Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D

Ja de är inte försvarbart att ha sån stor skillnad tycker jag, sen är gluggen 12-50mm f 3,5-6,3 som milt sagt
dåligt.

Gluggen håller jag med om, trots att prispålägget för den bara är 2000 vilket kan anses som hyfsat med tanke på att den är vädertätad och tyst, men jag håller med.

Däremot priset G3 vs E-M5 är väl inte orimligt? Jämför Canons produkter på priset på en vädertätat kamera mot en som inte är det. Sedan så har Olympusen en massa funktioner som Panasonicen saknar. IS, OLED skärm med högre upplösning, mängder med fler inställningar som kurvor, timelaps etc etc....

Dessutom är EVF'en bättre (med en röd, grön och blå punkt i varje), än Panasonicen (där varje punkt växlar mellan 3 färger), så betydligt bättre. På papperet i alla fall :)
 
Per hörde du att dom la ner expert i säter i slutet av januari? Det var ju dit jag tänkte åka för att framkalla lite diafilmer. Vet du om nån expertbutik i borlänge gör det? I hedemora kan dom inte i alla fall. Ber om ursäkt för OT.

Säter? Det är väl där man hamnar när man har blivit nipprig av diskussioner om pixlar på Fotosidan? :)

(Jag har ingen aning om vilka fotobutiker som finns i Dalarna.)
 
Olympus Fans Rejoice !!! The OM-D is real. And it might be awesome.

Det är alltid intressant att höra verksamma fotografers åsikter om deras olika verktyg. Som här t.ex. Kirk Tuck från Austin, TX.

OM-D systemet verkar vara en praktisk verktygslåda, som klarar ett flertal olika scenarios. Ser fram emot att själv bekanta sig med nyheten när den kommer till butik i Sverige, men risken är förstås stor att man blir biten... Speciellt om kameran plockar fram ännu mer detaljer ur ens befintliga objektivpark med Four Thirds objektiv, än vad E-3'an i dagsläget gör.
 
Går det att flippa/gömma lcd-skärmen bak? Eller vinklas den bara 90 grader upp/ner typ? Skulle varit bra om den kan skyddas som på e-3:an/5:an.
 
Capdase ScreenGuard LCD-skydd

Den kan bara vinklas i ett plan, inte som på E-3/E-5.
Själv skulle jag fästa ett bra LCD-skydd mot repor.
Capdase har jag bra erfarenhet utav från E-400, E-3 & XZ-1.
 
Nä, de kommer å konka när som helst. På tok för mycket brus, å sensorn e så liten att, nä usch.

;-)


Que sera, sera. :)

"så liten att" vad???


(hmmm...du kanske bara är ironisk)

Nåväl:

Hyggliga, eller till och med bra, ISO-prestanda uppemot 3200 är väl inte SÅ tokigt?

Låt gå att andra klarar sådant över 6400ISO men nu är ju m4/3 ett helt eget system, där annat än absolut maximala prestanda till varje pris är vad som gör systemet intressant...

Jag hade en Pentax MX, den var rejält saknad när den stals...

Det formatet MX hade är ungefär där nya Olymusen befinner sig, så jag kan lätt förstå att många kommer att tycka mkt bra om den när de väl köpt den...

Andra kommer, som du, att småle (lr kanske hånle vore ett bättre ord(?)) åt hur folk ens kan tänka sig använda sånt trams som små och lättanvända kameror med skarp optik (som ju både Olympus och Panasonic skämmer bort sina m4/3-köpare med)

Gillar min E-620, men gillar min E-5 mer, främst för att dess bildkvalitet är bättre. Räknar med att E-M5 kommer vara noterbart bättre än E-5:an så sugen blir jag säkert...även om det antagligen kommer dröja innan det blir ett köp...
 
Nä, de kommer å konka när som helst. På tok för mycket brus, å sensorn e så liten att, nä usch.

;-)


Que sera, sera. :)

Dålig timing att kånka nu.
Fast Olympus Medical med sina juveler (70% av endoskopmarknaden) är ju en trygg bas som tydligen är värd en hel del, av döma de intressen som flertalet finansiärer nyligen visat. Men statistiken här oven visar ju att även Olympus Imaging kan få moderbolagets aktiekurs att ta glädjeskutt fler än en gång, senast nu i onsdags då OM-D introducerades.

Att sensorn i en kamera kan vara förhållandevis liten, verkar inte heller bekymra Nikon med sitt nya CX system, samt att Canon som skurit ut ett nytt sensorformat för sin nya G1X. Rimligen kommer Canons egen spegellösa systemkamera att anta det 1.5" sensorformatet, vilket Olympus direkt skulle kunna använda i en "oversize" sensor, om bara Canon säljer sina sensorer...
 
Gillar min E-620, men gillar min E-5 mer, främst för att dess bildkvalitet är bättre. Räknar med att E-M5 kommer vara noterbart bättre än E-5:an så sugen blir jag säkert...även om det antagligen kommer dröja innan det blir ett köp...

E-5'an är ju företagets 'flaggskepp' där man inte sparat på krutet (handhavande, prestanda,...), jag har ju själv den tidigare generatioenen, E-3. Hos OM-D är det främst storleken som imponerar, samt att man trots allt fått plats med så mycket nytt. Ett rejält vädertätat skal är en bra början, fast det är upptaget som sista punkt på nedanstående lista!
 
Senast ändrad:
OM-D E-M5 Feature Highlights

.
-Vad är det för egenskaper som Olympus nu vill framhålla med den nya kameran?
-Undrar om listan är i rangordning och att det är sökaren man vill lyfta fram som dess främsta förtjänst?

