ANNONS
Annons

Olympus OM-D

Jag läste nånstans att kundmålgruppen för E-M5 enligt Olympus är avancerade amatörer och inte professionella användare, och Olympus antydde att det kan komma en "proffsmodell" så småningom.

Jag är inte säker på att Olympus åter vill ge sig in i proffssegmentet. Olympus klarade sig ganska bra med OM-x utan att kall dem för proffsutrustning, trots att de användes både av amatörer och proffs. T.ex hade OM-3/4ti vädertätning utan att Oly gjorde en stor grej av det.
Benämningen proffspryl brukar ofta dra tankarna till otympliga klumpar och sneda ryggar.

Jojo, MR tycker att Olympus OM-D och Nikon D800 är de intressanta kamerorna just nu, och då faller D800 i en sammanvägd bedömning på priset, tycks han anse. Annars kunde man förmoda att just en landskapsfotograf som MR borde vara snar att uppskatta en extremt högupplöst sensor som hos D800 och låta detta överväga.

Skillnaden i bildkvalitet mellan kameror som OM-D (4/3), NEX-7 (APS-C) och 5DIII (FF) tycks vara ganska marginell om man kollar Dpreview, medan D800 sticker ut lite. Men tydligen inte tillräckligt enligt MR.

LLs skribent MR skrev:
"Simply put, the Olympus O-MD E-M5 is a winner, and has now become my preferred camera for travel and urban walk-around shooting. The Nikon D800/e is still my main squeeze – an awesome camera in almost every respect – but, for its price and size it's hard to top the new O-MD."

Om han säger att D800 är "still my main squeeze" tolkar iaf jag det som att det är D800 han allra helst jobbar med (squeezar > håller i sin hand) medan "för pris/storlek" är OM-D ett alternativ svårt att toppa, i synnerhet för "rese- och stadsfoto"

OM-D alltså (enligt MR/LL) på sätt och vis *mest värd pengen* men D800 är den *mest ultimata prestandamaskinen*, typ så tolkar jag hans slutomdöme (som ju skrevs i en OM-D testartikel..där hör det rimligen hemma att just sätta ord på vad OM-D har att komma med och var den platsar, så att säga, i kontexten att de som läser antagligen är intresserade av kategorin OM-D tillhör, små högpresterande kameror)

LLs skribent MR skrev:
"Simply put, the Olympus O-MD E-M5 is a winner, and has now become my preferred camera for travel and urban walk-around shooting. The Nikon D800/e is still my main squeeze – an awesome camera in almost every respect – but, for its price and size it's hard to top the new O-MD."

Om han säger att D800 är "still my main squeeze" tolkar iaf jag det som att det är D800 han allra helst jobbar med (squeezar > håller i sin hand) medan "för pris/storlek" är OM-D ett alternativ svårt att toppa, i synnerhet för "rese- och stadsfoto"

OM-D alltså (enligt MR/LL) på sätt och vis *mest värd pengen* men D800 är den *mest ultimata prestandamaskinen*, typ så tolkar jag hans slutomdöme (som ju skrevs i en OM-D testartikel..där hör det rimligen hemma att just sätta ord på vad OM-D har att komma med och var den platsar, så att säga, i kontexten att de som läser antagligen är intresserade av kategorin OM-D tillhör, små högpresterande kameror)

Visst, det vore ju konstigt om den slog en kamera som kostar dubbelt så mycket. Frågan är väl egentligen bara om du har lust och betala så mycket extra för den lilla prestandaskillnaden. Är du proffs kanske skillnaden är viktig för vissa typer av fotografering, men för oss andra?

Visst, det vore ju konstigt om den slog en kamera som kostar dubbelt så mycket. Frågan är väl egentligen bara om du har lust och betala så mycket extra för den lilla prestandaskillnaden. Är du proffs kanske skillnaden är viktig för vissa typer av fotografering, men för oss andra?

2,5 ggr dyrare till och med

Det är nog en korrekt tolkning av vilken kamera han helst använder, men uttrycket "main squeeze" betyder ungefär "huvudsaklig romantisk partner".

Det ger en fingervisning om hur mycket han gillar D800. :)

För en yrkesanvändare gäller den enkla regeln att rätt verktyg bör användas, och att en investering måste betala sig.

För oss andra beror det rätt mycket på om man är beredd att betala så mycket extra för den "lilla" prestandaskillnaden (som jag alltså inte tycker är så liten). Själv siktar jag på att köpa en E-M5 att komplettera mitt m4/3-system med, men jag är inte alls främmande för att köpa en D800 också (fast det måste förstås vänta eftersom jag inte har obegränsade pekuniära resurser). Har jag tur så hinner Nikon presentera ytterligare en småbildskamera, som förhoppningsvis är lite billigare än D800, innan det är dags för mig att köpa en.

Jag har inga hämningar mot att köpa dyra kameraprylar om jag tycker att det är roligt. Det som begränsar är hur mycket pengar jag har tillgängligt för den saken, och inget annat.

Är ju faktiskt helt olika kameror, precis som tex EOS 60D / 5D är helt olika både sinsemellan och relaterade till OM-D. Storlek och hantering samt tillgång på optik är ju alltefter vem som spekulerar, sådant som defintivt kan göra en kamera vilken som helst mer intressant än tex OM-D.

Har själv både en E-620 (liten smidig) och en E-5, (stor men skön att hålla/titta i/hantera)
Skulle jag av något skäl byta system/märke skulle D800/EOS 60D/5D II/III (om jag hade råd) och/eller en OM-D kunna vara av intresse.

Att OM-D i sin egen kameraklass, spegellösa / kompakta systemkameror, är på toppen kvalitativt är det väl nu ingen längre som betvivlar... ;-)

Sedan är det inte bara en fråga om pris. Även om man har råd med t.ex. en D800E så är det inte säkert att man vill släpa omkring ett stort, tungt hus med tillhöranda stora objektiv.

Jag fotar ju bara som hobby för min del och min E-P3 har blivit huvudkamera. Eftersom OM-D är bättre så kommer jag köpa in den och ha E-P3 som back-up. Förr hade jag Canon 5D2 och 7D.

Jag är inte säker på att Olympus åter vill ge sig in i proffssegmentet. Olympus klarade sig ganska bra med OM-x utan att kall dem för proffsutrustning, trots att de användes både av amatörer och proffs. T.ex hade OM-3/4ti vädertätning utan att Oly gjorde en stor grej av det.
Benämningen proffspryl brukar ofta dra tankarna till otympliga klumpar och sneda ryggar.

Enligt Olympus Europa i Hamburg så kommer det en mer avancerad modell än E-M5 som ska ersätta E-5. Jag gissar att E-M5 blir mellanmodellen i OMD-serien.

Enligt Olympus Europa i Hamburg så kommer det en mer avancerad modell än E-M5 som ska ersätta E-5. Jag gissar att E-M5 blir mellanmodellen i OMD-serien.

Mkt intressant, MF!

Detta då det skrivs en massa här och där det "någon från Olympus har sagtt...." bla många menar det kommer en sista 4/3 i form av en E-7, andra säger det kommer en OM-D men som kan fokusera snabbt med 4/3-optikserien, och annat.

Som du skriver tolkar jag det som att Olympus nu har löst AF-frågan för Digital Zuikoserien, och låter 4/3 somna men ger m4/3 kapabiliteten som gör att 4/3-hus inte längre är nödvändiga...

Typ så.

Var hittar man den infon du relaterade till, Oly i Hamburg?

Som du skriver tolkar jag det som att Olympus nu har löst AF-frågan för Digital Zuikoserien, och låter 4/3 somna men ger m4/3 kapabiliteten som gör att 4/3-hus inte längre är nödvändiga...

Autofokushastigheten beror mycket på utläsningen från sensorn. Olympus har höjt antalet utläsningar per sekund i flera omgångar.

En annan detalj är att Olympus räknar med att blackouts vid exponering försvinner med framtida sensorer. Dagens sensorer är inte konstruerade för EVF:er enligt den tekniska experten på Olympus Europa.

Var hittar man den infon du relaterade till, Oly i Hamburg?

Det sas tydligt av flera olika Olympus-medarbetare under lanseringsmötet för E-M5 i Amsterdam.

Autofokushastigheten beror mycket på utläsningen från sensorn. Olympus har höjt antalet utläsningar per sekund i flera omgångar.

En annan detalj är att Olympus räknar med att blackouts vid exponering försvinner med framtida sensorer. Dagens sensorer är inte konstruerade för EVF:er enligt den tekniska experten på Olympus Europa.

Det sas tydligt av flera olika Olympus-medarbetare under lanseringsmötet för E-M5 i Amsterdam.

OK, jag har uppfattat det jag läste i samband med den lanseringen, att man lite mer vagt relaterade till att det "kommer att komma" högre specade kameror i OM-D serien. Kameror som rimligen har mer avancerad AF, och då säkert kommer arbeta bättre med "gamla D Zuiko-gluggar", men inte att en kommande "E-7" (eller annat namn på en premium 4/3:a) är utesluten.

Kan ju bli både och i och för sig...bara att vänta och se ;-)

Att E-5 är den sista 4/3 kameran har nog varit rätt klart en längre tid. En kamera med lite fler funktionsknappar behövs för att klara lite mer avancerade användarkrav, dock ställer jag mig tvekande till om Olympus kommer fortsätta med sin sandlådereklam och vattenbegjuta kameror på kundträffar etc, för att framlyfta kamerornas proffsighet.

Min frågeställning är om Oly fortfarande kommer ha kvar ett pro-segment eller om de tar bort segmenteringen.

T.ex marknadsförs det nya 75/1.8 väldigt försiktigt utan att nämna "pro" trots en ganska fet prislapp. Vissa har pratat om motsvarande optiska prestanda som gamla 150/2.0 som anses vara det bästa av 4/3 SHG.

MA59 lyfter fram en viktig förväntning, dvs de gamla 4/3 objektivens användbarhet på m43. Olympus har aldrig nämnt hur pass användbara de kommer bli på framtida hus.

Största kravet på en ersättare har varit en sökare som ger minst lika stora fördelar som E-5's prismasökare. En sökare som är lika ljusstark och inte har eftersläpningar i mörker.

Vi lär snart få se vad Oly presenterar.

Min frågeställning är om Oly fortfarande kommer ha kvar ett pro-segment eller om de tar bort segmenteringen.

Bokstavskombinationen P, R och O kan betyda mycket. Jag vet vad det betydde för min morfar :)

Jag kan inte se att Olympus någonsin levererat professionella autofokuskameror med allt vad det innebär av serviceåtaganden mm. Däremot har de gjort många objektiv av högsta klass. Det gör Leica också, men ingen pratar om PRO.

Jag tror att Olympus reviderat sin strategi på flera punkter. De kommer aldrig att kunna vara proffsigare än Canon och Nikon. Men de kan leverera objektiv av högsta klass. Och det är väl fint så.

Att sälja kvalitet istället för proffsighet är något Olympus kan göra med större trovärdighet och framgång. Det märks redan.

Att E-5 är den sista 4/3 kameran har nog varit rätt klart en längre tid.

http://forum.fourthirdsphoto.com har det i trådar snackats om en E-7:a som enligt vissa rapporter inte är helt omöjligt. (nån fotograf antydde svagt/tvetydigt nåt som tolkades att han testade en sån).
Visst, inget konkret än, men dom kommer inte kunna döda E-serien helt innan de får fullt fungerande AF på alla objektiv de har (4/3). Så nåt hus kommer de hosta upp - men inte en i kvartalet som många säkert önskar.

http://forum.fourthirdsphoto.com
Visst, inget konkret än, men dom kommer inte kunna döda E-serien helt innan de får fullt fungerande AF på alla objektiv de har (4/3). Så nåt hus kommer de hosta upp - men inte en i kvartalet som många säkert önskar.

Det jag fick höra av den europeiske produktchefen var att E-5 ska finnas kvar tills en efterträdare i OM-D-serien kommer. Det är inte så svårt att lova. De har nog E-5:eek:r på lager så det räcker och blir över en bra tid framöver.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar