Bussmicke
Aktiv medlem
Tack för länkarna, KP!
.............................
Inget alls ännu från Fotosidan om den nya lanseringen...svagt.
Är du förvånad? Är ju inte Canikon...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack för länkarna, KP!
.............................
Inget alls ännu från Fotosidan om den nya lanseringen...svagt.
Gud vad kul! Detta är precis vad jag också har väntat på, fast från en annan tillverkare Känner inte för att byta ner mig från FF till m43.. men men, vem vet vad man får för nycker när vissa tillverkare vägrar ge en vad man vill ha
OM AF blev ingen hit, så det försvann snabbt, det är riktigt, men OM var en rätt långlivat system. 1972-2002 är 30 år. Ingen kafferast direkt.Kom ihåg OM, OM AF, 4/3 - det tredje lever en tynande tillvaro och de två första dog på 80 talet.
Jag är mer förvånad över att Pentax höll ut så länge med K-fattningen än att Olympus inte satsade på OM AF mer än de gjorde. Jag tror att Olympus fattade rätt beslut med att inte fortsätta med OM AF och istället satsade på s.k. bridgekameror. Olympus är ju fortfarande ett fristående bolag (medan Pentax är uppköpt och Konica, Minolta och Kyocera (Yashica, Contax) gör inte längre kameror). Olympus nuvarande problem beror inte så mycket på felsatsningar som på korkade, giriga chefer som gjorde olagliga finansiella transaktioner.Nikon har haft F fattningen sedan 1959 och Pentax har K bajonetten sedan 70 talet.
Men det var uppenbarligen inte en felsatsning, med tanke på hur bra EOS-systemet har gått sen dess.Canon fick mycket skäll då de övergav Fd fattningen 1987 och har inte bytt sedan dess.
Ja, den verkar riktigt trevlig. Cyberphotos pris för kamerahuset är 9990:-, vilket är cirka 2000 kr dyrare än E-P3. Med tanke på vädertätning och annat så är det ett ganska rimligt pris. Jag misstänker att det kan komma att sjunka lite när kameran väl börjar säljas.Ser man dock på kameran i sig verkar den lovande. Den får jämföras med Sony NEX 7, 5N+EVF, Pana G3, GH-2, GX-1+EVF, Fuji X-pro-1 och Samsung NX11. Prismässigt konkurrerar den med A77, D7000, D300s, 7D. 12-50 har f/6,3 i teleläget - problem med diffraktion direkt?
12-50 har f/6,3 i teleläget - problem med diffraktion direkt?
Jag har ju E-P3, kanske dumt att komplettera med OM-D?
Jag tycker nog att silver kan vara snyggt OM det är metall, som E-P1:ans rostfria hus som jag tycker ser bra ut. Silvrig plast är inte snyggt.Frågan är vilken som är snyggast, den svarta eller den "silvriga".
Notera skillnaden i struktur på fejklädret.
Äh, du vet att du vill ha en.
Jag trodde innan kameran lanserades att jag inte skulle bli intresserad eftersom jag trodde att den skulle bli för stor, men den är bara marginellt större än Panasonic G3.
Vad gäller tjockleken så är faktiskt Panasonicen tjockare.
Den kan nog blir ett bra komplement till min E-PL3.
På min E-5'a kan alla 4/3 objektiv köra med kontrastbaserad AF i liveview. Även sigmas 30/1.4.
Sen så går det kanske inte fort, men det fungerar även i video.
Jag var på Malta förra veckan och lämnade min Canon 7D hemma i sista stund och hade bara E-P3 ute. (G12 var med som reserv) Ångrar mig inte en sekund jag valde E-P3 som huvudkamera.
G3-hus Säljs idag för 4700kr. Olympusen hamnar väl på nästan 10000kr?
De är förvisso konkurrenter men prisskillnaden är ju enorm.
Olympus går från klarhet till klarhet.
Det klassiska 4/3 systemet var ju ganska erbarmeligt: Små sensorer i stora kameror och klumpiga objektiv.