Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D E-M1

Produkter
(logga in för att koppla)
Om en investering för halva priset blir stående på hyllan mer än dubbelt så ofta som en dyrare och "sämre", kan den dyrare investeringen faktiskt vara mer prisvärd. För mig iaf.

Håller absolut med. Oavsett pris, är det den utrustning som man trivs bäst med och därmed använder mest, som de facto också fungerar och levererar mest...

Dyra eller billigare prylar att lägga på hyllan, kan man köpa i vilken prydnadshörna som helst...

Detta sagt, är jag också av uppfattningen att det alltid är värt att lägga lite mera på prylar som man blir nöjd med, än att snåla och köpa något som man aldrig riktigt kommer bli vän med.

Ja å andra sidan som var valet o kvalet mellan XE-2 och en EM-1 valde till slut att stanna kvar med min D800E. Det var ett par vardagsbilder, en med blixt och en utan blixt. Insåg att den kvaliten får jag aldrig med en EM-1även om jag säkerligen skulle komma nära. Olympusen känns annars som ett otroligt fint bygge.

Vet inte om det kommit upp i tråden redan, men är det möjligt att sätta AF-punkt med touchskärmen medan man använder EVF med kameran mot ögat?

Vet inte om det kommit upp i tråden redan, men är det möjligt att sätta AF-punkt med touchskärmen medan man använder EVF med kameran mot ögat?

Nix. I alla fall inte när automatiken för att känna av ögat vid EVF:n är på.
Då inaktiveras skärmen.

Men ärligt talat. Vad skulle detta vara bra för????

Ser inte behovet. Håller jag kameran vid ökat kan jag låsa fokus och komponera om efter behag. Sitter kameran låst på stativ är det bara att peka på skärmen...

Du får gärna exemplifiera när detta skulle vara en smart funktion. Jag kan kanske lära något nytt av det... ;-)

Har precis införskaffat en OM-D E-M1. Faktiskt första gången jag är så tidigt ute med att faktiskt köpa en så nyutkommen kamera. Men, det är mycket som lockar mig, och tanken att ha e-M5:an och E-M1:an som komplement till varandra lockar!

En sak som jag direkt tänkte på, vet inte om den behandlats här i tråden, om så ber jag om tillgift, men det handlar om Superkontrollpanelen. På min M5 ligger den framme liksom ovanpå bilden jag ser på skärmen, så fort jag trycker på OK, vilket jag tycker är väldigt behändigt.

På M1 måste man trycka på symbolen som ser ut som en liten TV upp till vänster för att växla mellan liveview och "ögon"sökaren, och Superkontrollpanelen kommer fram, efter tryck på INFO bara i "ögon"sökarläge, inte i liveview.

Någon som vet om det går att fixa så Superkontrollpanelen kan lägga sig som man ser den på M5?

Jag får fram superkontrollpanelen genom att trycka på ok knappen i alla lägen. Men jag är inte riktigt säker på hur jag kom till den inställningen..

Men prova om detta kan fungera: under "custom meny" - D - "Control settings" - P/AS/M - Bocka för: "Live SCP.

Återkom om det funkar..

/Robert

Tack Robert. Fungerar.

Bara lite fundersam över den här knappen med den lilla TVn som växlar till live view. När man sätter ögat till sökaren fungerar ju den, oavsett live view eller inte. Det är lite som spegelreflexkameror, när skillnaden mellan live view, dvs att använda skärmen som sökare och att använda OVF spelade roll. Men nu gör det ju inte det. Så, varför den här funktionen?

Vad jag vet så kan den knappen användas till att stänga av ögonsensorn så kameran inte automatiskt växlar till sökaren när man sätter ögat mot den. I alla fall funkar den så på min E-M5.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

LCD knappen använder jag personligen ganska ofta. Jag brukar i regel använda sökaren och har då LCD skärmen avstängd (fast konstigt nog ger den ett visst sken ändå) Och dom fåtal gånger jag vill använda skärmen som sökare så knäpper jag bara på den med "tv knappen"

Och om du vill stänga av givaren till ögon-sökaren så håller du inne den knappen några sekunder, välj sedan: off

Jo, det var väl något i den stilen jag tänkte. Men eftersom det egentligen blir samma sak att ha Live view på eller avstängd - växlingen mellan skärm och sökare fungerar ju på samma sätt, så funderade jag. Men, det kanske också är ett sätt att spara batteri, dvs ha skärmen avstängd utom då man behöver den som sökare. Och då kan jag förstå.

Alltså, om jag stänger av sensorn så är sökaren alltid på, tills jag växlar till skärmen.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

På E-M5 stängde jag av sensorn eftersom den automatiska växlingen mellan skärm och sökare är för långsam. Det går lika fort, eller fortare, att växla manuellt.

Dpreview har en bra artikel om hur man ställer in sin OM-D. Den handlar visserligen om E-M5, men borde vara läsvärd även för en E-M1-ägare. Menyerna är inte helt olika. Jag tycker att artikeln gav bättre förståelse för en del inställningar än manualen.http://www.dpreview.com/articles/9115179666/user-guide-getting-the-most-out-of-the-olympus-e-m5

Den artikeln var värdefull för min M5 kamera. När jag nu tittar på den igen, märker jag att menyerna inte är så olika i de bägge kamerorna - tack för tipset.

Känns bra att ha kameror som ter sig lika i många avseenden, blir lättare att växla mellan dem då. Har en tendens att gå vilse annars - "hur var det nu man skulle göra?"

Usch då, nu har de tagit bort ett inlägg på Dpreview som med bilder beskrev hur `billigt´ den nya proffs- optiken 12-40/2,8 är konstruerad. En E-M1 med monterad 12-40 hade fått en rejäl smäll och man visade optikens bortslitna bajonett. Tre av fyra i plast självgängande skruv var utryckta. Det hela såg mycket klent ut.

Hur som helst verkar kombinationen leverera fina bilder;)

http://www.dpreview.com/forums/post/52639477

/Stephan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar