Annons

Olympus OM-D

Du tror inte att det beror på inbyggd tröghet? Vet inte hur E5 AF fungerar, men D700 har möjlighet att ställa in fördröjning ifall någon springer framför motivet som följs, eller någon stolpe hamnar framför motivet som följs.
Har inte testat i LV.

Törs mena att det är inte en avsiktlig tröghet i Olympus system.

Det du nämner om Nikons D700AF-system, nog är det i "kontinuerlig autofokus" (CAF) det jobbar så som du nämner(?) Vore ju besvärligt med sådan tröghet om man fotar stillastående motiv...

Batterigrepp HLD-6 som promotion vid köp av OM-D

Ett hyfsat introduktionserbjudande, firandes 40 år med OM-systemet, till Europeiska kunder från introduktionen i april och tidsbegränsat fram till ??

Undrar om det är ett geografiskt begränsat erbjudande till enbart GB, eller om det gäller för hela Europa? Påminner om erbjudandet när E-3'an lanserades, där befintliga ägare av en FT-kamera erbjöds HLD-4 batterigreppet på köpet.

Ref:

Bilagor

• HLD-6.gif
    HLD-6.gif
    58 KB · Visningar: 401
Säga vad man vill, men Olympus har verkligen ansträngt sig att få den här kameran att se ut som en "riktig" OM. Batterigreppet som dessutom är delat är mycket likt motorn som fanns till OM-4.

Lite trist bara att kameran inte har så mycket mer än utseende och storlek gemensamt med OM-serien. Om klumpen ovanpå kameran hade varit en optisk sökare i samma klass som i OM hade det varit en höjdare - vad den har för funktion nu förutom utsseende förstår jag inte, eftersom EVF:en skulle gått att klämma in ändå. Kanske är så att optisk sökare är svårt att kombinera med MFT, men det gick att göra liknande i E-10 och E-20 - underbara kameror :)

En optisk sökare är avhängig sensorformatet, därför fick E-3 & E-5 en tung maxad prismasökare. Med EVF undanröjs denna nackdel.

Sensorerna till den nya 5-axlade IBIS sitter optimalt uppe vid EVF'en. Mic'arna i stereo dessutom.

E-10 & E-20 hade en 2/3" sensor i samma storlek som Fujifilm X10, sökaren var visst av en optisk typ med en 'beamsplitter'.

Om klumpen ovanpå kameran hade varit en optisk sökare i samma klass som i OM hade det varit en höjdare
Det går inte att ha en optisk prismasökare i en m4/3-kamera.

vad den har för funktion nu förutom utsseende förstår jag inte, eftersom EVF:en skulle gått att klämma in ändå.
Hurdå? Det finns väl knappast något tomt utrymme i en E-P3, t.ex., där man kan stoppa in en EVF?

Kanske är så att optisk sökare är svårt att kombinera med MFT, men det gick att göra liknande i E-10 och E-20 - underbara kameror :)

E-10 och E-20 är helt andra konstruktioner med spegel och sökarprisma. Det går mycket riktigt inte att ha sådant i en m4/3-kamera, och detta är mycket av vitsen med det systemet.

intern sökare vs. intern blixt?

Gjorde exakt samma sak och skaffade E-P3 med objektiv istälet och vilken befrielse det var.

-Kör du med LCD, eller har du också en extern EVF sökare?
-Vilket är ditt mest använda objektiv?
-Synpunkter på att ha intern blixt, intressant eftersom OM-D istället har en lös dito?

-Synpunkter på att ha intern blixt, intressant eftersom OM-D istället har en lös dito?

Jag heter visserligen inte Bussmicke, och jag har ingen E-P3, men jag har en E-PL3 och kan därför svara på dina frågor.

Jag har en VF-1 och en VF-2.

VF-1 använder jag (förstås) bara tillsammans med M.Zuiko 17mm f/2.8 och det är denna kombination som oftast sitter på kameran.

VF-2 använder jag nästan alltid annars. Jag undviker helst att använda skärmen som "sökare".

Mitt mest använda objektiv just nu är nog ovan nämnda M.Zuiko 17mm f/2.8, men det objektiv jag gillar mest tror jag är M. Zuiko 45mm f/1.8. Mycket trevligt.

Vad gäller blixt så hade det varit lite mer praktiskt med en inbyggd sådan, men jag har svårt att se hur det hade fått plats i det lilla E-PL3-kamerahuset. Det fungerar dock ganska bra med blixten FL-LM1, fast den är rätt ljussvag. Jag har tänk komplettera med en FL-300R och styra den trådlöst med hjälp av FL-LM1. FL-300R verkar dock vara lite svår att få tag på. En nackdel med att inte ha inbyggd blixt i E-PL3 är förstås att man inte kan använda en sökare samtidigt.

Senast ändrad:
Olympus OM-D går nu att förbeställa på Rajala till priset av 1099€ för huset och 1299 € för kittet. Priset är tills vidare för högt för mig, och jag är helt nöjd med min Olympus E-P2, men annars är det nog den intressantaste kameran som kommit ut på en tid.

Jag är inte helt uppdaterad men om jag tänker så här:

Schysst liten streetfotokamera med sökare:
Olympus OM-D med Panasonic 20/1.7
Borde inte det vara en riktigt schysst kombination?
Borde jag tänka Fuji X100 istället, eller något annat?

