Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D

Jag tycker att batteristatusindikeringen på OM-D är rent skamligt dålig. Inte nog med att karaktären är kraftigt logaritmisk med fritt fall mot slutet utan avsaknad av indikering i sökare, och eller display. Förstår ej heller vitsen med röd blink vid sista droppen.

/Stephan

Det här vore ett mindre problem om det gick att köpa extrabatterier till E-M5. Nån som har hört nåt om när de ska börja levereras?

Jo jag håller med. Om det fanns batterier att köpa så skulle faktiskt problemet vara mindre. Har alltid haft extrabatteri till mina andra systemkameror.

Tack för lite föklaring i alla fall

Det här vore ett mindre problem om det gick att köpa extrabatterier till E-M5. Nån som har hört nåt om när de ska börja levereras?

Jag beställde ett batteri den 10 april, dvs innan jag hade fått kameran. Det resulterade i att jag fick batteriet flera veckor innan jag fick kameran. Ett smart drag, tydligen...

Visst vore det fantastiskt med en öppen databas med profilering av objektiv (gamla manuella antika utan chip), samt modernare dito försedda med chip för identifiering samt med encoder för val av fokusavstånd.

Det skulle betyda att det i framtid vore möjligt att erhålla bättre prestanda för dessa antika och klassiska objektiv med hjälp av moderna metoder som mjukvarukorrigeringar i efterföljande bildbehandling.

Det har du helt rätt i. Jag har mätt upp distorsionen på mitt inte speciellt antika men väldigt manuella Voigtländer 25/0.95. Om jag bara orkade mäta vinjettering och TCA så skulle jag skicka in värdena till Lensfun.

Jo jag håller med. Om det fanns batterier att köpa så skulle faktiskt problemet vara mindre. Har alltid haft extrabatteri till mina andra systemkameror.

Tack för lite föklaring i alla fall

Om man vågar chansa lite så finns ju de här piratbatterierna som man köper i trepack inklusive laddare på Amazon, för mindre än vad ett Olympus original kostar. Nackdelen med dem är väl som jag förstått att batteriindikeringen inte funkar alls med dessa batterier, samt att Olympus egna laddare inte kan ladda dem. Eventuellt håller de inte laddningen lika bra som original.

Jag har känt mig lockad, men jag har inte fallit för frestelsen riktigt än...

Så där ja, Canon EOS 7D såld och OM-D beställd. I morgon är man med OM-D....

Har beställt 2 extra batterier samt extra laddare vilket är bra att ha på resa, dessa är restade så E-P3 får följa med som extra batteri i början. Knäpp lösning med vad gör man :).

Grattis! Du kommer att få jättekul med E-M5.

(Jag har kvar min EOS 60D, men jag har inte tagit en enda bild med den sen jag började använda m4/3, så det vete tusan om det är någon poäng att ha den kvar. Vi får se.)

Jag gör som du, du har ju kvar din E-PL1 som Backup-kamera.

Känns ingen idé att sälja E-P3 för att sedan köpa en mindre m/43..

nån som provat hdr med Om-D'n?
Inte vanlig "stativ-hdr" utan "handhållet-hdr" med 5axis IS och den snabba serietagningen. Läste ett inlägg på annat forum där TS använde hdr på detta vis för ökad DR - alltså inte den "vanliga" Hdr'en med de överdrivna färgerna, utan för en mer naturlig look.
(ett problem med bracketing för hdr-bilder är ju att löv och människor/det som är rörligt, inte blir bra när man sätter ihop flera bilder. De snabba serietagningen skulle tydligen hjälpa här.)

Jag gör som du, du har ju kvar din E-PL1 som Backup-kamera.

Känns ingen idé att sälja E-P3 för att sedan köpa en mindre m/43..

E-PL3 är det jag har. Jo, du har rätt. Jag behåller E-PL3:an att använda när jag vill ha med mig en riktigt liten kamera. Tillsammans med ett pannkaksobjektiv (Panasonic 14/2.5, Olympus 17/2.8 eller Panasonic 20/1.7) blir det en kombination som går ner i en jackficka (och kanske i en stor byxficka).

