Annons

Olympus OM-D

Ser fram emot nya modellen! EVF2 fugerar bra med min P2, men en "riktig" sökare är nog att föredra.
Jag tror inte att vi ska vänta oss någon dramatisk skillnad mellan VF-2 och sökaren i E-M5. Enlig vad man kan utläsa av specifikationen tycks det sitta samma display i båda. Dock har optiken runt displayen (okularet) gjorts om i E-M5, vilket kanske gör att den upplevs som lite bättre.
 
Ja just det, det finns ju en optisk genomsiktssökare också till 17mm.

Kan tänka att liknande behov finns för de som kör med Panasonic gluggarna 14mm & 20mm, kanske en marknad så småningom för eBay-entreprenörer om inte Panasonic/Olympus är alerta nog?
Det finns redan en hel del liknande sökare från andra tillverkare (främst Cosina). För Panasonic 20/1.7 och 14/2.5 finns sökare från Voigtländer (Cosina), Leica, Canon (och kanske fler?). Alla nytillverkas dock inte.

Manuellt fokuserande är förstås uteslutet med en sådan genomsiktssökare. Man får helt enkelt lita på autofokusen, eller ställa in ett hyperfokalavstånd (vilket inte är det lättaste med ett objektiv som saknar avståndsskala).

Lite mer kräm i blixten vill man nog ha, men om man bara behöver den där ljusglimten i ögat vid enkla porträttfoton i vimlet, så kanske ändå den lilla blixten räcker till?

Jag tycker att den är för klen för annat än närbilder. Det är därför jag planerar att skaffa en större blixt som komplement. Olympus trådlösa blixtstyrning fungerar med den lilla clip-on-blixten, så det kan bli ganska enkelt att få till bättre blixtbilder med t.ex. en FL-300R i ena handen och kameran i den andra. Eller kanske ännu hellre genom att placera den större blixten strategiskt på ett bord eller liknande.
 
Aha, ser ut som just sökaren är det som skiljer en kompaktkamera från en entusiastkamera. Fast det borde man ju insett förstås, eftersom Canon G12/G1X, Nikon P7000/P7100, Fujifilm X10 samtliga har en inbyggd sökare. En lös optisk/EVF löser ju det problemet på PEN förstås.

Samma lösning finns till Olympus XZ-1. Det är väl den enda kompaktkamera (av traditionellt kompaktkamerasnitt) som man kan få en EVF till?
 
sixteen and counting...

Dessa objektiv med fast brännvidd finns i m4/3-systemet:

  • Panasonic 8mm f/3.5 (fisheye)
  • Olympus 12mm f/2.0
  • Panasonic 14mm f/2.5
  • Olympus 17mm f/2.8
  • Panasonic 20mm f/1.7
  • Panasonic 25mm f/1.4
  • Olympus 45mm f/1.8
  • Cosina (varumärke Voigtländer) : Nokton 25mm f/0.95 (manuell fokus)
  • Panasonic 45mm f/2.8 macro

Dessutom har Olympus annonserat två objektiv med fast brännvidd som ska börja säljas i höst:
  • 60mm f/2.8 macro
  • 75mm f/1.8

Ett par fristående tillverkare har anslutit sig till Micro Four Thirds, men jag vet inte om någon av dem planerar något objektiv med fast brännvidd.

Fortsätter på din lista med ytterligare fem nya fasta objektiv till MFT:
  • Cosina (varumärke Voigtländer) : Nokton 17.5mm f/0.95 (manuell fokus)
  • Sigma 19mm F2.8 EX DN (samma som till Sigma DP1M)
  • Sigma 30mm F2.8 EX DN (samma som till Sigma DP2M)
  • Kenko Tokina 300mm f/6.3 compact mirror lens for Micro Four Thirds
  • Kenko Tokina 400mm f/8 adapted mirror lens for Micro Four Thirds

Ref:
 
Usch. Det vågar jag inte läsa. Jag beställde ett sådant objektiv kvart i tolv i söndags kväll. :)

Objektivet var tillfälligt slut enligt Cyberphotos websida, men det gick att beställa ändå. Jag frågade om leveranstid i kommentarsrutan vid beställningen, men har inte fått något svar än. Vi får väl se om jag får något fisheyeobjektiv ...
 
OT - Fler lovord för fiskögat

Trevligt att det finns så många bra objektivalternativ till MFT, som här ett fisheye till en tredjedel av priset mot vad ett original kostar. (Hoppas du nu får tag på ett ex.)