Är du bara ute efter att använda en normal kan nog x100 va ett riktigt bra alternativ, men vill du ha möjlighet att gå från fisheye till tele så bör du nog kolla på olympusen istället. Finns ett par riktigt schysta primes, 12/2.0, 25/1.4 och 45/1.X macro. Så man kan undvika zoomar om man vill :)

Jag kör med VF2, en enorm befrielse att slippa raka armar-stilen.
Den interna blixten är inte mycket att hänga i hjulgranen annat än mycket nära. Kör med FL-300R som du kanske minns från tråden Nedgradera till E-P3 eller vad den hette.

Finns ett par riktigt schysta primes
Dessa objektiv med fast brännvidd finns i m4/3-systemet:

• Panasonic 8mm f/3.5 (fisheye)
  • Olympus 12mm f/2.0
  • Panasonic 14mm f/2.5
  • Olympus 17mm f/2.8
  • Panasonic 20mm f/1.7
  • Panasonic 25mm f/1.4
  • Olympus 45mm f/1.8
  • Cosina (varumärke Voigtländer) : Nokton 25mm f/0.95 (manuell fokus)
  • Panasonic 45mm f/2.8 macro

Dessutom har Olympus annonserat två objektiv med fast brännvidd som ska börja säljas i höst:
  • 60mm f/2.8 macro
  • 75mm f/1.8

Ett par fristående tillverkare har anslutit sig till Micro Four Thirds, men jag vet inte om någon av dem planerar något objektiv med fast brännvidd.

Ser fram emot nya modellen! EVF2 fugerar bra med min P2, men en "riktig" sökare är nog att föredra. Min viogtländer kommer trivas på den, det är jag övertygad om. Bra val att skippa blixt, -har inte sett någon som funkar bra. Möjligen panasonic L-1 som man kunde få att peka i taket (konstigt att inte ngn annan tillverkare försökt med det?, porträtt med den blev j-t bra). Priset vet jag inte om det säger mycket om rajala, eller om det är för att den inte är släppt ännu. Vi får se! SKÅL!

Vad jag har läst så sitter rörelse sensorerna till stabiliseringen där. Så förmodligen har klumpen en funktion.

http://www.43rumors.com/new-e-m5-tidbits-from-dslrmagazine-and-full-size-image-samples/#comments

Den nya 5-axliga IBIS tar säkert större plats än den tidigare, var den bara tvåaxlig kanske?
Den inbyggda EVF verkar vara välkommen av många, baserat på användares erfarenheter av E-PLx & E-Px. Noterade att sökarens dioptrijusteringsomfång är hela [-4 ~ +2]m¯¹, vilket torde ge både den 'långsinte' och närsynte nödvändig klarsynthet angående 'klumpen'.

Den centrala positionen av sökaren är ju dessutom rättvist placerad för både en vänster- resp. högerskytt.

Vf-1 / vf-2 / vf-3

Jag har en VF-1 och en VF-2.

VF-1 använder jag (förstås) bara tillsammans med M.Zuiko 17mm f/2.8 och det är denna kombination som oftast sitter på kameran.

VF-2 använder jag nästan alltid annars. Jag undviker helst att använda skärmen som "sökare".

Mitt mest använda objektiv just nu är nog ovan nämnda M.Zuiko 17mm f/2.8, men det objektiv jag gillar mest tror jag är M. Zuiko 45mm f/1.8. Mycket trevligt.

Vad gäller blixt så hade det varit lite mer praktiskt med en inbyggd sådan, men jag har svårt att se hur det hade fått plats i det lilla E-PL3-kamerahuset. Det fungerar dock ganska bra med blixten FL-LM1, fast den är rätt ljussvag. Jag har tänk komplettera med en FL-300R och styra den trådlöst med hjälp av FL-LM1. FL-300R verkar dock vara lite svår att få tag på. En nackdel med att inte ha inbyggd blixt i E-PL3 är förstås att man inte kan använda en sökare samtidigt.

Ja just det, det finns ju en optisk genomsiktssökare också till 17mm.

Kan tänka att liknande behov finns för de som kör med Panasonic gluggarna 14mm & 20mm, kanske en marknad så småningom för eBay-entreprenörer om inte Panasonic/Olympus är alerta nog?

Det syns som, att en design trade off "intern blixt kontra intern sökare", passar många användare, men naturligtvis inte alla, så olika vi ju är.

Lite mer kräm i blixten vill man nog ha, men om man bara behöver den där ljusglimten i ögat vid enkla porträttfoton i vimlet, så kanske ändå den lilla blixten räcker till?

Tack för kommentarerna.

Jag kör med VF2, en enorm befrielse att slippa raka armar-stilen.
Den interna blixten är inte mycket att hänga i hjulgranen annat än mycket nära. Kör med FL-300R som du kanske minns från tråden Nedgradera till E-P3 eller vad den hette.

Aha, ser ut som just sökaren är det som skiljer en kompaktkamera från en entusiastkamera. Fast det borde man ju insett förstås, eftersom Canon G12/G1X, Nikon P7000/P7100, Fujifilm X10 samtliga har en inbyggd sökare. En lös optisk/EVF löser ju det problemet på PEN förstås.

Jo, jag minns funderingarna kring FL-36R kontra FL-300R, vilka ju ger fler kreativa blixtmöjlighter genom dess högre ledtal.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar