Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D E-M1

Produkter
(logga in för att koppla)
var det inte lite lurt med färgerna och just rödtoner på E-M5 också, men där hade några gjort finfina LR-profiler som korrigerade det.

De där profilerna funkar inte alltid så bra tycker jag så jag använder dem inte längre. Tyvärr behövs olika färgkorrektioner i olika lägen. Så det blir till att slita och dra i färgreglagen på det sätt som krävs för varje bild. Oftast handlar det, för mig i alla fall, om att dra magenta mot rött, dra upp mättnad för gul, röd och orange och dra ner för blått och magenta och sen trixa lite olika med ljusheten beroende på hur man minns att det såg ut när man knäppte av. Men det varierar som sagt beroende på ljus och annat. Jag kör AdobeRGB och då behövs ofta lite extra drag i bilderna för att de inte ska se urtvättade ut.
 
Exakt. Min erfarenhet än så länge är att det skiljer ganska kraftigt vad man behöver justera (med alla kameror) mellan dagljus, glödljus och blixtljus med gel - där det sistnämnda är lurigast.

De justeringar jag hittills gjort har ofta liknat dina. Ska läsa på mer om Color creator och se om det verkar möjligt att göra globala justeringar eller inställningar per vitbalans, för att slippa pilla för åtminstone något av scenariona ovan.

Vacklar fortfarande mellan två helt skilda tankar. Antingen litet smidigt prestandamonster typ E-M1 för människor och vardag, kompletterat med min X100 som "handväskekamera" för långsammare fotografering - eller Sony A7 för att någon gång i livet ha ägt en digital småbildskamera (och troligen ändå behålla min X100 som referens eftersom jag gillar "filmsorten" i den).

(Eller så skulle jag kunna behålla vad jag har, och fotografera istället för att trassla in mig i teoretiska resonemang på nätforum... eller, nä... stryk det förresten - uppenbart orealistiskt ;-)
 
Hur hittar jag dem i LR5? har senaste LR

Du måste ladda ner LR 5.3 om du inte redan gjort det (kom i förra veckan). Profilerna hittar du längst ner i högra spalten i framkallningsmodulen. Camera natural ser rätt bra ut tycker jag efter en första koll. Blått och rött ser bättre ut än i Adobe standard. Men skuggorna blir mörkare. Jag har E-M5 ska tilläggas, inte E M1.
 
Du måste ladda ner LR 5.3 om du inte redan gjort det (kom i förra veckan). Profilerna hittar du längst ner i högra spalten i framkallningsmodulen. Camera natural ser rätt bra ut tycker jag efter en första koll. Blått och rött ser bättre ut än i Adobe standard. Men skuggorna blir mörkare. Jag har E-M5 ska tilläggas, inte E M1.

Aha, tack för det.
 
HLD-7 och MMF-3

Fick äntligen hem pre-order "gåvorna" från Oly idag. Äntligen då posten lyckades sjabbla med paketet, så jag fick vänta ytterligare en vecka. Men nu är de här, både HLD-7 och MFF-3, så här skall testat alla "gamla" 4/3-gluggar.
Kan bara lite snabbt konstatera att Batterigreppet är ett gigantiskt kliv i rätt riktning vad det gäller handhavandekänslan hos EM-1:an. Inte för att jag klagar på hur den var innan, men med batterigreppet blir den kanon.
Att sedan batteritiden ökar med ca. det dubbla är absolut inte någon nackdel.
Rekommenderas även om man inte som jag hakade på pre-order svängen.
 
Trevligt

Jag hade faktiskt tänkt att skriva ett inlägg om att jag inte hört något om att någon över huvud taget fått hem
extragåvorna från Olympus.
 
Jag hade faktiskt tänkt att skriva ett inlägg om att jag inte hört något om att någon över huvud taget fått hem
extragåvorna från Olympus.

Tänkte det samma häromdagen, men fick hejda mig lite då en AVI- damp ned på dörrmattan.
Jag skickade in papperen i mitten på Nov, så ca 6 veckor har det tagit. Och det var vad Oly sa att det kunde ta, då jag maila dem och frågade för ett tag sedan. Svårt att få fram även dessa grejor i den mängd som efterfrågas... ;-)

Men du vet hur det är Janne. Den som väntar på något gott, väntar Alltid för länge...

GOTT NYTT FOTOÅR 2014!
 
Köpte min några dagar innan erbjudandet gick ut - gällde för min del adaptern. Hittade inget om några extragåvor eller erbjudanden på Olympus hemsida. Så, jag kollade med Scandinavian Photo där jag köpte kameran, och de fixade en adapter, som jag fick. Snyggt jobbat, och uppskattad service!
 
Vet inte om den här artikeln visats här ännu - hittade den just på dpreview.com. Den dödar effektivt myten om att plast skulle vara sämre än metall när det gäller objektivfattningen - apropå att några 12-40 uppenbarligen gått sönder där - plus att "prolenses" skulle vara "all metal", vilket är nonsens.

Trevlig läsning - och Gott Nytt År!

//Göran
 
Vet inte om den här artikeln visats här ännu - hittade den just på dpreview.com. Den dödar effektivt myten om att plast skulle vara sämre än metall när det gäller objektivfattningen - apropå att några 12-40 uppenbarligen gått sönder där - plus att "prolenses" skulle vara "all metal", vilket är nonsens.

Trevlig läsning - och Gott Nytt År!

//Göran

Vilken artikel?

Den här?
http://www.lensrentals.com/blog/2013/12/assumptions-expectations-and-plastic-mounts
 
Har fortfarande inte erhållit mitt batterigrepp

Tänkte det samma häromdagen, men fick hejda mig lite då en AVI- damp ned på dörrmattan.
Jag skickade in papperen i mitten på Nov, så ca 6 veckor har det tagit. Och det var vad Oly sa att det kunde ta, då jag maila dem och frågade för ett tag sedan. Svårt att få fram även dessa grejor i den mängd som efterfrågas... ;-)

Men du vet hur det är Janne. Den som väntar på något gott, väntar Alltid för länge...

GOTT NYTT FOTOÅR 2014!

Har du någon mail-adress så att man skicka en påminnelse
 
Har du någon mail-adress så att man skicka en påminnelse

Hittade inte följebrevet som kom med i paketet. Men efter lite rotande i tidningsinsamlingen så kom det i alla fall tillrätta.

Det finns ingen mailadress med.
OLYMPUS EUROPA SE & CO. KG
Wendensrasse 14-18, 20097 Hamburg, Postfach 10 49 08, 20034 Hamburg,
Telefon +49 40 23773-0, Fax +49 40 233765

Kanske Fax kan fungera?

Själv ringde jag Oly här i Sverige, när jag undrade vart Mitt paket hade tagit vägen.

Lycka till!
/Björn
 
För er som tycker E-M1:an är lite liten men som jag ändå inte vill ha batterigrepp på kameran så kan jag rekommendera J.B. Camera Designs nya bottenplatta.


Jag köpte den från Amazon och den anlände med posten igår. Den ger kameran det där lilla extra på höjden så att lillfingret får plats. Nu är jag nöjd! :)
 
Hittade inte följebrevet som kom med i paketet. Men efter lite rotande i tidningsinsamlingen så kom det i alla fall tillrätta.

Det finns ingen mailadress med.
OLYMPUS EUROPA SE & CO. KG
Wendensrasse 14-18, 20097 Hamburg, Postfach 10 49 08, 20034 Hamburg,
Telefon +49 40 23773-0, Fax +49 40 233765

Kanske Fax kan fungera?

Själv ringde jag Oly här i Sverige, när jag undrade vart Mitt paket hade tagit vägen.

Lycka till!
/Björn


Tack tipset Björn!

Det var tydligen tvunget att ringa Olympus och påminna, så med lite flyt har jag greppet i posten i morgon. Jag ringde och påminde i torsdags.

/Janne
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.