Vitryska Peleng finns ju till klassiska FT medelst adaptrar, men det här från Samyang är ju nästan lika litet som originalet från Panasonic.

Det går nog att klara sig undan AF med de elektriska kopplingarna och någon mjukvarukorrigering lär inte behövas heller, så bra som denna glugg presterar enligt den polska testsidan:

http://www.lenstip.com/317.1-Lens_review-Samyang_7.5_mm_f_3.5_UMC_Fish-eye_MFT_Introduction.html
 
Trevligt att det finns så många bra objektivalternativ till MFT, som här ett fisheye till en tredjedel av priset mot vad ett original kostar. (Hoppas du nu får tag på ett ex.)

Jodå. Jag fick ett brev från Cyberphoto idag som meddelade att de får in objektivet på torsdag (16/2), så i början av nästa veckan borde jag ha det.

Jag har f.ö. skaffat en OM-m4/3-adapter och provat några av mina gamla OM-objektiv på E-PL3. Zuiko 200/4 är svår att fokusera handhållet med sökarförstoring, och objektivet saknar stativfäste så man måste ta stöd mot vad som finns i närheten. Zuiko 100/2.8 blir däremot en trevlig upplevelse på en E-PL3. Det objektivet är litet och nätt. Inte mycket större än ett Zuiko 50/1.4. Hur bra bilder det blir har jag inte utvärderat än.

En annan skojig sak är den T2-m4/3-adapter jag skaffade till ett gammalt Sigma 500/8 spegeltele. Där är stativ helt nödvändigt. :)
 
Olympus M.Zuiko 60mm Macro

Större, tyngre och ljussvagare. Men väderskyddat och säkerligen skarpt. 45/1.8 är ju inget makroobjektiv så de båda är inte helt jämförbara.
 
F.ö. är det uppenbarligen ett misstag av en m4/3-kameraägaren att inte ha ett M.Zuiko 45/1.8 i sin objektivsamling. Åtminstone om man får tro testaren på lenstip.com:

"I really can’t imagine a situation when a Micro 4/3 body owner doesn’t have this lens as well. If you haven’t bought it yet, do make up for this complete mistake as soon as possible.
 
Panasonic gör också ett makroobjektiv till m4/3:
LEICA DG MACRO-ELMARIT 45mm F2.8 ASPH. MEGA O.I.S. (Pust! jag tror att vi kallar objektivet för Panasonic 45/2.8 Macro i fortsättningen, helt enkelt. :)

Olympus kommande 60/2.8 Macro blir högst troligen större och tyngre, men framförallt kommer vi inte att kunna köpa den förrän i höst.
 
Macro till OM-D

Det var fina omdömen på objektiven med fast brännvidd.

Beträffande makro, så skulle man kunna förvänta sig att främst Sigma, men kanske även Tamron kommer att ta fram lämpliga makroobjekitv med lite längre brännvidder till MFT/NEX-bajonetterna.

Såg dessutom att Kenko nu tagit fram mellanringar på 10 mm resp 16 mm till MFT. Dessa skulle kunna användas tillsammans med några av telezoomarna med bibehållen elektrisk koppling för främst bländarstyrningen.
 
En liten besvikelse i den i övrigt mycket intressanta OM-D är svagheterna på videosidan. Nog kunde de väl ha lagt till stöd för något annat än 30 fps (och 60 fps med lägre upplösning). Nu är den ju inget alternativ till Panasonic GH-2 för videofilmning.
 
Det var fina omdömen på objektiven med fast brännvidd.

Beträffande makro, så skulle man kunna förvänta sig att främst Sigma, men kanske även Tamron kommer att ta fram lämpliga makroobjekitv med lite längre brännvidder till MFT/NEX-bajonetterna.

Såg dessutom att Kenko nu tagit fram mellanringar på 10 mm resp 16 mm till MFT. Dessa skulle kunna användas tillsammans med några av telezoomarna med bibehållen elektrisk koppling för främst bländarstyrningen.

Jag har nyligen provat att montera Zuiko 50/3.5 (OM-fattning) och tre mellanringar (för OM, med automatbländarkoppling; inte för att man har någon glädje av det i den här situationen :) på 36, 20 och 12mm med adapter på E-PL3. Nära kommer man. Det går rätt bra med ett manuellt fokuserat makroobjektiv, tycker jag. Man måste nästan ändå alltid flytta kameran för att fokusera på så korta avstånd.

Överhuvudtaget är det riktigt skoj att det går att, med adapter, montera nästan vadsomhelst på en m4/3-kamera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.