ANNONS
Annons

Olympus OM-D

Det där med den manuella brännvidden förvirrar visst folk. Du ska faktiskt inte alls behöva mata in brännvidden manuellt när du använder panasonicen, jag behöver inte göra det när jag använder något av mina Panasonicobjektiv och jag behövde inte det när jag testade Sigma. När jag går in på stabiliseringsinställningen så står det auto och brännviddssiffran är grå. Den siffran spelar bara roll om den är vit. Är den vit fast du kör Panasonicen, tryck på info-knappen så går den över i autoläget. Ställa brännvidden manuellt behöver jag bara göra när jag kör helt manuella saker som min Voigtländer eller mitt lilla Samyang-fisköga (väldigt underskattat objektiv BTW).
Det händer ingenting när jag trycker på "info" och brännvidden är valbar även med kitzoomen. Inget "auto" så långt ögat kan nå.

Macro aktiverar du genom att hålla inne macro-knappen och trycka zoomringen bort från dig, i riktning mot objektivets frontlins. Då låser den brännvidden på 43 mm och fixar till en riktigt kort närgräns. Jag gissar att knappen bara är en spärr så man inte ska råka få in macroläget när man zoomar.
Tack! Det var ju inte helt lätt att lista ut, men jösses vad nära man kommer! Plötsligt fick plastbiten ytterligare ett användningsområde:)

I övrigt börjar jag nu efter några timmar komma underfund med hanteringen och knapparna, och intrycket har avsevärt rört sig mot det bättre. Bildstabiliseringen är som sagt helt sjukt bra. Inga problem alls att handhålla ner till 1/13 sekund vid 50 mm brännvidd (alltså motsvarande 100 på fullformat).

Jag gillar också EVF:en i mycket lågt ljus, då jag får mer teckning i skuggorna i sökaren än med NEX-5N. Dock tycker jag att kameran vill underexponera extremt mycket i A-läget i uselt ljus, men lyckligtvis ser man ju det på live-histogrammet och man kan snabbt justera med endera inmatningshjul man valt för detta.

Saker som jag direkt stör mig på är att den automatiska avkänningen för att slå om från skärm till sökarbild är alldeles för känslig. Det går inte att hålla kameran på magen och stödja skärmkanten mot jackan, för då slår den om till EVF och skärmen blir svart.

Det där har jag stängt av. Jag tycker ändå att det är tämligen meningslöst att använda skärmen som "sökare".

Överlag upplever jag kameran som att den vill göra lite för många saker på en gång utan att jag bett om det, men det går säkert att konfigurera bort om man bara kan gräva tillräckligt djupt i menysystemet som inte är helt begripligt.

E-M5 är mycket konfigurerbar, men man måste anstränga sig en del för att få den som man vill ha den. En del funktioner är dåligt dokumenterade, och en del inställningar är ganska obegripliga. Jag har nog fortfarande inte förstått allting i menyerna efter att ha haft kameran i över en månad.

En bra artikel att läsa är Dpreviews tips om hur man ställer in sin E-M5. En mycket bra genomgång av det mesta av vad som är konfigurerbart.

Manualen är förstås också obligatorisk läsning, även om den bitvis är lite tung.

"Macro"-knappen verkar inte göra ett skvatt, men så har jag inte läst manualen än heller;-)

Om man trycker in macroknappen och samtidigt skjuter zoomringen "framåt" så ställs objektivet i "makroläget", dvs brännvidden fixeras (till 43mm tror jag) och närgränsen blir cirka 20cm. Förstoringsgraden är nånstans kring 0.7:1, dvs lite knappt "riktig makro" (som ju brukar definieras som 1:1).

Det händer ingenting när jag trycker på "info" och brännvidden är valbar även med kitzoomen. Inget "auto" så långt ögat kan nå.

Kolla om du har senaste firmwareversionen. Det lär ha kommit en fix för att förbättra kompatibiliteten mellan E-M5 och Panasonic 20mm f/1.7 i senaste versionen.

Jag testade just och på min kamera är texten "info" markerad när ett manuellt objektiv sitter på.När jag sätter på min 20/1,7 är i stället raden "auto" markerad. Men i båda fallen går det att växla till det andra läget med INFO-knappen.
Jag har uppdaterat till FW 1.2, så jag vet inte om detta är likadant i tidigare versioner.

