ANNONS
Annons

Olympus OM-D

9-18mm

Och på tal om kromatisk abberation - är det någon som vågar sig på att rekommendera M.Zuiko 9-18mm?

Jag har läst att Panasonics 7-14 skall vara så himla bra och då undrar man ju om man vågar sig på att "snåla" lite för Olympusobjektivet är väl nästan 5000:- billigare.

Fixar inte RAW-konverteraren sånt?

Samma fråga här.

Jodå, om du använder något av de "stora" fotohanteringsprogrammen. Senaste versionen av Lightroom (4.1) har även en rätt effektiv borttagning av kromatiska aberrationer, som funkar bra med de flesta objektiv, bland andra Panasonic 20/1,7 som har relativt mycker av den varan i kanterna.

Fixar inte RAW-konverteraren sånt?

Alldeles oavsett vilken konverterare man använder så kan den fixa sånt, men bara om någon har tagit sig tid att mäta upp bildfelen som objektivet ger. "Någon" kan vara nån på företaget som gör programmet, eller vem som helst som råkar ha tillgång till programmet och objektivet. Kör man Linux så är det i allmänhet nån som har köpt gluggen och vill kunna RAW-konvertera som gör det.

Alldeles oavsett vilken konverterare man använder så kan den fixa sånt, men bara om någon har tagit sig tid att mäta upp bildfelen som objektivet ger. "Någon" kan vara nån på företaget som gör programmet, eller vem som helst som råkar ha tillgång till programmet och objektivet. Kör man Linux så är det i allmänhet nån som har köpt gluggen och vill kunna RAW-konvertera som gör det.

Den informationen finns redan i rådatat och behöver inte mätas upp. Det gäller bara att programmet kan tolka informationen.

Tillverkarens egen råkonverterare borde kunna fixa optiska fel. Jag surfade just rätt på att Olympus Viewer 2 rättar till distorsion och vinjettering baserat på information i EXIF, och att den kan fixa till CA också.

Jag misstänker dock att det kan vara värre om man använder ett Panasonicobjektiv på en Olympuskamera. Det skulle inte förvåna mig om Olymous Viewer 2 inte bryr sig om det för Panasonicobjektiv.

Jag har inte konverterat några råfiler från min E-M5 än, och jag har faktiskt ett Panasonicobjektiv, så det ska bli intressant att se hur det fungerar.

Tillverkarens egen råkonverterare borde kunna fixa optiska fel. Jag surfade just rätt på att Olympus Viewer 2 rättar till distorsion och vinjettering baserat på information i EXIF, och att den kan fixa till CA också.

Jag misstänker dock att det kan vara värre om man använder ett Panasonicobjektiv på en Olympuskamera. Det skulle inte förvåna mig om Olymous Viewer 2 inte bryr sig om det för Panasonicobjektiv.

Jag har inte konverterat några råfiler från min E-M5 än, och jag har faktiskt ett Panasonicobjektiv, så det ska bli intressant att se hur det fungerar.

Jag får väl testa filerna från 12-35:an i Olympus Viewer. Kameran fixar ju till det så om den stoppar med infon i råfilerna så kanske det funkar, annars funkar det efter en uppdatering av viewer.

Den informationen finns redan i rådatat och behöver inte mätas upp. Det gäller bara att programmet kan tolka informationen.

Och eftersom alla program har valt att lanvända lensfun (som i princip är en databas med färdiguppmätta kameror och objektiv) så har ingen brytt sig om att försöka tolka den.

Det är en helt ogrundad misstanke. På en Olympuskamera korrigeras Panasonics objektiv lika väl som Olympus egna. Mitt Panasonic 20/1,7 är helt fritt från distorsion när jag använder det på min E-P1 eller E-M5.

Korrigeras även vinjettering och CA?

Gör Olympus råkonverterare dessa korrigeringar för Panasonicobjektiv? Det var detta program jag hade mina misstankar om, och inte Olympus kameror.

Och eftersom alla program har valt att lanvända lensfun (som i princip är en databas med färdiguppmätta kameror och objektiv) så har ingen brytt sig om att försöka tolka den.

Använder även kamera- och objektivtillverkarnas program lensfun? Jag skulle nog ha gissat att de har egna data.

Korrigeras även vinjettering och CA?

Gör Olympus råkonverterare dessa korrigeringar för Panasonicobjektiv? Det var detta program jag hade mina misstankar om, och inte Olympus kameror.

CA-korrigering gör Olympus program och kameror inte. Varken med de egna eller Panasonics objektiv. I Lightroom 4.1 finns dock en generell CA-korrigering som funkar rätt bra.
Korrigering av vinjettering görs om man har den funktionen påslagen. Fotar man råformat kan man slå av och på den i programmet. Funkar även med Panasonics objektiv.

