Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D

ny firmware 1.5 till OM-D.

oj, vad tystare den blev. Nu är surret inte påträngande. den är inte igång hela tiden.
 
Det sjuka är att det inte finns någon ny firmware på Olympus hemsida efter 1.1. Var hittar man uppdateringsprogrammet?

Ligger dels på CDn som följer med kameran (installerade sig på egen hand samtidigt som ett av de andra programmen på en Mac). Annars här: http://www.olympus.co.jp/en/support/imsg/digicamera/download/software/camera/cameraupdate.cfm

Jag lyckades inte uppdatera från min Windows7-PC, den fick inte kontakt med någon server. Däremot gick det bra på en gammal MacBook, även om det tog 45-60 minuter att installera båda stegen. Ingen information heller under installationstiden, så man undrade om något hängt sig.
 
Ligger dels på CDn som följer med kameran (installerade sig på egen hand samtidigt som ett av de andra programmen på en Mac). Annars här: http://www.olympus.co.jp/en/support/imsg/digicamera/download/software/camera/cameraupdate.cfm

Jag lyckades inte uppdatera från min Windows7-PC, den fick inte kontakt med någon server. Däremot gick det bra på en gammal MacBook, även om det tog 45-60 minuter att installera båda stegen. Ingen information heller under installationstiden, så man undrade om något hängt sig.

Skumt, min funkade direkt. Tog väl 3 min.
 
Jag gissar att uppdateringarna tog ungefär 10 minuter styck, men det kanske beror på hur bra kontakt man har med servern för tillfället, beroende på tid på dagen och så vidare.

Tyst blev det ja! :) Inte för att jag stört mig på det förut, men ändå trevligt att kameran inte låter som det sitter en fläkt i den.
 
Så märkligt. Jag uppdaterar till 1.3 men fläktljudet består. Jag körde från 1.0 utan protest från programmet, det tog inte fyra minuter. Men suset är kvar. Fler med samma erfarenhet? Vad vann ni för övrigt?
 
Äsch. Man ska ju läsa hela texten... Efter att ha fortsatt till 1.5 så blev hon tyst.
Nu saknar jag det. ;o))
 
Man måste ju koppla kameran till datorn för att uppgradera och naturligtvis har USB-sladden kommit bort och det är naturligtvis ingen vanlig kontakt på den utan någon märkesspecifik. Ingen av mina sladdar med olika sorters mikro-USB-kontakter passar.
 
Lite lätt glad över nya fotokompisen ;-)
Denna får ersätta min stulna E-5:a n:-(
Känns som om den kommer fylla sin plats riktigt väl nu, efter några veckors invänjning...men jag önskar verkligen inte att E-5:an funkar längre...nåt straff borde ju tjuven ha!

Fotat den med min E-500 & 50mmF:2 samt blixt FL-36R
 

Bilagor

  • P9097999 kopiera3.jpg
    P9097999 kopiera3.jpg
    12 KB · Visningar: 692
Man måste ju koppla kameran till datorn för att uppgradera och naturligtvis har USB-sladden kommit bort och det är naturligtvis ingen vanlig kontakt på den utan någon märkesspecifik. Ingen av mina sladdar med olika sorters mikro-USB-kontakter passar.

Hittade en sladd för 79 kr inkl frakt på e-bay. Firma i Tyskland, B&W Handelsgesellschaft. Leverans på två dar. Tips för andra som slarvat bort sladden. Olympus originalkabel kostar över 300:- och ser precis likadan ut.
 
En fråga. Av det jag sett så presterar M5:an bättre än min nuvarande Canon 600D.
Jag är förbannat tänd på retro looken men livrädd för EVF.
Funderar starkt på att ta min 600D och objektiv et al som byte mot en M5:a.

Kommentarer på det? Galet eller?
 
En fråga. Av det jag sett så presterar M5:an bättre än min nuvarande Canon 600D.
Jag är förbannat tänd på retro looken men livrädd för EVF.
Funderar starkt på att ta min 600D och objektiv et al som byte mot en M5:a.

Kommentarer på det? Galet eller?

Det beror som jag ser det helt på vad du använder den till. Upplevelsen med spegellöst är valdigt olik dslr. Bildkvaliteten är helt magnifik med Olympus 16 mpix sensorn. Men spegellöst passar inte rörliga motiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.