Bussmicke
Aktiv medlem
Visst känns det bättre nu? ;-)
OM det gör, är mer än supernöjd
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Visst känns det bättre nu? ;-)
Det händer ingenting när jag trycker på "info" och brännvidden är valbar även med kitzoomen. Inget "auto" så långt ögat kan nå.Det där med den manuella brännvidden förvirrar visst folk. Du ska faktiskt inte alls behöva mata in brännvidden manuellt när du använder panasonicen, jag behöver inte göra det när jag använder något av mina Panasonicobjektiv och jag behövde inte det när jag testade Sigma. När jag går in på stabiliseringsinställningen så står det auto och brännviddssiffran är grå. Den siffran spelar bara roll om den är vit. Är den vit fast du kör Panasonicen, tryck på info-knappen så går den över i autoläget. Ställa brännvidden manuellt behöver jag bara göra när jag kör helt manuella saker som min Voigtländer eller mitt lilla Samyang-fisköga (väldigt underskattat objektiv BTW).
Tack! Det var ju inte helt lätt att lista ut, men jösses vad nära man kommer! Plötsligt fick plastbiten ytterligare ett användningsområdeMacro aktiverar du genom att hålla inne macro-knappen och trycka zoomringen bort från dig, i riktning mot objektivets frontlins. Då låser den brännvidden på 43 mm och fixar till en riktigt kort närgräns. Jag gissar att knappen bara är en spärr så man inte ska råka få in macroläget när man zoomar.
Saker som jag direkt stör mig på är att den automatiska avkänningen för att slå om från skärm till sökarbild är alldeles för känslig. Det går inte att hålla kameran på magen och stödja skärmkanten mot jackan, för då slår den om till EVF och skärmen blir svart.
Överlag upplever jag kameran som att den vill göra lite för många saker på en gång utan att jag bett om det, men det går säkert att konfigurera bort om man bara kan gräva tillräckligt djupt i menysystemet som inte är helt begripligt.
"Macro"-knappen verkar inte göra ett skvatt, men så har jag inte läst manualen än heller;-)
Nu är frågan om jag vågar ersätta min NEX med Leicaobjektiv med detta system.
Det händer ingenting när jag trycker på "info" och brännvidden är valbar även med kitzoomen. Inget "auto" så långt ögat kan nå.
Det händer ingenting när jag trycker på "info" och brännvidden är valbar även med kitzoomen. Inget "auto" så långt ögat kan nå.
Jo, men jag menar att jag inte vet om det ens är någon vits. På APS-C blir en trettiofemma till ett normalobjektiv, men här blir det ju till och med tele. Lagom kul. Detta är det största problemet med små sensorer; att man måste hitta objektiv som är avsedda för formatet. För FF finns ju huuuuuur mycket som helst att välja på, medan det för MFT knappt finns nåt alls (än).Finns det inte adaptrar för att använda M-objektiv på m4/3?
För FF finns ju huuuuuur mycket som helst att välja på, medan det för MFT knappt finns nåt alls (än).
Fast sånt är inte bara dåligt. Ser man det positivt så kan man plåta småfågel och vilda djur med ett 300 och få rätt hyfsade resultat. Om nu bara nån kunde släppa en knivskarp och ljusstark 300...Jo, men jag menar att jag inte vet om det ens är någon vits. På APS-C blir en trettiofemma till ett normalobjektiv, men här blir det ju till och med tele. Lagom kul. Detta är det största problemet med små sensorer; att man måste hitta objektiv som är avsedda för formatet.
Det som drar mig till systemet är att allt finns just nu, om jag kränger av min 5d2 till förmån för en OMD så blir det 14/2.5 (Kan hittas begagnad billigt. Det verkar som pana tillverkat alldeleds för många),
25/1,4 och 45/1.8. Thats it. Kanske en 75/1.8 senare.
Que demande le peuple?
