Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D

Nu har jag idag på fm laddat på firmware 1.2. Det gick bra. Jag åt en rejäl frukost och tog en kaffe på fm så jag kände mig stabil :) (fast jag tycker det är jönsigt att man skall behöva ladda ner och installera ett updater-program först)
Det verkar faktiskt som att problemet med låsning vid 'sleep mode' är fixat. Har haft Pana Lumix 20mm på och låtit kameran gå i viloläge lite olika långa tider och den vaknar vid tryck på avtryckaren.
Har kameran passerat tiden för Auto power off så får man ta strömbrytaren till off och sen on men det är väl kanske naturligt.

Det låter lovande! Har du kollat om det är någon förändring ang high ISO "banding" med 20mm gluggen? Har ej märkt av det själv men vet att många klagat...

Var hittar man hur man ställer ner antal bilder per sekund då man kör med följande fokus?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Läsa manualen kan vara bra ibland ;)

Du kan ju välja mellan antingen L-bps eller H-bps i fotograferingsmeny.2 men att växla mellan L-bps och H-bps lägena gör man lättast/snabbast genom "snabbmenyn" som man får upp om man trycker på OK-knappen.

Hur många bilder/per sek L-bps(1-4bilder/pers sek) och H-bps(5-9 bilder/per sek) lägena skall vara på ställer du in under anpassad meny och C(avtryck).

"the in-body stabiliser is quite simply alien technology".

Jag kanske skulle våga mig på att provocera den lite? Hittills har jag varit väldigt konservativ med val av slutartider.

Han (Andrew Reid) gillar M.Zuiko 12-50mm f/3.5-6.3 också:
"Talking of the 12-50mm kit lens, this thing is well above average for a kit zoom".

Å andra sidan:
"AF hunts like crazy in video mode"
vilket jag håller med om. Om man ska videofilma så gör man bäst i att fokusera manuellt.

"the in-body stabiliser is quite simply alien <a class="inlineAdmedialink" href="#">technology</a>".

Jag kanske skulle våga mig på att provocera den lite? Hittills har jag varit väldigt konservativ med val av slutartider.

Tycker den är ruskigt bra/effektiv....märkbart bättre/effektivare än Sonys variant och så ser man som sagts tidigare effekten i EVF vilket är till stor hjälp/nytta vid längre brännvidder.

I morgon ska jag och tjejen till Stockholm och då kommer OM-D användas på allvar. Då man ännu saknar extra batteri får E- P3 följa med som extra batteri..

Ben Jacobsen verkar vara lika nöjd och imponerad av sin Olympus OM-D som alla andra är som har testat eller äger en OM-D är.

http://www.benjacobsenphoto.com/2012/gear/om-d-review/

Själv är jag riktigt nöjd med OM-D(sällan 5D markII följer med ut nu) o grymt imponerad(inte testat så många m43 objektiv tidigare) av m43 objektiven som jag kört under en tid nu....riktigt bra skärpa mm ur dessa små klimpar.

Intressant!
Är dock osäker på om jag skulle prioritera denna brännvidd.
Önskar hellre som även MT nämner något liknande men 17/1,4.
Skulle lätt ge 10.000:- för en sådan lins om den höll Summicron ASPH -klass

/Stephan

Jag har liknande problem med den. Det känns som jag kommer behöva prova den för att bestämma om jag vill ha den. Om jag kollar på de bilder jag tar så tenderar de flesta att vara tagna vid 9 eller 300 mm brännvidd, eller är är det mörkerbilder tagna med 25mm nokton eller 20mm/1.7 eller i enstaka fall med 45/1.8. Förmodilgen vore det vettigare att lägga pengarna på en bättre 300mm, fast nån sån finns ju inte, om man inte är beredd att lassa upp 60-80 tusen för Olympus 300/2.8.

Det är verkligen mycket egendomligt att Olympus inte har någon fast brännvidd alls mellan 12 och 45 mm. Det är ju mitt där emellan som förmodligen 9 av 10 som uppskattar en sån här kamera vill vara! Vad tänkte de med?

Eller ja, det finns ju det värdelösa 17/2,8 förstås. Men det räknar jag inte.

Värdelös skulle jag inte kalla 17/2.8, men något superobjektiv är det förvisso inte. Är man medveten om dess begränsningar så duger det för snapshots.

Annars är det kanske så att Olympus inte tycker att det är värt att försöka konkurrera med alla redan befintliga objektiv som har brännvidder runt 20-25mm. Jag saknar då inte just ett Olympusobjektiv så värst mycket i det området eftersom det redan finns flera rätt bra att välja på.

Värdelös skulle jag inte kalla 17/2.8, men något superobjektiv är det förvisso inte. Är man medveten om dess begränsningar så duger det för snapshots.

Annars är det kanske så att Olympus inte tycker att det är värt att försöka konkurrera med alla redan befintliga objektiv som har brännvidder runt 20-25mm. Jag saknar då inte just ett Olympusobjektiv så värst mycket i det området eftersom det redan finns flera rätt bra att välja på.

Precis, jag är lite less på att precis alla t.ex. ska göra ett 25mm fast objektiv, det finns redan en bunt att välja på och fler är på väg. Det finns gott om andra brännvidder!

Förmodilgen vore det vettigare att lägga pengarna på en bättre 300mm, fast nån sån finns ju inte, om man inte är beredd att lassa upp 60-80 tusen för Olympus 300/2.8.

Jag ropade hem ett Olympus OM Zuiko 300mm f/4.5 på Tradera igår, och det ska bli intressant att se om det duger till något på en E-M5. Knappast det mest praktiska för att fotografera flygande fåglar, men lite smygfoto på älgar och hjortar kanske går bra.

Visst, men det matchar inte på något sätt kameran i detta fall. Jag tyckte det var rikskass på EP-1 och har inte provat det därefter. Det räckte.

Anledningen att jag tar upp frågan är för att Olympus OM-D EM-5 är en mycket intressant kamera som har "alla rätt", utom att sensorn är väldigt liten. Men med ett ljusstarkt och bra normalobjektiv (helst lite kortare än 25 mm) så skulle jag kunna tänka mig att ha en sån. Främst tack vare 4:3-formatet som jag gillar skarpt.
Då finns Panasonics objektiv som enda alternativ, varav 20/1,7 har en hiskelig distorsion på Olympuskameror (ingen mjukvarukorrigering) och 25/1,4 är lite för stort i förhållande till prestanda (som ett mediokert 50/2,8 på FF). Voigtländers superlljusstarka prylar är bara fåniga. Då är det bättre att köpa en gammal 5D med ett 50/1,8 så är vikten ungefär densamma totalt.

Precis, jag är lite less på att precis alla t.ex. ska göra ett 25mm fast objektiv, det finns redan en bunt att välja på och fler är på väg. Det finns gott om andra brännvidder!
Det här förstår jag inte, men hoppas att ni har rätt. Vilka är alla de där objektiven ni talar om?

ANNONS