Av de tre ovanstående objektiven har jag Olympus 17/2.8, vilket av många testare anses var det sämsta av dem, men det duger ändå rätt bra för snapshots. tycker jag.

nån som provat hdr med Om-D'n?
Inte vanlig "stativ-hdr" utan "handhållet-hdr" med 5axis IS och den snabba serietagningen. Läste ett inlägg på annat forum där TS använde hdr på detta vis för ökad DR - alltså inte den "vanliga" Hdr'en med de överdrivna färgerna, utan för en mer naturlig look.
(ett problem med bracketing för hdr-bilder är ju att löv och människor/det som är rörligt, inte blir bra när man sätter ihop flera bilder. De snabba serietagningen skulle tydligen hjälpa här.)

Nu har jag inte en OM-D, men en Nikon D3. Jag brukar köra handhållen HDR och det funkar faktiskt med 11bps. Men man måste hålla riktigt still. Om löven i träden rör sig så går det inte, men för porträtt med kortskärpedjup och byggnader/landskaps-bilder funkar det bra. Fast, vet inte om ordet HDR passar riktigt eftersom jag inte gör det för att få till den fula HDR-looken, utan för att få ett utökat dynamiskt omfång mer liknande negativ film.

Fast, vet inte om ordet HDR passar riktigt eftersom jag inte gör det för att få till den fula HDR-looken, utan för att få ett utökat dynamiskt omfång mer liknande negativ film.

Håller med om att man tänker på "fula (smaksak) HDR-looken" men High Dynamic Range (utökat dynamisk omfång) är ju ordet, tills nån kommer på en bättre ;-)

Men det är vad du gör, jag syftar på. Tänkte att IS i kameran borde göra nåt för detta sätt att fota.

Här var tråden jag syftade på:
http://forum.fourthirdsphoto.com/showthread.php?t=72437

HDR betyder high dynamic range. Överdriven tonemapping av motiv som ofta har lågt dynamiskt omfång är något helt annat. Man hittar ofta sådana bilder i HDR-poolen av någon anledning.

Högst upp till vänster sökaren syns en grön batterisymbol när jag startar kameran. Den försvinner efter en liten stund, men dyker upp som gul (eller orange? minns inte riktigt) när batteriet börjar sina. När batteriet är nästan slut blir batteriindikatorn röd.

Jag vet inte hur man får kameran att visa batteriindikatorn hela tiden, och det är likadant med en del andra symboler som syns i sökaren när man byter exponeringsläge, men som försvinner efter ett par sekunder.

Det vet jag inte. :) Jag förstår inte heller den där inställningen för batterivarning, men jag ska googla lite så får vi se om det klarnar ...

Dpreview tycks anse att det handlar om vid vilken nivå av urladdning som batterivarningen ska tändas:
Battery warning level • +2 to –2 • Adjusts whether the battery warning lights up sooner or later than default

Finns en liknande inställning för batterivarning på min E-5:a. Blir inte klok på om + betyder senare eller tidigare varning, samt vice versa för - ... tycker det tar för mkt tid att metodiskt prova ut...(möjligt det står i manualen, får bli en extra koll där om jag känner för det)

Finns en liknande inställning för batterivarning på min E-5:a. Blir inte klok på om + betyder senare eller tidigare varning, samt vice versa för - ... tycker det tar för mkt tid att metodiskt prova ut...(möjligt det står i manualen, får bli en extra koll där om jag känner för det)

Vad det gäller Om-D så:

+ gör så att den indikerar/varnar tidigare...ställer man på +2 så varna/indikerar den vid ca 50% av batteriet.

Annars så går det att ställa in så att man ser batteriindikatorn hela tiden i EVF...custom-menyn, EVF, sen väljer man stil/utseende...välj alternativ 1 eller 2 istället för 3 som är default-inställningen.

Hur är det med fokuspunkternas storlek egentligen.
Var å klämde på en OMD, men blev aldrig klok på hur man justerar ned "fokusboxarnas" storlek.

Går det att få ned dem till acceptabel storlek så att man vet vad kameran fokuserar på?

Annars så går det att ställa in så att man ser batteriindikatorn hela tiden i EVF...custom-menyn, EVF, sen väljer man stil/utseende...välj alternativ 1 eller 2 istället för 3 som är default-inställningen.

Det fungerar bara om man har automatisk växling mellan EVF och skärm. Om man stänger av den automatiken så gör den där inställningen ingen skillnad. Det är default-inställningen man får vad man än ställer in.

En annan nackdel med Style 1 och Style 2 är att sökarbilden blir mindre. (Man får en svart ram runt bilden).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar