Bussmicke
Aktiv medlem
Tack, någon erfarenhet av den?
Du eller någon?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tycker bilderna blir underexponerade om man inte använder manuellt och 1/1. Då smackar den av i full styrka. TTL och auto är oanvändbart om man vill rikta blixten upp i taket när man fjärrstyr.
FL-300R är ju rätt klen, så det ska nog vara rätt lågt i tak för att den ska orka med takstuds. Jag har en vag plan om att skaffa en FL-36R eller en Metz 50 AF-1. De har betydligt högre ledtal och passar nog bättre för studs.
Jo du vännen, den blixten ligger också i mina inköpsplaner framöver.
Tack, någon erfarenhet av den?
Du eller någon?
FL-300R är ju rätt klen, så det ska nog vara rätt lågt i tak för att den ska orka med takstuds. Jag har en vag plan om att skaffa en FL-36R eller en Metz 50 AF-1. De har betydligt högre ledtal och passar nog bättre för studs.
FL-36r verkar utgått ur sortimentet. Finns det någon ersättare för den? Och hur funkar Olympus blixtsystem. Är det lika "smart" som t ex Nikons när det gäller hur stark blixten ska vara etc? Jag kan tyvärr inte så mkt om blixtar. Tidigare körde jag Nikon med SB400 som studsade i taket och det funkade fint utan att jag läste på eller ändrade nämnvärt i kameran.
Efter att ha varit ute på resa och fotograferat en hel del landskap med om-d kan jag konstatera att det är endast en funktion som jag skulle ha haft användning för som inte finns och det är focus peaking. Jag har använt slr magic 12 1.6 en hel del och på något foto har jag missat fokusen. Är det möjligt att focus peaking kommer via en firmvare uppgradering eller kanske är det något som olympus sparar till kommande modeller?
Fast jag tycker Olympus är lite fula, de brukade ange ledtalet vid ISO 100, nu anger de ledtalet vid ISO 200. Vilket betyder att FL-600R plötsligt har ledtal 50, fast kollar man i specifikationerna så ser man att ledtalet vid ISO 100 är 36, precis som med FL-36R. Däremot har ju FL-600R lite andra förbättreingar. Utöver LED-lampan så har den fyra batterier i boxen i stället för två, och med tanke på att ett vanligt klagomål på FL-36R var att batterierna tog slut fort så kan ju det vara en förbättring.FL-600R lär vara den som närmast liknar FL-36R. Samma ledtal, men med en LED-lampa tillagd för filmningsljus, bla.
Körs med 4 batterier ist f med 2, så man får anta den laddar snabbare och ger fler blixtar.
nu anger de ledtalet vid ISO 200.
har det att göra att bas-iso på EM-5:an är 200?
har det att göra att bas-iso på EM-5:an är 200?
Fast jag tycker Olympus är lite fula, de brukade ange ledtalet vid ISO 100, nu anger de ledtalet vid ISO 200. Vilket betyder att FL-600R plötsligt har ledtal 50, fast kollar man i specifikationerna så ser man att ledtalet vid ISO 100 är 36, precis som med FL-36R. Däremot har ju FL-600R lite andra förbättreingar. Utöver LED-lampan så har den fyra batterier i boxen i stället för två, och med tanke på att ett vanligt klagomål på FL-36R var att batterierna tog slut fort så kan ju det vara en förbättring.
Antagligen. Det är ju lite meningslöst att ange ledtalet vid ett ISO som kamerorna inte kan använda.