  1. Electronic Viewfinder with 1.44 megapixel resolution (advanced aspherical optics, 18mm eyepoint and 100% field of view)
  2. World’s fastest autofocus speed using FAST-AF technology (with 35 AF zones and 3D AF tracking)
  3. World’s first 5-axis image stabiliser (maximum -5 EV stabilisation capability; live image-stabilised view; built-into camera body; stills and video)
  4. 16 megapixel LiveMOS high-speed image sensor (ISO 25600 maximum sensitivity)
  5. TruePic VI advanced image processor
  6. Full HD video with Multi-motion image stabilisation (broadcast quality; stereo sound)
  7. 3 inch tilting OLED touch-screen with 610,000 pixels
  8. 9 frames per second sequential shooting rate
  9. Splashproof and Dustproof metal alloy chassis
 
"så liten att" vad???


(hmmm...du kanske bara är ironisk)

.

Jo, ironisk var ordet syndes inte smilyn? ;-)
Skjuter en E-3:a, den dan den klappar ihop totalt - (har redan bytt slutaren) blir den en E-9 (hoppar E-7:an ;-)

(och däremellan tar jag fram E-500:an när jag saknar de härligt blåa himlarna - när de råkar visa sig, vill säga..)
 
Att sensorn i en kamera kan vara förhållandevis liten, verkar inte heller bekymra Nikon med sitt nya CX system, samt att Canon som skurit ut ett nytt sensorformat för sin nya G1X.

De allra flesta bilder som tas förstoras inte speciellt mycket. För kompaktameraanvändaren som vill ha en lite mer avancerad kamera duger 4/3-formatet alldeles utmärkt, och för den som har släpat på tunga spegelreflexer är m4/3-kamerorna en befrielse.

Jag tyckte att m4/3 var mycket intressant när det lanserades, men det är inte förrän nu som det har blommat upp ordentligt med flera välpresterande kameror och en rejäl samling objektiv att välja bland.

Tillägg:
På min E-PL3 har jag oftast ett Olympus 17/2.8 och genomssiktsökaren VF-1 monterade. Det blir ett paket som är lika litet, eller mindre, än flera "kompaktkameror", men med betydligt bättre bildkvalitet. Visserligen ingen zoom, men bättre ljusstyrka än en kompaktzoom, och man får mer motion med en fast brännvidd än med en zoom. :)
 
Senast ändrad:
De allra flesta bilder som tas förstoras inte speciellt mycket. För kompaktameraanvändaren som vill ha en lite mer avancerad kamera duger 4/3-formatet alldeles utmärkt, och för den som har släpat på tunga spegelreflexer är m4/3-kamerorna en befrielse.

Jag tyckte att m4/3 var mycket intressant när det lanserades, men det är inte förrän nu som det har blommat upp ordentligt med flera välpresterande kameror och en rejäl samling objektiv att välja bland.

jag håller med. Sålde min fullformatssensor-kamera (5d) med 4-5 stycken L-optik.
Ångrar inte en sekund. Hittills har jag inte gjort en enda pappersförstoring utöver typ A4-format.
99,9% av mina bilder visas med en full-HD projektor (1080 x 1920 pixlar). Det duger gott.

Min GF2 med 3 fasta gluggar (14/20/45) väger totalt ca 0,5kg. Allt ryms i en bananväska.
Motsvarande (enklaste varianterna) hos Canon väger 1,5kg.....
Skulle man köra 1d + L-optik så väger väl motsvarande gissningsvis 2,5kg....

Visst är 5d mindre brusig men, men..
 
Aha, det låter ju lovande!
- Kanske Olympus har en konservativ hållning till denna fråga?
- Hur som helst, får väl ta och själv prova till våren, när kameran finns ute i handeln!
- Smarta algoritmer och snabb databehandling kanske kan göra fokuseringen dräglig på de gamla klassiska FT-objektiven?

Här kan du se ett fokus test med E5:an och 12-60mm objektivet i liveview. Så denna nya kamera borde väl vara betydligt kvickare tycker man..

http://www.youtube.com/watch?v=5wL99IX-fvc&feature=related
 
Här kan du se ett fokus test med E5:an och 12-60mm objektivet i liveview. Så denna nya kamera borde väl vara betydligt kvickare tycker man..

Du tror inte att det beror på inbyggd tröghet? Vet inte hur E5 AF fungerar, men D700 har möjlighet att ställa in fördröjning ifall någon springer framför motivet som följs, eller någon stolpe hamnar framför motivet som följs.
Har inte testat i LV.
 
Jo, ironisk var ordet syndes inte smilyn? ;-)
Skjuter en E-3:a, den dan den klappar ihop totalt - (har redan bytt slutaren) blir den en E-9 (hoppar E-7:an ;-)

(och däremellan tar jag fram E-500:an när jag saknar de härligt blåa himlarna - när de råkar visa sig, vill säga..)

Missade nog smileyn i farten... ;-)
 
jag håller med. Sålde min fullformatssensor-kamera (5d) med 4-5 stycken L-optik.
Ångrar inte en sekund. Hittills har jag inte gjort en enda pappersförstoring utöver typ A4-format.
99,9% av mina bilder visas med en full-HD projektor (1080 x 1920 pixlar). Det duger gott.

Min GF2 med 3 fasta gluggar (14/20/45) väger totalt ca 0,5kg. Allt ryms i en bananväska.
Motsvarande (enklaste varianterna) hos Canon väger 1,5kg.....
Skulle man köra 1d + L-optik så väger väl motsvarande gissningsvis 2,5kg....

Visst är 5d mindre brusig men, men..

Angående vikt:

Noterade när jag köpt mig ett Olympus E-620 kit att huset, 2 kitzoomar (14-42 & 40-150) samt grepp inkl. 2 batterier vägde alldeles drygt 1 kilo.. i tillägg ett mkt kompakt paket.

Kändes rätt gött... ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.