Längst ner på den här sidan hävdas att Olympus Viewer 2 kan korrigera kromatisk aberration, men det framgår inte riktigt om den kan fås att göra det automatiskt. Jag gissar att det är manuellt hantering.

Korrigering av vinjettering görs om man har den funktionen påslagen. Fotar man råformat kan man slå av och på den i programmet. Funkar även med Panasonics objektiv.

Utmärkt! Det är väldigt trevligt att m4/3-tillverkarna inte är så snåla med sånt och bara stöder de egna objektiven.

[Tillägg: länken ovan är en file:-länk, så den kan förstås bara jag följa på min dator. :) Ni får helt enkelt tro mig när jag påstår att det står följande:
Chromatic Aberration - Adjusts chromatic aberration created by the lens.]

Använder även kamera- och objektivtillverkarnas program lensfun? Jag skulle nog ha gissat att de har egna data.

Frågan är om det är värt mödan att få igång dem i Linux. Det går säkert men jag har nästan aldrig haft nytta av att köra Windowsprogram i Linux.

CA-korrigering gör Olympus program och kameror inte. Varken med de egna eller Panasonics objektiv. I Lightroom 4.1 finns dock en generell CA-korrigering som funkar rätt bra.
Jag testade att öppna mina provbilder i Olympus raw-konverterare. Den tog bort nästan all CA och det mesta av vinjetteringen, men inte allt.

Efter lite ytterligare googlande visar det sig att alla kameratillverkare är den typen av idioter som tycker att filformat är affärshemligheter, så alla raw-konverterare som inte kommer från stora företag är baserade på reverse engineering och inte på några specar. Vilket märks rätt tydligt, när nån ny kamera släpps gissar många lite fel.

Jag testade att öppna mina provbilder i Olympus raw-konverterare. Den tog bort nästan all CA och det mesta av vinjetteringen, men inte allt.

Då kanske programmet har en generell CA-borttagning? Vad jag har förstått saknar Olympus objektiv data för CA-korrigering och de data som finns i Panasonics objektiv används inte av Olympus kameror och program. På direkt fråga från journalister har Olympus representanter bekräftat att det är så, även på nya E-M5.

Batterivarning

Idag tog mitt batteri helt slut när jag var ute och använde kameran. Det kom som en överraskning för mig eftersom jag vet att kameran vid uppstart tidigare under dagen indikerat fullt batteri.
Någon varning fick jag inte och jag känner inte till något sätt att få displayen att visa batteristatus.
Nån som har nåt tips om hur man får till det?
Sen har jag en fråga till om batterivarning.
I meny K hittar jag en inställning för batterivarning. Min kamera står i läge +- 0 så det antar jag är default.
Men vad i hela friden betyder det? Batterivarningen har 5 lägen. Från +2 till -2
Samma fråga här - vad i hela friden betyder det? Är det någon gammal japansk logik vi har att gör med här?
I min värld så hade någon sorts % av fullt funkat utmärkt även om jag fattar att det inte alltid kan vara helt exakt.
Jag skulle gärna ha någon varning om att batterinivån är låg. Då kan man ju välja bort att titta på bilder på skärmen och annat som drar ström och använda det som finns kvar för att ta bilder.

Vad är det jag inte förstår här?

OT: Profilering av objektiv

Visst vore det fantastiskt med en öppen databas med profilering av objektiv (gamla manuella antika utan chip), samt modernare dito försedda med chip för identifiering samt med encoder för val av fokusavstånd.

Det skulle betyda att det i framtid vore möjligt att erhålla bättre prestanda för dessa antika och klassiska objektiv med hjälp av moderna metoder som mjukvarukorrigeringar i efterföljande bildbehandling.

Någon varning fick jag inte och jag känner inte till något sätt att få displayen att visa batteristatus.
Nån som har nåt tips om hur man får till det?
Högst upp till vänster sökaren syns en grön batterisymbol när jag startar kameran. Den försvinner efter en liten stund, men dyker upp som gul (eller orange? minns inte riktigt) när batteriet börjar sina. När batteriet är nästan slut blir batteriindikatorn röd.

Jag vet inte hur man får kameran att visa batteriindikatorn hela tiden, och det är likadant med en del andra symboler som syns i sökaren när man byter exponeringsläge, men som försvinner efter ett par sekunder.

Vad är det jag inte förstår här?
Det vet jag inte. :) Jag förstår inte heller den där inställningen för batterivarning, men jag ska googla lite så får vi se om det klarnar ...

Dpreview tycks anse att det handlar om vid vilken nivå av urladdning som batterivarningen ska tändas:
Battery warning level • +2 to –2 • Adjusts whether the battery warning lights up sooner or later than default

Det här vore ett mindre problem om det gick att köpa extrabatterier till E-M5. Nån som har hört nåt om när de ska börja levereras?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar