Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D

Så. Drar tidigare för att se om Fotokungen har en inne som man kan klämma på.

Min nuvarande väska har ett nypris på närmare 20 000:- (gissar på 50% beggat). Om jag väljer MFT vägen så blir det till att bränna bron och sälja tutti.
Läskigt.

Vi får se hur EVF och storleken känns. :)

Det är inte så farligt. Du kan köpa tillbaka det du säljer för ungefär samma summa om du inte är nöjd.

Ett litet tips. Kolla även på E-PL5 och E-PM2.
 
Det är inte så farligt. Du kan köpa tillbaka det du säljer för ungefär samma summa om du inte är nöjd.

Ett litet tips. Kolla även på E-PL5 och E-PM2.

Jo. Det stämmer nog.

Orkar inte kolla fler kameror. Har spenderat några veckor nu med att gå igenom X-pro1, X-E1 och OM-D. Du vet hur det är.

Var förbi MM men batteriet var död och inget nytt hade de men fick känna på storleken iaf. Sedan till Fotokungen som hade en med batteri och även batterigreppet. Najs.

EVF var faktiskt helt ok. Upplevde EVF:n på X-E1 som sämre. Konstigt.
AF var ju ap-snabb. Denna kamera har ALLT men...storleken?? Alltså, jag är nog inte så välhängd att jag kan gå omkring med en sådan liten kamera. Ser ut som en OM som krympt. Batterigreppet hjälpte lite men...hmm.
Visst, stealth och suverän för gatufoto men...!

Lessen om jag tar upp plats på internet med mina i-lands funderingar men det kanske kan hjälpa någon annan.
 
FL-36R (nyare blixten) har fyra ej två batterier, så lite tyngre (antar jag) och laddar om snabbare!

Jag trodde 600R var nyare.

Cyberphoto sa:
Denna och FL50R fungerar perfekt tillsammans med Olympus professionella D-SLR-kamera – E-3.
Detta får ju blixten att låta gammal då E5 kom för länge sedan.

Trodde 600R var Nyare:
Cyberphoto sa:
Olympus FL-600R
Blixt med inbyggd LED-belysning, för stillbild och filmning, framtagen för PEN-systemet och kanske framförallt OM-D E-M5.

Så frågan är vilken som rekomenderas.
 
Min slutsats är i alla fall att 12-50 inte är så dålig.

Det är ett helt OK allroundobjektiv, tycker jag. Det enda jag irriterar mig på är ljusstyrkan i teleläget. Ibland ställer det till problem att ha bara f/6.3.

Annars är det rätt trevligt. Väldigt skönt att slippa bry sig att skydda det för regndroppar, och makroläget tycker jag är överraskande bra.
 
EVF var faktiskt helt ok. Upplevde EVF:n på X-E1 som sämre. Konstigt.
AF var ju ap-snabb. Denna kamera har ALLT men...storleken?? Alltså, jag är nog inte så välhängd att jag kan gå omkring med en sådan liten kamera. Ser ut som en OM som krympt. Batterigreppet hjälpte lite men...hmm.
Visst, stealth och suverän för gatufoto men...!

Det är just storleken på ett helt system som tilltalar mig enormt med m4/3. Det går att bära med sig ett komplett kamerasystem utan att träna tyngdlyftning.

Jag har en E-M5 och en 4-5 objektiv med mig varje dag i datorväskan OK, kombinerad foto- och kameraväska, men om jag skulle bära med mig Canon-kameran och lika många objektiv så skulle det bli trångt och väldigt tungt.

Det är främst objektiven man vinner storlek på. m4/3-objektiv är löjligt små och lätta. Det är svårt att föreställa sig hur små de är innan man har sett dem i verkligheten.
 
Vad hände nu? Igår kostade en OM-D hos Fotokungen 7 499 men idag får man betala 8 991 för huset bara och 8 990 med ett 32GB kort och en tusenlapp mer med kitobjektivet.

Och nu kommer CES mässan. Så jag avvaktar några veckor.

Det här var ju intressant också...
"Sedan har OM-D varit väldigt kul, vi har fått så oerhört mycket positiv respons på den och den fortsätter att sälja mycket bra trots ett ganska högt pris. Riktigt, riktigt kul."
- Hans Jönsson, försäljningschef för konsumentprodukter hos Olympus

Om nu bara folk kunde skita i att köpa den så att de droppar priset så jag kan köpa mig.
Har nämligen bestämt mig att köpa ett hus med 45mm på krita och testa. Ifall jag gillar den så säljer jag mina Canon grejer.
 
Jämförelse gamla gluggar

Hittade lite gamla grejjer och tänkte det var kul att jämföra lite, slutligen en bild med alla mina smågrejjer...

