Annons

Olympus OM-D E-M1

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag såg dom bilderna också men jag tycker inte man behöver oroa sig bara för att det har hänt med ett objektiv. Men visst kommer det dyka upp flera användare i framtiden med samma trasiga objektiv så är det något annat. Kanske det kan vara en medveten konstruktion från Olympus? För vad skulle ha hänt med objektivet och kamerafästet om objektivet inte hade brutits isär just där?
 
Kanske det kan vara en medveten konstruktion från Olympus? För vad skulle ha hänt med objektivet och kamerafästet om objektivet inte hade brutits isär just där?

Det kan ju vara så. Jag skulle nog oftast föredra att objektivet går sönder än att kameran går sönder om kombinationen får en rejäl smäll. Det beror lite på vilken av dem som är dyrast. :)
 
Det allra trevligaste är om den komponent som oftast går sönder är billig som reservdel. Då kan man ha så mycket tur att både kamera och objektiv funkar bra efter en kort reparation.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
 
Usch då, nu har de tagit bort ett inlägg på Dpreview som med bilder beskrev hur `billigt´ den nya proffs- optiken 12-40/2,8 är konstruerad. En E-M1 med monterad 12-40 hade fått en rejäl smäll och man visade optikens bortslitna bajonett. Tre av fyra i plast självgängande skruv var utryckta. Det hela såg mycket klent ut.

Jag hittade bilderna på en annan sida:

http://www.mu-43.com/showthread.php?t=56256
 
Inressanta bilder. Jag var tveksam till hur Olympus konstruerar objektiv när jag hade sett dem, tills jag såg bilderna på Canons och Nikons 24-70 med fattningen bortmonterad. De ser ju lika väl/illa byggda ut.

Jag undrar om Olympusobjektivägaren hade extrem otur med hur kameran landade, eller om objektivet är lite för vekt byggt.

Frågan är nu om det är lätt och billigt att byta ut skruvfästena. I så fall tyder det på att objektivet är konstruerat för att gå sönder precis där det gick sönder, istället för att gå av på mitten eller trasas sönder på något annat dyrt sätt.
 
Har för mig att jag sett liknande bilder av just Canons och Nikons 24-70, och det kan nog vara så att de hellre får gå sönder så än att bryta sönder bajonettfattningen i kameran.

Som kuriosa hörde jag av grevture att det är fler än jag som råkat ut för en D3 som åkt i golvet och råkat landa just på batteriluckan - den enda del som är enkel och billig att byta själv på den kameran. Man skulle nästan kunna tro att det finns en tanke bakom det :)

Men åter till Olympuskameran (eller objektivet i det här fallet). Det kan nog mycket väl vara så också i det här fallet att man medvetet konstruerat objektivet med svaga punkter som är enkla och billiga att byta, i stället för att det går sönder på ett dyrare sätt.
 
(Se mitt inlägg ovanför ditt. :)

Svaret på frågan om objektivet är konstruerat för att gå sönder där det gick sönder (för att skydda andra saker från att gå sönder på objektiv eller kamera) får vi när objektivägaren får veta vad det kostar att laga objektivet.
 
Har för mig att jag sett liknande bilder av just Canons och Nikons 24-70, och det kan nog vara så att de hellre får gå sönder så än att bryta sönder bajonettfattningen i kameran.

...

Jo dom bilderna finns i tråden på mu-43 och det ser ut som om i alla fall canon EF 24-70 (vilken variant det är av detta framgår inte, men en röd ring skymtar i alla fall) är konstruerat på precis samma sätt som oly 12-40. Om en av canons mest kända proffszoomar är konstruerat på detta sätt kanske man inte ska vara altför orolig om olympus första försök till proffsglugg för m4/3 också är det. Det får nog bli ett sånt, bara dom får in det i den fotoaffär jag brukar anlita. Hoppas jag får in tillräckligt när jag byter in 12-50, 45/1,8 och 19/2,8 för en anständig delfinansiering...
 
Jag kommer att skaffa 12-40 med tiden, har lite annat att betala först.
Kommer troligen att behålla min 12 2,0 & 45 1,8 efter ett inköp.
 
Inressanta bilder. Jag var tveksam till hur Olympus konstruerar objektiv när jag hade sett dem, tills jag såg bilderna på Canons och Nikons 24-70 med fattningen bortmonterad. De ser ju lika väl/illa byggda ut.

Jag undrar om Olympusobjektivägaren hade extrem otur med hur kameran landade, eller om objektivet är lite för vekt byggt.

Frågan är nu om det är lätt och billigt att byta ut skruvfästena. I så fall tyder det på att objektivet är konstruerat för att gå sönder precis där det gick sönder, istället för att gå av på mitten eller trasas sönder på något annat dyrt sätt.

Här är lite mer information beträffande uppbyggnaden av 12-40/2,8. Verkar som om den lilla mängd metall som används mest är ämnad som `fasad´ och för att ge metallkänsla. Antar att optiken kostat det tredubbla om den byggts som högklassad L-optik samt blivit tyngre.

http://www.dpreview.com/forums/post/52667991

/Stephan
 
Att den är byggd i plast borde ju egentligen inte på verka hållbarheten på något negativt sätt. Men, den ska ju helst inte kastas i golvet, frågan är om det finns något objektiv som klarar det.

En annan fråga är om jag kommer att kunna låta bli att köpa det, oavsett att jag har Pana 12- 35 som jag tycker är fantastiskt.
 
Att den är byggd i plast borde ju egentligen inte på verka hållbarheten på något negativt sätt. Men, den ska ju helst inte kastas i golvet, frågan är om det finns något objektiv som klarar det.

Håller med! Medans vissa oroar sig för plasten så fortsätter jag att fotografera med detta fantastiska objektiv. Och jag lovar att återkomma när mitt har spruckit..

:)
 
Hej,

Hade 'förmånen' att fota med två olika kameramärken under förra helgens bröllop.

Vad som slår mig är att dessa har rätt olika färgrespons mellan hudtoner och vitt. Bifogar två skärmdumpar av två bilder tagna i samma rum med liknande (men inte identiskt) ljus.

På den första skärmdumpen är vitbalansen satt med pipett på klänningen - då drar hudtonerna åt varsitt håll. På den andra skärmdumpen är vitbalansen satt för att ge någotsånär samma hudton - då drar klänning och andra vita toner iväg åt varsitt håll.

Tänker inte initiera någon pajkastning genom att säga vilken bild som är tagen med vilken kamera, eller ens vilken jag föredrar. Bara notera att de just är olika, och något att förhålla sig till.

Är det någon som har sett någon form av vettig jämförelse av färgrespons mellan Olympus och någon av "drakarna" Canon och Nikon?
 

Bilagor

  • pipett på klänning.jpg
    pipett på klänning.jpg
    60.2 KB · Visningar: 64
  • hudtoner.jpg
    hudtoner.jpg
    60.1 KB · Visningar: 72
Jag förstår inte riktigt vad din fråga är. Men jag håller med om dom röda lite otrevliga hudtonerna som ibland uppstår med E-M1. I alla fall med Adobe camera raw som jag använder. Jag saknar också som jag skrivit tidigare dom gamla Olympus färgerna från dom tidigare Panasonic sensorerna. I vissa bilder går det helt enkelt inte att få fram färgerna. Kanske den strävan efter hög ISO - kapaciteten är lite på bekostnad av färgerna?
 
Frågan har jag som sagt rett ut själv. Äger ingen Olympus, men är fortfarande nyfiken och kliar mig i skägget.

Färghanteringen av E-M1 kan fö säkert komma att ändras med senare version av ACR.

Skillnaden i vitt vs grön-magenta mot E-M5 i RAW är nu ganska markant om man kollar Dpreview, medan JPEG-motorn istället verkar dra åt grönt. Skulle kunna innebära att Oly är väl medvetna om behovet av ändrad färgprofil, medan Adobe kört på med samma färgprofil som E-M5.

Detta är ganska enkelt att fixa genom att dra i färgkanalerna individuellt vid RAW-framkallning. Bara något att förhålla sig till. Och det är vid få andra tillfällen än bröllop som jag skulle ha lagt märke till skillnaden mellan olika kameramärken.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.