ha köpt en beggad EOS 20/30D för ca 3-4000 med kitobjektiv och en skaplig telezoom i budgetklass, typ sigma 70-300 APO för att nå fram till vildhundarna.

Då skulle jag haft en bra utrustning och ett par tusenlappar kvar till dess jag visste vad jag saknade lite bättre. Alla funktioner jag skulle vilja ha skulle finnas där och jag kunde lära mig massor med den.

Då hamnar man direkt bland dom lite mer avancerade kamerorna för en billig peng.

Nä, det skulle jag kanske inte gjort för jag är inte så smart egentligen. Men en smart person skulle nog gjort så och fått massor för pengarna.

Börja med att skaffa alla tillverkares broschyrer.

Titta på det OBJEKTIVUTBUD som du VILL ha.
Titta sedan på BLIXTAR och dess olika funktion mellan märkena.
Titta till sist på priserna.

Om prischocken uteblir så kan du lugnt välja vad du vill om du ändå skall köpa hela ditt system nytt.

När du sedan har chockats färdigt över priserna så går du ut på nätet och ser om det finns sådan optik som du skulle VILJA ha (kanske inte har råd med nu) begagnat. Se över DIN begagnatmarknad helt enkelt.

Nästa steg, vilket märke kan du låna av kompisarna? Om nu kompisen har 7 Caononobjektiv då blir valet mycket enklare.
Måste du ha ett eget macro, supertele...osv

Vid prischock så har troligtvis Olympus fallit bort eftersom det inte finns ngn begagnatmarknad idag. TROR!! Olympus bytte objektivfattning när man gick över till digitalt.

Canon & Nikon har sålt mest i flera år och Canon säljer mest idag vilket borgar för en stor beg. marknad imorgon för jättarna.

Om man bara skall köpa nytt spelar det ingen roll vilket märke du väljer utan det är bättre att titta på nypris & prestanda.

Skall man bara ha ljussvaga kitobjektiv (billigt) så är Skakningsreducering i huset guld värt.

Skall leta efter extrema telen på begagnatmarknaden så är det nog bara Nikon & Canon kvar.

Så allt beror på vilken målsättning du har i det långa loppet.

Lite mer personligt färgade råd:

Hur mycket kommer du att lägga på optik?

Under 8000 = Sony utan tvekan eftersom du får AS i huset och därmed kan kompensera för mindre ljusstark optik.

Nu skriver du om konstnärliga ambitioner. Då hade jag valt Canon. Helt enkelt för ett fantastiskt objektivprogram. Visst har man suktat eter ett 85/1,2 många ggr. & 24TS mums

Det är vad jag tycker.

Jag tycker att Pentax & SONYs akilleshäl den begagnade marknaden som är mindre. Men håller på att bygga upp ett väl avvägt objektivprogram.

OCH BILLIGAST är ALLTID att LÅNA av kompisen, då kan man bara välja vad kompisen har.

Får väl på skallen från alla möjliga håll nu men jag anser att bildstabilisering i huset eller tom i objektiven är starkt överreklamerat. Ett enbensstativ för ett par hundralappar gör ett bättre jobb.

BugEyes skrev:
Får väl på skallen från alla möjliga håll nu men jag anser att bildstabilisering i huset eller tom i objektiven är starkt överreklamerat. Ett enbensstativ för ett par hundralappar gör ett bättre jobb.
Håller delvis med dig.
Man kunde redan för 100 år sedan ta skarpa bilder.

Erik Schalin skrev:

Lite mer personligt färgade råd:

Hur mycket kommer du att lägga på optik?

Under 8000 = Sony utan tvekan eftersom du får AS i huset och därmed kan kompensera för mindre ljusstark optik.

Nu skriver du om konstnärliga ambitioner. Då hade jag valt Canon. Helt enkelt för ett fantastiskt objektivprogram. Visst har man suktat eter ett 85/1,2 många ggr. & 24TS mums

Det är vad jag tycker.

Jag tycker att Pentax & SONYs akilleshäl den begagnade marknaden som är mindre. Men håller på att bygga upp ett väl avvägt objektivprogram.

OCH BILLIGAST är ALLTID att LÅNA av kompisen, då kan man bara välja vad kompisen har.

Tack för många bra tips och råd! Optiken kommer nog att komma efterhand, så det är svårt att säga hur mycket jag kommer att lägga på den, men utan tvekan så känns nog en bred begagnadsmarknad som något viktigt.
En arbetskamrat till min pappa kommer att ge mig diverse broschyrer och fototidningar som jag ska kolla igenom om ett par dag. Usch vad det här är svårt, men köpet är planerat till slutet av maj så jag har lite tid på mig iaf.
Kameran kommer att köpas i USA eftersom att det är billigare där, och då kanske jag får ett par extra lappar över att lägga på objektiv.

Hur är det med Canon EOS 450? Är det dumt att köpa en ny sådan istället för t.ex. EOS 400 som säljs ganska billigt nu?

Erik Schalin skrev:

Håller inte med dig Erik. Ok att det finns fler Canon- och Nikon-objektiv på begagnatmarknaden men tyvärr trissas också priserna upp av att dessa två är marknadsledande idag, dvs många som vill köpa begagnade objektiv.

Minolta (SONY): två riktigt trevliga och prisvärda objektiv är 70-210 f/4 samt 50 f/1,7 vilka båda kan köpas för under tusenlappen begagnat. SONY´s nya objektiv är däremot hutlöst dyra men de flesta bra Sigma, Tokina, Tamron finns med alpha-fattning. Skulle inte köpa ett begagnat A100-hus men gärna ett Minolta 7D.

Pentax: Kan inget om objektivprogrammet men faktum är att K-fattningen funnits länge och att det finns mkt begagnade objektiv att köpa till bra priser både manuella och AF. Därtill kan begagnade hus köpas ganska billigt och K10D eller SAmsung GX10 måste man väl säga att de går att växa i.

ANNONS