Precis så känner jag när jag ska handla kläder. 99% av alla plagg är skitfula och sitter illa. Är kläderna snygga så kostar de multum och håller dålig kvalitet. Precis som med kameror så finns inget som är perfekt på alla plan, oavsett hur mycket man är beredd att betala.Nu tycker jag du låter som min fru i en klädaffär: -Det finns INGENTING här som passar...ingenting.
Jag tror inte du förstod vad jag menade. Jag menar att för FF kan du välja mellan säkert hundra olika trettiofemmor, som man kan sätta på en EOS 5D till exempel. Jag saknar dock inget till MFT eftersom jag helst nöjer mig med tre objektiv; en normal, en vidvinkel och ett tele.Den stora fördelen med M43 är ju just att objektivutbudet börjar mogna rejält.
Du har ju redan: 7.5, 8, 12/2, 14/2.5, 17/0.95, 17/2.8, 19/2.8, 20/1.7, 25/1.4, 25/0.95, 30/2.8, 45/2.8, 45/1.8, 75/1.8 samt även Scneider Kreuznach kommande.
Möjligen att det saknas en liten bra 17mm med Af, men sen ser jag faktiskt inte problemet.
Kanske skulle man kunna klämma in en 23/1.6 mellan 20/1.7 och 25/1.4....
Det som drar mig till systemet är att allt finns just nu, om jag kränger av min 5d2 till förmån för en OMD så blir det 14/2.5 (Kan hittas begagnad billigt. Det verkar som pana tillverkat alldeleds för många),
Que demande le peuple?
Personligen är jag helt ointresserad av bildvinklar snävare än ungefär motsvarande 150 mm på FF.Fast sånt är inte bara dåligt. Ser man det positivt så kan man plåta småfågel och vilda djur med ett 300 och få rätt hyfsade resultat. Om nu bara nån kunde släppa en knivskarp och ljusstark 300...
Nu har jag uppdaterat firmware till 1.2 och jag måste fortfarande välja brännvidd för IS med Panasonicobjektivet. Den enda skillnad jag märker är att batteriindikatorn försvann och jag hittar ingenstans där jag kan aktivera den. Jag får alltså gissa hur mycket batteri det är kvar. Tack så mycket Olympus.
Nu tycker jag du låter som min fru i en klädaffär: -Det finns INGENTING här som passar...ingenting.
Den stora fördelen med M43 är ju just att objektivutbudet börjar mogna rejält.
Du har ju redan: 7.5, 8, 12/2, 14/2.5, 17/0.95, 17/2.8, 19/2.8, 20/1.7, 25/1.4, 25/0.95, 30/2.8, 45/2.8, 45/1.8, 75/1.8 samt även Scneider Kreuznach kommande.
Möjligen att det saknas en liten bra 17mm med Af, men sen ser jag faktiskt inte problemet.
Kanske skulle man kunna klämma in en 23/1.6 mellan 20/1.7 och 25/1.4....
Que demande le peuple?
Texten är grå med båda objektiv men det finns inget "auto" nånstans. Och det är ju helt sjukt att det fortfarande står "21 mm" när man monterat zoomen! På intet sätt framgår det att kameran vet om vad det sitter för objektiv på den.ang. IS och brännvidd
Vad jag kan se om jag byter mellan Pana 20mm och ett icke m4/3-objektiv ( Walimex med adapter) så byter texten " Focal Lenght INFO" färg från grått till vitt. Jag tolkar det som att kameran har läst av m4/3-objektivet ( Pana 20mm) eftersom det inte visas på något annat sätt med mitt Olympus 45mm. Oavsett om texten är grå eller vit så kan man trycka på infoknappen och ändra brännvidd.
Alternativet I.S.1 för bildstabiliseringen är Auto....det kommer inte stå Auto i den gråade rutan när man valt det alternativet utan det kommer då att stå den/visa aktuella brännvidden i den gråade rutan....om inte så är något galet eller fel inställt.
Kitzoomen är sjukt plastig. Verkligen bedrövligt kass byggkvalitet.