(skrivet med 35mm-ekvivalens för enkelhetens skull)

Olympus med 40/1.7 vs Praktica med 50/1.8

Olympus med 80-300/4-5,6 vs Minolta med 75-300/4-5,6
 

Bilagor

  • Olympus OM-D Jämförelse - Praktica w Pentacon 50_1,8.jpg
    Olympus OM-D Jämförelse - Praktica w Pentacon 50_1,8.jpg
    17.8 KB · Visningar: 384
  • Olympus OM-D Jämförelse - Minolta w Sigma 75-300_4-5,6.jpg
    Olympus OM-D Jämförelse - Minolta w Sigma 75-300_4-5,6.jpg
    18 KB · Visningar: 387
  • Olympus OM-D Jämförelse - Min utrustning.jpg
    Olympus OM-D Jämförelse - Min utrustning.jpg
    14.7 KB · Visningar: 389
Nu är jag lite konfunderad och undrar om ni andra OM-D-ägare kan hjälpa mig.

Jag äger alltså en själv och tyckte när den var nyköpt att bildstabiliseringen surrade väldigt högt. Efter lite sökande på nätet fick jag veta att det skulle bli bättre när/om man uppdaterade mjukvaran så det gjorde jag. Har version 1.5 vilket verkar vara den senaste. Hur som helst.

När jag hade gjort uppdateringarna så blev huset faktiskt mycket tystare. Inte helt tyst men helt klar en tydlig skillnad. Nu på sistone får jag dock för mig att kameran/stabiliseringen har börjat låta lite mer igen, dock bara när jag har avtryckaren nere. Det har även hänt två gånger att kameran har hängt sig. Har ni några råd eller allmäna funderingar om detta?

Tillägg: När jag ändå är igång med frågor. :) Hur långsam är egentligen Panasonic 20/1.7 på att fokusera?

Jag köpte objektivet på öppet köp och testade det både på min OM-D och min GF3:a. AF var väldigt långsam på Olympusen och ännu långsammare på Panasonic-kameran. Min billiga 40-150-zoom är snabbare. Kan det ha varit något fel på just detta exemplar eller är det så illa ställt?

Jag har läst en hel massa om objektivet och sett att vissa tycker att det fokuserar långsamt men de flesta menar att det ändå går att leva med. För egen del menar jag att det inte finns en chans att fota något som rör sig ens en millimeter om det tar mer än en sekund, som snabbast, att hitta fokus... Eller är jag bara kinkig?
 
Senast ändrad:
Jag hade 20/1.7 en kort stund och enligt mitt tycke lämnade dess AF mycket att önska. Jag skulle beskriva den som rent usel.
 
Jag gillar mitt 20/1.7 visst är AF långsamt men det beror ju lite på vad man fotar brukar fokuslåsa och sedan vänta in rätt ögonblick om jag fotar rörligt. Den är dock lite jobbig att filma med pga just detta.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Jag gillar också 20 1,7. Inte särskilt snabb att fokusera, jagar mycket när ljuset tryter. Oly objektiv däremot är mycket snabba, även i dåligt ljus. Varför vet jag inte.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
 
Nu är jag lite konfunderad och undrar om ni andra OM-D-ägare kan hjälpa mig.

Jag äger alltså en själv och tyckte när den var nyköpt att bildstabiliseringen surrade väldigt högt. Efter lite sökande på nätet fick jag veta att det skulle bli bättre när/om man uppdaterade mjukvaran så det gjorde jag. Har version 1.5 vilket verkar vara den senaste. Hur som helst.

När jag hade gjort uppdateringarna så blev huset faktiskt mycket tystare. Inte helt tyst men helt klar en tydlig skillnad. Nu på sistone får jag dock för mig att kameran/stabiliseringen har börjat låta lite mer igen, dock bara när jag har avtryckaren nere. Det har även hänt två gånger att kameran har hängt sig. Har ni några råd eller allmäna funderingar om detta?

Med version 1.5 är det ett normalt beteende att kameran "surrar" när avtryckaren trycks ner halvvägs, i övrigt är den närmast helt tyst (ett svagt surrande kan dock höras).

Min kamera hänger sig också ibland så att jag måste ta ut batteriet för den ska fungera normalt igen. Är det någon annan som har detta problem? Jag har fått för mig att det händer bara när kameran själv går ner i viloläge. Jag har inte detta problem om jag stänger av kameran efter varje fotografering.
 
Det verkar som att jag får släppa funderingarna både vad gäller kameran och objektivet. Om fler har en kamera som hänger sig någon gång ibland så är det åtminstone inte något som bara min kamera gör utan att det är något i mjukvaran som inte är helt hundra.

Vad gäller objektivet så är det helt klart trist med den långsamma autofokusen. :( Jag vill dock kunna fota exempelvis människor inomhus och det verkar bli för svårt då. Hur mycket snabbare är Panasonics 25/1.4, någon som vet?
 
Menar du det nya Olympus 17/1.8?

Har förstått att det inte är så väldans mycket bättre än det gamla Olympus 17/2.8. Snabbare AF och förstås ljusstarkare men inte den bästa skärpan. Lumix 20/1.7 är mycket skarpare. Sägs det (har inte testat själv). ;)

Jag har Olympus 45/1.8. Mycket trevligt objektiv! :D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.