Sonyn hade en APS-C ja medan dessa Olympus kameror har en Micro Four Thirds sensor.
Den totala ytan är ungefär hälften så stor på sensorn. Det går inte förneka att en större sensor ger på nästan alla sätt en bättre bildkvalitet. Men det är lätt att dra slutsatsen att det skulle innebära att man får dålig bildkvalitet av att ha en mindre, den blir snarare ännu bättre av att sensorn är större. Det är väldigt få systemkameror som inte har bra bildkvalitet.
Mycket av dessa eventuella svagheter visar sig mer i situationer där man har dåligt ljus, utomhusbilder och i ljusstarka situationer blir skillnaderna betydligt mindre och en stor sensor är ingen gratisresa till att alla bilder blir fantastiska. Men det hjälper.
Du får mer skärpedjup med en mindre sensor med, anledningen är komplicerad att förklara och det är tekniskt sett inte sensorstorlekens fel men i praktiken blir det så. Så vill man ha kort skärpedjup här så får man kompensera lite med objektiv med stor bländare istället samt lära sig vilka avstånd och med vilka brännvidder skärpedjupet blir kortare.
Det som är så bra med Micro Four Thirds är att det finns så många bra objektiv till en väldigt rimlig peng. Det gör systemet väldigt kul att utforska även om man inte har en stor budget. APS-C ger lite vassare bildkvalitet men skillnaden är inte så påtaglig överlag, men många av APS-C systemet består mestadels av Zoom objektiv vilka jag kan tycka är ganska tråkiga. De flesta som gör APS-C kameror gör oftast fullformat/småbilds kameror med och de verkar mest se APS-C kamerorna som något slags insteg som folk ska uppgradera sig ifrån. Fujifilm är en starkt undantag från det och Sony är också ganska bra som APS-C.
Fullformat/småbild ger en märkbar skillnad i bild för mig. Men prisskillnaden blir dramatisk, även om man kan skaffa ett av de lite äldre kamerahusen för en rimlig peng så kommer objektiven snabbt driva upp den totala kostnaden till ganska kännbar nivå. Jag använder inte min fullformatskamera så ofta på grund av detta, jag vill inte lägga så mycket pengar just nu.
Kortare svar:
Du får nästan alltid bättre bild med en kamera med större sensor. Men bildkvaliteten i Olympus M43 kameror är tillräckligt god för att kunna ta bra bilder och det tar ett bra tag tills sensorns storlek är ett större handikapp än användarens kunskaper om att hantera och få ut det mest ur kameran.
En bra sak med Olympus är att det finns ett stort bibliotek med bra objektiv till rimliga priser med.