ANNONS
Annons

Olympus OM-D

Det fungerar bara om man har automatisk växling mellan EVF och skärm. Om man stänger av den automatiken så gör den där inställningen ingen skillnad. Det är default-inställningen man får vad man än ställer in.

En annan nackdel med Style 1 och Style 2 är att sökarbilden blir mindre. (Man får en svart ram runt bilden).

Visst är det så men tyvärr dom enda alternativet om man vill ha batteriindikatorn synlig i EVF hela tiden.

Man få hoppas på att Olympus kommer med en firmware-uppdatering som råder bot på detta.

Style 1 och 2 har ytterligare en nackdel.

När man nu har lagt en svart ram runt bilden så att exponeringsdata, och lite annat ska kunna få plats under bilden istället för i den så hade det ju varit käckt om den tillfälliga information som dyker upp ibland till vänster och till höger (t.ex. när man ändrar bländare eller slutare) lades i den svarta ramen till vänster och till höger och inte halvvägs i ramen och halvvägs i bilden!

Det här är en blatant blunder av någon på Olympus. Jag hoppas verkligen att det kommer en firmwareuppgradering som rättar till det.

Nyss hemkommen från en liten skogspromenad här intill så kan jag konstatera att OM-D har lättare att ställa in skärpan när man tar närbilder på blommor än med Pen. Det var en fröjd att gå omkring med den.

Och E-P3 har ändå inte direkt slö och dålig autofokus.

Har någon här provat att dra upp sätta "refresh rate" till hög för EVF:en och därefter fotograferat med C-AF TR (kontinuerlig autofokus med "tracking")? Jag har för mig att jag har sett nånstans att om man höjer "refresh rate" för EVF:en så höjer man också utläsningsfrekvensen för sensorn vilket skulle ge C-AF TR bättre chans att låsa på målet. (Men nu när jag letar på nätet så hittar jag inget om detta.)

Jag har testat att höja "refresh rate" för EVF:en, och det ger en sökarbild som är lite sämre upplöst än vanligt. Jag har inte provat att försöka följa ett snabbrörligt motiv än.

Jag sa inte att du sa det. :)

Poängen var att eftersom E-P3 har rätt snabb AF så säger det en del om AF:en i E-M5 att den är snabbare än AF:en i E-P3.

Tycker E - P3 har lite svårt att pricka rätt med fokus på exv små blommor och blad. Det är lättare att hitta fokus med E - M5.

Bildkvaliteten är bättre på OM- D, renare bilder.

Bättre på hög iso. Tvekar inte att använda ido 3200. T o m. ISO 6400 funkar i nödläge.
12800 tveksamt och. 25600 mycket tveksamt.
De två högsta är det rött färgstick som inte går att bli av med.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Någon som använder Panasonics 20mm/f1,7 på sin Olympus OM-D...har ni några problem med den kombinationen??

Funderar på att komplettera mitt m43 system med den men läst att det skall vara en del problem med den kombinationen i form av långsam AF,bandling uppstår och att kameran låser sig efter att den gått ner i viloläge o att man måste ta ur o sätta i batteriet för att kameran skall starta igen.

Andra alternativet är den dyrare Panasonics 25mm/f1,4 som verkar vara befriad från dessa problem på OM-D men då förlorar jag smidigheten o det lilla formatet som 20mm/f1,7 gen en.

Någon som använder Panasonics 20mm/f1,7 på sin Olympus OM-D...har ni några problem med den kombinationen??

Funderar på att komplettera mitt m43 system med den men läst att det skall vara en del problem med den kombinationen i form av långsam AF,bandling uppstår och att kameran låser sig efter att den gått ner i viloläge o att man måste ta ur o sätta i batteriet för att kameran skall starta igen.

Andra alternativet är den dyrare Panasonics 25mm/f1,4 som verkar vara befriad från dessa problem på OM-D men då förlorar jag smidigheten o det lilla formatet som 20mm/f1,7 gen en.

Kombon verkar strula enligt dpr men det borde ju fixas med firmware? PL 25 är grym men som du säger, storlek.. Finns väl någon Olympus runt 17-19 mm?

Har använt 20/1,7 på OM-D:n som jag tycker är mycket bra samt inte gör kameran så klumpig.
Optiken genererar en hel del CA som måste korrigeras manuellt när den sitter på en Olympus.

Med optiken på OM-D så måste man dessvärre väcka upp den genom att ta ur/sätta i batteriet
om den hunnit gå i vila. Har bekräftats av Olympus men verkar inte vara fixat i senaste uppgraden.
Man får stänga av kameran manuellt med denna glugg på om man vill slippa problemet.

Bandning har jag inte märkt av. Har testat på ISO 1600 (3200 på NEX) vilket jag tycker är kamerans
gräns vad mig anbelangar.

Nu väntar jag på en BRA 35/2,8 (4-5000:)

/Stephan

Kombon verkar strula enligt dpr men det borde ju fixas med firmware? PL 25 är grym men som du säger, storlek.. Finns väl någon Olympus runt 17-19 mm?

Olympus M.Zuiko 17mm f/2.8 finns. Den är väl OK, men inte bättre än Panasonics båda pannkakor 14/2.5 och 20/1.7. Jag råkar ha Olympus 17/2.8 men det beror mest på att jag lyckades köpa det begagnat rätt billigt. På en E-PL3 tillsammans med den optiska sökaren VF-1 blir det ett ganska kompakt paket. (Så här ser det ut på en E-P2).

Panasonics båda pannkakor har tämligen genomgående fått bättre recensioner.

Har använt 20/1,7 på OM-D:n som jag tycker är mycket bra samt inte gör kameran så klumpig.
Optiken genererar en hel del CA som måste korrigeras manuellt när den sitter på en Olympus.

Med optiken på OM-D så måste man dessvärre väcka upp den genom att ta ur/sätta i batteriet
om den hunnit gå i vila. Har bekräftats av Olympus men verkar inte vara fixat i senaste uppgraden.
Man får stänga av kameran manuellt med denna glugg på om man vill slippa problemet.

Bandning har jag inte märkt av. Har testat på ISO 1600 (3200 på NEX) vilket jag tycker är kamerans
gräns vad mig anbelangar.

Nu väntar jag på en BRA 35/2,8 (4-5000:)

/Stephan

Ok tack för infon...trist att dom inte rättat till det med nya firmwaren.
Då få det nog blir Panasonics 25mm/f1,4 istället eller vänta o ett tag till för att se om det kommer en ytterligare firmware som råde bot på problemet.

Ok tack för infon...trist att dom inte rättat till det med nya firmwaren.
Då få det nog blir Panasonics 25mm/f1,4 istället eller vänta o ett tag till för att se om det kommer en ytterligare firmware som råde bot på problemet.

Jag har hittills inte råkat ut för några problem med att väcka kameran från viloläget, varken med 20:an eller med någon annan glugg. Men enligt Olympus ska den nya firmwaren 1.2 åtgärda problem vid väckning från viloläge.

Måste rycka batteriet på min när den "somnat" med 20mm objektivet. Dock har jag sleep mode på 5 minuter delay, så sker inte särskilt ofta och då Olympus har lovat att fixa det via firmware (har inte provat 1.2 än så vet ej om den fixar detta) är jag inte alltför upprörd över det. Kanonbra objektiv som är kompakt, skarpt, och allmänt trevligt. Har inte sett banding ens vid ISO 6400, men jag sitter inte och letar efter det heller...

Måste rycka batteriet på min när den "somnat" med 20mm objektivet. Dock har jag sleep mode på 5 minuter delay, så sker inte särskilt ofta och då Olympus har lovat att fixa det via firmware (har inte provat 1.2 än så vet ej om den fixar detta) är jag inte alltför upprörd över det. Kanonbra objektiv som är kompakt, skarpt, och allmänt trevligt. Har inte sett banding ens vid ISO 6400, men jag sitter inte och letar efter det heller...

Har sett inlägg på DPReview där det påstås att firmware 1.2 verkar lösa problemt med låsningar med Lumix 20mm. Jag har det problemet men har ännu inte kommit mig för( vågat?) att ladda in ny firmware.

Firmware 1.2

Nu har jag idag på fm laddat på firmware 1.2. Det gick bra. Jag åt en rejäl frukost och tog en kaffe på fm så jag kände mig stabil :) (fast jag tycker det är jönsigt att man skall behöva ladda ner och installera ett updater-program först)
Det verkar faktiskt som att problemet med låsning vid 'sleep mode' är fixat. Har haft Pana Lumix 20mm på och låtit kameran gå i viloläge lite olika långa tider och den vaknar vid tryck på avtryckaren.
Har kameran passerat tiden för Auto power off så får man ta strömbrytaren till off och sen on men det är väl kanske naturligt.

Låter lovande att det blivit bättre/det löst sig helt(?) med nya firmwaren för dom som har eller funderar på att köpa/ska köpa ett Panasonic 20mm/f1,7.

Eftersom jag inte va ute efter absolut minsta möjliga "paket" så blev det Panasonic 25mm/f1,4 i stället för 20mm/f1,7 då AF på den förstnämnda är betydligt snabbare och brännvidden passar mig bättre....men visst det hade inte varit fel om objektivet va lite mindre för det är stort för att vara ett m43 objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar