Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D

Jo, jag tyckte att sökarbilden i E-M5 verkar vara rätt lik sökarbilden i VF-2.

VF-2 går dock att vinkla uppåt vilket är en fördel vid makrofoto.

Batterigreppet är toppen!

Någon som ska skaffa batterigreppet eller blir den för stor?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Hej!

Jag har batterigreppet på när jag använder mina canongluggar med adapter, då är det ett måste! När jag har små panasonic eller olympusoptiker skruvar jag av vertilgreppet men behåller den lilla delen som jag tycker ger ett mycket bättre grepp vid all fotografering. Utan det blir kameran lite för liten för mina händer.

M v h

Stefan

Köpte kitet.

Hej Bussmicke!

Jag köpte kitet med objektivet och huset på Götaplatsens foto i Göteborg. Optiken är okej som kitobjektiv men den kan förstås inte mäta sig med den fasta optiken. Det tråkiga är att vid full vidvinkel blir det mycket (!) distorsion men den är bra att ha som ett allroundobjektiv. Var på liseberg med jobbarkompisarna och då var det toppen att ha en liten zoom. Dessutom har den ett förvånansvärt bra macroläge!
Gillar man att filma är den också bra. Den är dock litet lång, ca 10 cm.
Hade inte pengar varit med i ekvationen hade jag köpt EM-5 huset och panasonics pannkakszoom som är mycket mer kompakt och skarpare. Nu blev det tyvärr så mycket dyrare att jag valde olympus egen kitzoom.

M v h

Stefan

Det tråkiga är att vid full vidvinkel blir det mycket (!) distorsion men den är bra att ha som ett allroundobjektiv.
Stefan

Konstigt, det är ju normalt digital korrigering av distorsion på m4/3, så då borde den ju vara bortkorrigerad. Är du säker på att det är distorsion och inte den perspektivförvrängning som man alltid får med kraftig vidvinkel?

Jag köpte kitet med objektivet och huset på Götaplatsens foto i Göteborg. Optiken är okej som kitobjektiv men den kan förstås inte mäta sig med den fasta optiken. Det tråkiga är att vid full vidvinkel blir det mycket (!) distorsion men den är bra att ha som ett allroundobjektiv.

Kan inte Olympus RAW-konverterare justera distorsionen?

Hur är det med JPEG-bilder? Olympus Pen-modeller kan justera distorsion av tidigare objektiv för JPEG-bilder.

Konstigt, det är ju normalt digital korrigering av distorsion på m4/3, så då borde den ju vara bortkorrigerad. Är du säker på att det är distorsion och inte den perspektivförvrängning som man alltid får med kraftig vidvinkel?

Hej!

Jag tog b l a en gruppbild vid luftgevärskyttet och där står ett gäng personer i mitten av bilden och de ser ganska bra ut. En bit in i vänsterkanten av bilden står en stolpe som jag minns som rak :) och den är böjd som en banan. Ingen korrigering snudd på avancerat photoshoppande kan få den rak. Kameran exponerar dock föbluffande väl med den här optiken. Det är dock huset snarare som står för den magin...
Vidvinkelläget har en enorm tunnformig distorsion som kameran ofta fixar men det spårar lätt ur. Jag tog några bilder när vi var på lisebergs wärdshus och fikade. Alla parasollstänger och övrigt raka linjer buktar aningen utåt även på "lätta" motiv som när man fotograferar bassängen ner mot scenen. Visst, det går att fixa till en del i Capture One Pro med linskorrigeringsverktyget och Räta upp-verktyget men man vill inte hålla på med det på varje bild. Jag kom på en sak nu när jag skriver detta, jag fotar endast i RAW. Om Du tar jpeg kanske bilderna blir mycket bättre?! Det är ju möjligt att kameran inte korrigerar dessa felen i RAW men att den gör det i JPEG. Det måste jag kolla!

M v h

Stefan

Hej!

Jag tog b l a en gruppbild vid luftgevärskyttet och där står ett gäng personer i mitten av bilden och de ser ganska bra ut. En bit in i vänsterkanten av bilden står en stolpe som jag minns som rak :) och den är böjd som en banan. Ingen korrigering snudd på avancerat photoshoppande kan få den rak. Kameran exponerar dock föbluffande väl med den här optiken. Det är dock huset snarare som står för den magin...
Vidvinkelläget har en enorm tunnformig distorsion som kameran ofta fixar men det spårar lätt ur. Jag tog några bilder när vi var på lisebergs wärdshus och fikade. Alla parasollstänger och övrigt raka linjer buktar aningen utåt även på "lätta" motiv som när man fotograferar bassängen ner mot scenen. Visst, det går att fixa till en del i Capture One Pro med linskorrigeringsverktyget och Räta upp-verktyget men man vill inte hålla på med det på varje bild. Jag kom på en sak nu när jag skriver detta, jag fotar endast i RAW. Om Du tar jpeg kanske bilderna blir mycket bättre?! Det är ju möjligt att kameran inte korrigerar dessa felen i RAW men att den gör det i JPEG. Det måste jag kolla!

M v h

Stefan

Det där med raw är kanske en ledtråd. Om du använder något av de "stora" programmen, som Lightroom, Aperture etc., eller Olympus eget Viewer 2 (som medföljde kameran), ska du få automatisk korrigering. Men använder du ett program från en mindre tillverkare, saknas antagligen korrigeringen helt. Då är det inte konstigt om du får rent groteska resultat.

Raw-konvertering.

Tja... Jag har bara provat Capture One Pro 6.x. Har inte installerat något annat.

M v h

Stefan

Tja... Jag har bara provat Capture One Pro 6.x. Har inte installerat något annat.
Jag har lärt mig ta för givet att om ett program inte uttryckligen stödjer kameran och objektivet så kommer jag få massiv distorsion när jag fotar i RAW. Alternativt, om det är öppen källkod så måste programmet ha stöd för lensfun. Finns lensfun-stöd är det någorlunda enkelt att lägga in sin egen objektivkorrigering om man vill.

Ja, den verkar riktigt skoj. Jag kommer nog att köpa en så småningom. Frågan är om det är värt att lägga 2000 kr extra för att få med ett M.ZUIKO 12-50mm f/3.5-6.3. Det är ju det enda vädertätade objektivet för m4/3 än så länge, och om man vill utnyttja att E-M5 är vattentät så bör man nog ha ett vattentätt objektiv. De tester jag har läst om 12-50 är dock lite nedslående. Det verkar inte vara ett så värst bra objektiv.

Jag funderar starkt på E-M5 med 12-50 som allround på OM-D.
På vad sätt skulle objektivet inte vara så värst bra?
Tänkte på din slutsats, vad du kom fram till.

Det finns en del länkar till tester av E-M5 och 12-50 i den här tråden. Speciellt ett test av någon i Malaysia (tror jag) var tämligen utförligt. Testaren gillade objektivet, men tyckte att det kunde vara skarpare.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar