ANNONS
Annons

Olympus OM-D

Sleep mode / Viloläge och tomt batteri

I förmiddags upptäckte jag en sak som kan vara viktigt att tänka på.
Stäng alltid av kameran om ni inte skall använda den på ett tag. Kanske helt naturligt för många av er men för mig som haft Canon DSLR tidigare är inte detta något som varit så viktigt.
Jag hade igår lagt min E-M5 i cykelväskan ( det började regna kraftig så även om jag haft en väderskyddad glugg hade nog kameran åkt ner i Ortliebväskan) och där blev den kvar över natten. När jag tog fram den för att cykla iväg och försöka få lite bilder från Gotland Runt-starten så gick det inte att få liv i kameran. Batteriet var helt slut.
Kameran borde enligt min mening gått över till viloläge och det borde funnits kraft kvar i batteriet. Kanske gick det så här för att sensorn till sökaren aktiverat sökaren då kameran varit invirad i nåt. Eller så var det något annat som fick kameran att dra ur batteriet.
Först trodde jag att det var "den vanliga låsningen" som sker när man har ett Lumix 20mm på och kameran går in i viloläge. Då hänger sig nämligen kameran och man måste ta ur batteriet.
Som sagt, ni kanske alltid är noga med att stänga av kameran när ni lägger den ifrån er men jag har inte varit det tidigare.
Hade det funnits batterier att köpa hade jag haft ett extra, det har jag alltid köpt till tidigare systemkameror, men Olympus kan ju inte få fram batterier.

Focuspunkter

Hur i hela j...la he...e. får man kameran att fatta att det är jag som bestämmer fokuspunkt.
Jag har valt 1 fokuspunkt och jag vill ha den i mitten. Sedan igår så tycker kamera att den skall bestämma var fukus skall vara i bilden.
Jag bli tokig på den här kameran.

edit
nu är problemet löst men jag vet inte exakt hur det gick till.
I något läge, när kameran valt en grupp av fokuspunkter, så fick jag ett vall att göra , att trycka på infoknappen och då kunde jag välja 1 punkt och nu verkar den "sitta"
det är der här att funktioner måste ställas in på flera ställen som är jobbigt tycker jag.
Kanske är det resultat av att kunna nå och ändra vissa funktioner utan att gå in i menyn.
Rörigt för mig i alla fall. Men bildkvaltén är det inget fel på :)

Den gluggen var lite väl dyr, 12k, och inte vädertätad?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Panasonic har inga vädertätade hus så kanske därför dom inte börjat med vädertätade objektiv ännu.
Olympus har bara ett vädertätat m43-objektiv o det är kit-objektivet till OM-D.

Ja det är mycket pengar men det finns ingen annan m43-zoom med f2,8 genom hela omfånget.

SWD = Supersonic Wawe Drive = Olympus motsvarighet till exempelvis Canons Ultrasonic (USM)

Genom högfrekventa vibrationer drivs fokuseringslinsen snabt, tyst och noggrant.
Olympus variant av den tekniken har två motroterande "motorer" som gör att den kan jobba kanonsnabbt och exakt. Men enligt en del som vet mer än jag gör verkar denna teknik inte optimal ihop med kontrastavkännande autofokus, som tex OM-D använder sig av.

88% inte illa i detta test.
Tycker inte testbilderna med 12-50 ser så illa ut som det sägs. Vad säger PMD, har du hunnit testa?

Jag tycker att bilderna från 12-50 blir åtminstone lika bra som från 14-42 II. Jag är ingen pixelpeepare så jag kan inte bedöma detaljerade skillnader mellan bilder från de båda objektiven. Dock har jag blivit rätt förtjust i 12-50 som allroundobjektiv. 14-42 får mest ligga i väskan eller på en hylla numera.

Det större brännviddsomfånget är trevligt. Jag är mer en telemänniska än en vidvinkelmänniska så jag gillar mer att objektivet går ända till 50 än att det går ner till 12, även om jag då och då har haft användning av den kortaste brännvidden.

Makrofunktionen hos 12-50 är rikigt trevlig. Man kommer inte riktigt så nära som med ett riktigt makroobjektiv, men det är väldigt praktiskt att ha ett nästan-makro tillhands hela tiden.

Jag tycker nog att objektivet minst är värt de cirka 2000 kr jag betalade för det.

- Om du ska ha ett regntåligt system, vad har du för val idag?

- Annars, sätt upp en lista på dina behov och prioritera, t.ex. behöver du zoom av praktiska skäl?
- Räcker annars ett fåtal fasta brännvidder?

Min Objektivarsenal idag:
Oly 14-150
Oly 12 2,0
Oly 45 18

Pan 20 1,8

Vill ha:
Oly 60 Macro (Vilket år den behagar dyka upp...)
Pan 100-300 för fågel och annat kul.

Borde väl köpa motljusskydd till allt också... ;)

Jag tycker att bilderna från 12-50 blir åtminstone lika bra som från 14-42 II. Jag är ingen pixelpeepare så jag kan inte bedöma detaljerade skillnader mellan bilder från de båda objektiven. Dock har jag blivit rätt förtjust i 12-50 som allroundobjektiv. 14-42 får mest ligga i väskan eller på en hylla numera.

Det större brännviddsomfånget är trevligt. Jag är mer en telemänniska än en vidvinkelmänniska så jag gillar mer att objektivet går ända till 50 än att det går ner till 12, även om jag då och då har haft användning av den kortaste brännvidden.

Makrofunktionen hos 12-50 är rikigt trevlig. Man kommer inte riktigt så nära som med ett riktigt makroobjektiv, men det är väldigt praktiskt att ha ett nästan-makro tillhands hela tiden.

Jag tycker nog att objektivet minst är värt de cirka 2000 kr jag betalade för det.

Om du zoomar in till 50 mm och tare en bild, är det skarpt över hela bilden?
Hur tror du 12-50 står sig mot 14-150 skärpemässigt?

Får ta objektivet i beaktande igen.. :)

Hur viktigt är regntåligheten? E-M5 = OK!

Oly 14-150
Oly 12 2,0
Oly 45 18

Pan 20 1,8

Vill ha:

Dels har du redan en superzoom (14-150mm) som täcker ett brett zoomområde, dels har du en prime (12mm) som ger dig vidvinkel. Jag ser inte att 12-50mm ger dig några fördelar, annat än goda närbildsegenskaper, samt damm- och stänkskyddet förstås. För video är objektivet dessutom mycket praktiskt med sitt stora zoomomfång (att kunna kompletteras med digital zoom dessutom), bra vidvinkel samt att skärpekraven inte är lika höga som för stillbild.

Med en Olympus MCON-P01 Macro Converter förbättrar du närbildsegenskaperna hos din existerande objektivpark, tills du skaffar en dedicerad makro-glugg.

För de som provat på den klassiska ZD ED 12-60mm/F2.8-4.0 SWD normalzoomen, så är det ett objektiv som blivit mångas favorit, dels genom dess optiskt mycket fina egenskaper, dels den goda ljusstyrkan, dels zoomomfånget på 5x, samt inte minst dess snabba AF-respons (Olympus skröt ju om snabbaste AF på E-3/E-5 med just denna).

Panasonics nya 12-35mm f/2.8 ASPH POWER OIS LUMIX G X VARIO är ett annat alternativ till normalzoom, ljusstark, miljötätad, men inte med lika stort zoomomfång (~3x), dock till en helt annan prisnivå.

Antingen Olympus 12-50mm f/3.5-6.3 EZ M.Zuiko Digital ED eller Panasonics nya 12-35mm f/2.8 ASPH POWER OIS LUMIX G X VARIO? Personligen skulle jag för den ringa merkostnaden ta med 12-50mm vid inköpet av en E-M5, framför allt eftersom jag då erhåller ett harmoniserat och milötätat komplett system. För de som värdesätter ett prisvärt damm-och stänkskydd torde valet vara ganska enkelt.

Oly 14-150
Oly 12 2,0
Oly 45 18

Pan 20 1,8

Vill ha:

Motljusskydd är billiga på ebay, runt 100:- Jag beställde 3 st i förra veckan från Hong Kong. Ska bli spännande att se hur pass bra de är. Men en plastbit borde ju inte vara så svår att lyckas med och priserna i sverige är orimliga.

det är der här att funktioner måste ställas in på flera ställen som är jobbigt tycker jag.

En del parametrar kan man ställa in olika beroende på fotograferingsläge. Det kan förstås bli lite rörigt, men det gör ju också att det blir mer flexibelt.

Jag tyckte att det var väldigt mycket att ta in när jag skaffade min E-PL3, men det lönade sig att gå igenom väl valda delar av manualen och metodiskt ställa in saker som jag tyckte att jag ville ha dem. Kameran blev en hel del trevligare att använda då.

Med E-M5 har det inte varit lika jobbigt. Förmodligen eftersom jag redan hade viss vana av Olympus menysystem.

En bra artikeln att läsa är Dpreviews lilla guide till hur man ställer in E-M5 på bästa sätt.

Panasonic 12-35

Panasonic har inga vädertätade hus så kanske därför dom inte börjat med vädertätade objektiv ännu.

Panasonic Lumix G X Vario 12-35mm F2.8 ASPH Power OIS (puh!) har nån slags vädertätning, men jag har inte kunnat få reda på om det är bättre eller sämre än den vädertätning som Olympus 12-50 har.

Som Roger Cicala skrev i sin lilla recension av objektivet så bör man nog vänta och se om priset sjunker, såvida man inte absolut måste ha det just nu.

Panasonic Lumix G X Vario 12-35mm F2.8 ASPH Power OIS (puh!) har nån slags vädertätning, men jag har inte kunnat få reda på om det är bättre eller sämre än den vädertätning som Olympus 12-50 har.

Som Roger Cicala skrev i sin lilla recension av objektivet så bör man nog vänta och se om priset sjunker, såvida man inte absolut måste ha det just nu.

Hade missat att det va vädertätat...ja det e frågan...Olympus är ju kända för att ha riktigt bra vädertätning.

Det lär sjunka men inte så mycket....visst det är mycket pengar men det verkar vara riktigt bra också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar