Jag kastar om lite i ordningen här, så att det inte blir massa dubbla svar:
Olympus ska ha ett billigt 25/1.8 på gång (om det var det du syftade på).
Det visste jag inte! Intressant.
Inte? Jag har inget Panasonic 20mm f/1.7 själv att prova med, men lite surf på nätet antyder att distorsion korrigeras om råkonverteraren förstår och använder metadatat som kameran skriver i råfilen.
Sen mjukvarukorrigeras 20mm-objektivet på Olympus-kameror (åtminstone i de vanligaste programmen) vad gäller distortionen. Det är CA som inte korrigeras.
Att korrigera i råkonverteraren är en sak, men gör verkligen kameran det om objektivet är av ett helt annat fabrikat? Varför skulle Olympus vilja att Panasonics objektiv är bättre än vad de är på sina kameror?
Haken är att om kameran INTE gör det, så komponerar man för den okorrigerade bilden, som sen automatiskt beskärs i råkonverteraren. Och vips så är det där med 100% sökarbild helt meningslöst och jag kan lika gärna beskära bilden från min NEX. Jag vill helst ha möjlighet att komponera perfekt direkt och låg distorsion är en av de viktigaste egenskaperna hos ett objektiv. Långt viktigare än skärpa.
Men, om det nu är som ni säger så kommer saken i en helt annan dager!
De du redan räknat upp, samt Sigma 19mm f/2.8, men Sigmaobjektivet kanske är lite väl stort. Om jag minns rätt är det en variant av ett APS-C-objektiv. Cosina gör ett 17.5mm f/0.95 också, med manuell fokus. Antagligen inte i din smak om du inte gillar Cosinas 25mm-objektiv för m4/3.
Ja, Sigman är konstruerad för APS-C och stort avstånd till sensorn, så objektivet är väldigt stort i förhållande till ljusstyrkan. Voigtländers manuella objektiv är förvisso intressanta, men helt gigantiska.
Angående 17/2,8:
Jag använde det en del på E-PL3, då med en optisk sökare, och jag hade överseende med prestandan eftersom den kameran då kunde ersätta en kompaktkamera (som oftast har betydligt sämre bildkvalitet). På E-M5 har jag inte brytt mig om att prova det objektivet än.
Då är det helt okej, men jag vill inte ha flera olika system. I så fall hade jag behållit min D700 och köpt ett mindre komplement, men det fick bli en NEX istället som jag nu har som enda digitalkamera. Där har jag objektiv så det räcker och blir över, men jag avskyr som sagt 3:2 och kamerans gränssnitt är utformat för totala nybörjare och därför väldigt enerverande uselt.
Visst Panasonics 25mm/f1,4 är stort för att vara ett m43 objektiv men mediokert är nog det sista jag skulle kalla det...riktigt skarpt från största bländare(samma klass som 12mm/f2.0 , 45mm/f1.8 mfl) och tecknar oskärpan riktigt fint o behaglig.
Det sa jag nog inte heller;-) Det är helt okej i storlek faktiskt, nu när jag vet hur extremt liten kameran är. Dock hade jag föredragit samma kvalitet hos ett 20-millimetersobjektiv.
Jag var alltså och kikade som hastigast på ett svart hus med 12/2 monterat och har blandade känslor. Storleken (eller egentligen motsatsen) var en mycket trevlig överraskning! Den är ju nästan lika liten som en NEX-5N för tusan hakar. Sökaren däremot var inte alls lika bra som Sonys tyvärr. Men det kanske inte gör så mycket om man slipper manuell fokus.
Om det visar sig att 20/1,7 mjukvarukorrigeras direkt i kameran så kanske jag slår till. Nöjd blir jag ju aldrig ändå, men varför inte prova så många saker som möjligt medan man lever;-)