Finns det inte adaptrar för att använda M-objektiv på m4/3?
Jo, men jag menar att jag inte vet om det ens är någon vits. På APS-C blir en trettiofemma till ett normalobjektiv, men här blir det ju till och med tele. Lagom kul. Detta är det största problemet med små sensorer; att man måste hitta objektiv som är avsedda för formatet. För FF finns ju huuuuuur mycket som helst att välja på, medan det för MFT knappt finns nåt alls (än).

För övrigt gjorde jag misstaget att försöka uppdatera firmware och sen låta kameran fixa det själv medan jag sov, då jag har mycket usel internetuppkoppling. När jag vaknade hade den totalt dränerat batteriet. Jättesmart att den alltså ignorerar avstängningstiden när man har den kopplad till datorn, så nu vet jag inte om installeringen funkade eller inte, utan måste vänta nån timme på batteriet.

För FF finns ju huuuuuur mycket som helst att välja på, medan det för MFT knappt finns nåt alls (än).

Nu tycker jag du låter som min fru i en klädaffär: -Det finns INGENTING här som passar...ingenting.

Den stora fördelen med M43 är ju just att objektivutbudet börjar mogna rejält.

Du har ju redan: 7.5, 8, 12/2, 14/2.5, 17/0.95, 17/2.8, 19/2.8, 20/1.7, 25/1.4, 25/0.95, 30/2.8, 45/2.8, 45/1.8, 75/1.8 samt även Scneider Kreuznach kommande.

Möjligen att det saknas en liten bra 17mm med Af, men sen ser jag faktiskt inte problemet.
Kanske skulle man kunna klämma in en 23/1.6 mellan 20/1.7 och 25/1.4....

Det som drar mig till systemet är att allt finns just nu, om jag kränger av min 5d2 till förmån för en OMD så blir det 14/2.5 (Kan hittas begagnad billigt. Det verkar som pana tillverkat alldeleds för många),
25/1,4 och 45/1.8. Thats it. Kanske en 75/1.8 senare.
Que demande le peuple?

Jo, men jag menar att jag inte vet om det ens är någon vits. På APS-C blir en trettiofemma till ett normalobjektiv, men här blir det ju till och med tele. Lagom kul. Detta är det största problemet med små sensorer; att man måste hitta objektiv som är avsedda för formatet.
Fast sånt är inte bara dåligt. Ser man det positivt så kan man plåta småfågel och vilda djur med ett 300 och få rätt hyfsade resultat. Om nu bara nån kunde släppa en knivskarp och ljusstark 300...

Det som drar mig till systemet är att allt finns just nu, om jag kränger av min 5d2 till förmån för en OMD så blir det 14/2.5 (Kan hittas begagnad billigt. Det verkar som pana tillverkat alldeleds för många),
Que demande le peuple?

Ska du köpa Panasonic 14mm/f2.5 så är mitt tips att köp den i kit med kameran GF-3 då man just nu tjänar på det då objektivet är dyrare löst....kräng kameran för en billig peng eller ha kvar den som back-up.

2000sek för GF-3 + 14mm/f2.5 på Netonnet:

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/panasonic/panasonic-dmc-gf314mm/174155.5601/

Nu tycker jag du låter som min fru i en klädaffär: -Det finns INGENTING här som passar...ingenting.
Precis så känner jag när jag ska handla kläder. 99% av alla plagg är skitfula och sitter illa. Är kläderna snygga så kostar de multum och håller dålig kvalitet. Precis som med kameror så finns inget som är perfekt på alla plan, oavsett hur mycket man är beredd att betala.

Du har ju redan: 7.5, 8, 12/2, 14/2.5, 17/0.95, 17/2.8, 19/2.8, 20/1.7, 25/1.4, 25/0.95, 30/2.8, 45/2.8, 45/1.8, 75/1.8 samt även Scneider Kreuznach kommande.

Möjligen att det saknas en liten bra 17mm med Af, men sen ser jag faktiskt inte problemet.

Que demande le peuple?
Jag tror inte du förstod vad jag menade. Jag menar att för FF kan du välja mellan säkert hundra olika trettiofemmor, som man kan sätta på en EOS 5D till exempel. Jag saknar dock inget till MFT eftersom jag helst nöjer mig med tre objektiv; en normal, en vidvinkel och ett tele.

