Vem kom egentligen på att "komfortavståndet" vid bildbetraktning är ungefär lika med bildens diagonal?
Jag har gått runt här hemma och tittat både på bilder och målningar. Mitt komfortavstånd ligger snarast på dubbla bilddiagonalen. Alltså: bilder i A4-storlek (bildiagonal = 36 cm) betraktar jag helst på c:a 70 cm avstånd. Visst kan jag gå mycket närmare för att se detaljer och så, men för att "se" hela bilden är det dubbla avståndet som gäller. Är jag annorlunda? Hur betraktar ni helst bilder?
Bad min fru göra samma "test". Hon valde ungefär samma avstånd som jag för bilder med "normal" brännvidd, men vill helst vara ännu längre bort från två porträttbilder som är tagna med lång brännvidd.
Edit: lagt till stycket om min fru.
Petter ...
Det är en bra fråga, kanske är det inte så? Det är dock något jag stött på vid upprepade tillfällen, utan att kolla upp eller reflektera vidare över, än att jag kollade hur jag själv föredrog att sitta framför bildskärmen, och det stämde. Visst sitter jag bekvämt tillbakalutad från skärmen också, men vill jag se något bättre går jag närmare, till ungefär bilddiagonalens avstånd.
Hittar dock inte tillbaks till någon källa för detta påstående nu när jag googlar lite lätt. Däremot hittade jag en källhänvisning till en bok som verkar vederhäftig, och där författaren tydligen gjort undersökningar om detta med komfortabel betraktningsvinkel och kommit fram till att denna ligger runt 60 grader, nu hittar jag dock inte denna skrift i sig på nätet, så man får väl lita på källhänvisningen, ur Wikipedia:
"Viewing conditions. If the final image is viewed at approximately 25 cm, a final-image CoC of 0.2 mm often is appropriate. A comfortable viewing distance is also one at which the angle of view is approximately 60° (Ray 2000, 52); at a distance of 25 cm, this corresponds to about 30 cm, approximately the diagonal of an 8″×10″ image. It often may be reasonable to assume that, for whole-image viewing, a final image larger than 8″×10″ will be viewed at a distance correspondingly greater than 25 cm, and for which a larger CoC may be acceptable".
Också i länken i inlägg #21 finns till viss del en referens till bilddiagonalen, stycke 2.1.2: "Most photographic prints in the early decades of the 20th century had dimensions
between 6x9cm and 13x18cm. A comfortable viewing distance for these pictures is
around 25cm. It so happens that we are able to see the whole 9x12cm print at this
distance without moving our eyes."
En 13x18cm bild har diagonalen 22 cm. Nu har ju ett normalobjektiv bildvinkeln ungefär 47 grader diagonalt. Wikipedia skriver så här om normalobjektiv: "A lens with a focal length about equal to the diagonal size of the film or sensor format is known as a normal lens; its angle of view is similar to the angle subtended by a large-enough print viewed at a typical viewing distance equal to the print diagonal;[2] this angle of view is about 53° diagonally."
Så man kanske skall säga att komfortzonen ligger på 1 till 2 bilddiagonaler, eller kanske 1,5 till 2?
Själva ordet komfortzon var bara något jag hittade på för att sätta ett ord på vad jag menade för att underlätta framställan av mitt resonemang. Jag använde det också inom citationstecken första gången jag använde det.
Ok, nu hittade jag Rays bok på nätet. Så här skriver han:
"A limit is set to the diameter of an image blur circle that is not distinguishable from a true point (by the unaided eye), and this is called the (minimum permissible) circle of confusion (C). This is arrived at
by empirical means. A photograph is viewed in a cone of vision where acceptable visual acuity is given over a FOV of some 50 to 60 degrees. The comfortable viewing area has a diameter of some 290 mm at Dv. The acceptable circle of confusion is derived from what is accepted as satisfactory definition within this area."
Definition av Dv: "Normal vision requires muscular action to alter the refractive state of the eye in order to focus. This internal focusing is called accommodation, and physiological limitations set a comfortable near distance of distinct vision (Dv) of some 250 mm. The resolving power of the eye, or visual acuity, is the ability to discriminate fine details of objects in the visual field of view, and it decreases radially."
Kontentan, "komfortzon" och visuell synskärpa samverkar vid en bildvinkel på 50-60 grader. 50 grader motsvarar en utskrift på omkring 12x18 cm på 25 cm betraktningsavstånd. Denna har då en diagonal på 22 cm. Tänker jag rätt, eller har jag gjort en groda någonstans?