Fast sånt är inte bara dåligt. Ser man det positivt så kan man plåta småfågel och vilda djur med ett 300 och få rätt hyfsade resultat. Om nu bara nån kunde släppa en knivskarp och ljusstark 300...
Personligen är jag helt ointresserad av bildvinklar snävare än ungefär motsvarande 150 mm på FF.

Nu har jag uppdaterat firmware till 1.2 och jag måste fortfarande välja brännvidd för IS med Panasonicobjektivet. Den enda skillnad jag märker är att batteriindikatorn försvann och jag hittar ingenstans där jag kan aktivera den. Jag får alltså gissa hur mycket batteri det är kvar. Tack så mycket Olympus.

Nu har jag uppdaterat firmware till 1.2 och jag måste fortfarande välja brännvidd för IS med Panasonicobjektivet. Den enda skillnad jag märker är att batteriindikatorn försvann och jag hittar ingenstans där jag kan aktivera den. Jag får alltså gissa hur mycket batteri det är kvar. Tack så mycket Olympus.

ang. IS och brännvidd
Vad jag kan se om jag byter mellan Pana 20mm och ett icke m4/3-objektiv ( Walimex med adapter) så byter texten " Focal Lenght INFO" färg från grått till vitt. Jag tolkar det som att kameran har läst av m4/3-objektivet ( Pana 20mm) eftersom det inte visas på något annat sätt med mitt Olympus 45mm. Oavsett om texten är grå eller vit så kan man trycka på infoknappen och ändra brännvidd.

Hela den här informationen är skitkass. Vad man vill ha är naturligtvis en indikation om vilken brännvidd kameran känner av eftersom den skall känna igen alla m4/3-objektiv.
Hur ser det ut med din Olympuszoom?

Ang. batteriindikatorn.
Den syns bara när man sätter igång kameran vad jag förstått.
Man kan dock i meny K välja nivå för batterivarning. Denna inställning är ett utmärkt exempel på österländsk mystik. Den går i fem steg från -2 till +2. Jag har ställt min på +1 och har nu vid ett tillfälle fått en varning, en orange batterisymbol som visade ett 2/3 fullt batteri. Tidigare, när indikeringen var satt i mitten läget 0, har jag upplevt att batteriet tog slut utan varning. Men jag kan ha missat förstås.

Que demande le peuple?

Frågan är när 60 mm Macro kommer...

ang. IS och brännvidd
Vad jag kan se om jag byter mellan Pana 20mm och ett icke m4/3-objektiv ( Walimex med adapter) så byter texten " Focal Lenght INFO" färg från grått till vitt. Jag tolkar det som att kameran har läst av m4/3-objektivet ( Pana 20mm) eftersom det inte visas på något annat sätt med mitt Olympus 45mm. Oavsett om texten är grå eller vit så kan man trycka på infoknappen och ändra brännvidd.
Texten är grå med båda objektiv men det finns inget "auto" nånstans. Och det är ju helt sjukt att det fortfarande står "21 mm" när man monterat zoomen! På intet sätt framgår det att kameran vet om vad det sitter för objektiv på den.

Alternativet I.S.1 för bildstabiliseringen är Auto....det kommer inte stå Auto i den gråade rutan när man valt det alternativet utan det kommer då att stå den/visa aktuella brännvidden i den gråade rutan....om inte så är något galet eller fel inställt.

Alternativet I.S.1 för bildstabiliseringen är Auto....det kommer inte stå Auto i den gråade rutan när man valt det alternativet utan det kommer då att stå den/visa aktuella brännvidden i den gråade rutan....om inte så är något galet eller fel inställt.

Nej, detta stämmer inte. På min kamera visas alltid brännvidden 85 mm, oavsett vilket objektiv som sitter på. Brännvidden som visas är den man ställer in för användning med helt manuella objektiv. Den har inget med brännvidden på det monterade objektivet att göra, utom när du monterar ett manuellt objektiv med just den brännvidd du har ställt in. I mitt fall är det manuella objektiv jag brukar använda ett Canon FD 85/1,8.

Plastobjektiv

Kitzoomen är sjukt plastig. Verkligen bedrövligt kass byggkvalitet.

I själva verket är det ett ganska välbyggt objektiv för att vara ett paketobjektiv.
Vanligtvis är paketobjektiv (från de flesta tillverkare) helt sanslöst plastiga, och liknar mer leksaker än kameraobjektiv. Det här objektivet är dock aningen bättre i det avseendet.
:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar