Annons

Olympus OM-D E-M1

Produkter
(logga in för att koppla)
Skärpedjup är enligt mig överskattat, särskilt med m4/3 som med lätthet uppnår fin bakgrundsseparering (ta ett porträtt med t.ex. Leica 25/1.4 och se, eller helfigur med 45/1.8 eller 75/1.8), och långt, långt underordnat motivet, kompositionen och ljussättningen. Det tog mig bara fem år att inse detta!

Visst går det att få bättre separering med fullformat, men det fyller bara en funktion om separeringen annars inte är bra nog. Kanske bör mer energi läggas på t.ex. ljuset, och timing. Där tycker jag man ofta kan ta sig en funderare.

OK, bara några tankar om saken. :)

Edit: Missade ovan att 45/1.8-exemplet var fotat med bländare f/3.5. f/3.5 på m4/3...
 
Med risk för att drabbas av en flodvåg av troll-anklagelser och påhopp från M43-fanatiker måste jag ändå fråga: Vad är grejen med E-M1?

Jag förstår att den är liten, 443gr mot Nikon D7100 675gr, men den går ju ändå inte ner i fickan. Då kan man väl lika gärna ha en kamera med bra grepp, utrymme för knappar, mm? Jag har en RX100 som platsar i fickan.

Prestandamässigt verkar den inte slå Nikon D7100.

E-M1 är 6000kr dyrare än D7100 med kit-objektiv..

Jag som gillar att ta kort på mina barn och släkt skulle föredra den större sensorn på D7100 för kortare skärpedjup vid porträtt.

Missförstå mig inte, jag hänger bara inte med i utvecklingen så bra längre. Kanske börjar bli gammal?

Tja, den är ju inte plastig, bara det räcker väldigt långt för många.

Har själv "gamla" OM-D:n och redan den är mkt välbyggd, har klarat flera oönskade små"smällar" .

Jättestor sökare skulle jag sätta högt på listan, det har E-M1, bland de största sökarna som finns till och med.

E-M1 har plats för fingrarna utom för den med största händerna, fin ergonomi också, och den har det mesta man behöver (inte allt) i specifikationsväg.

Detta samtidigt som den och tillhörande objektivsortiment är smidigt. Behöver ju inte vara så smått att det går ner i en jackficka för att upplevas som kompakt och smidigt...i min värld iaf.

Kombinera det med väderskydd (är du aldrig ute i regn kan ju dammskydd duga som bra egenskap) bra optik, ja även de billigare4/3-objektiven är som regel mkt bra, så har du svar på varför i vart fall många om inte alla kan tycka just den kameran "är nåt..." trots att den inte direkt är billig.

Skärpedjupsskillnaden mot APS-C finns, men är inte så stor att den (för ren allmänfotografering) spelar stor roll, som jag ser det.
Jag har fotat med både film ("fullformat") med digitala APS-C, och numera med m4/3, så vad det handlar om vet jag och lever väl med saken.

Jonas Nordlunds svar skulle jag kunna instämma i rakt av, men visst kan det finnas tillfällllen då FF skulle vara lättare få till det med än m4/3, dock ser jag APS-C vs m4/3 som att det är ganska liten skillnad just vad gäller skärpedjupet, i allmänhet.
 
Har äntligen fått hem mitt exemplar.

Det enda negativa som jag hittat är att den har svårt att hitta fokus när jag använder 100-300 panasonic objektiv.

Förhoppningsvis kommer en uppatering.

I övrigt tycker jag att den fungerar bra.

Har som sagt var haft kameran endast sedan i onsdags och har inte inte hunnit testa den tillräckligt ännu.

Vore trevligt om någon fler innehavare än jag kunde ge lite feedback om hur ni uppfattar kameran.

//Janne
 
Gattis till nyköpet! Jag är säker på att du kommer bli nöjd.. :)


Jag har använt kameran i en månad nu och har blivit väldigt förtjust i den. Svårt att säga direkt varför men jag upplever en större glädje av att fotografera med denna kamera än med mina tidigare 4/3 kameror. Jag testade EM-5 när den kom ut men kände direkt att den kameran inte passade mig.

Som jag skrev i tidigare inlägg så blev jag lite besviken på AF med framför allt mitt 14-54mm objektiv. Så besviken att jag för några dagar sedan knallade ner till butiken och köpte den nya 12-40mm. Fast det blev dyrt så blev kameran tillsammans med det objektivet en helt fantastisk kombination, vilket perfekt kit!

Den finns väl ingen kamera som man är helt nöjd med och om jag ska skriva lite om dom största minus som jag upplever med den så är det främst autofokusen med mina 4/3 objektiv. Att den inte har några korslagda AF punkter är frustrerande i vissa situationer. Sen kan jag sakna lite av dom färgerna i bilderna som jag fick från den gamla E5.an och E620. Jag upplever också att bilderna ibland kan bli lite kontrastlösa.
Och sen det här med blixten igen! Jäklar vad jag saknar att ha en inbyggd blixt istället för den lilla lösa man får med. Jag trivs inte med att ha blixten monterad på för jämnan och dom tillfällen jag känt behov av lite upplättnings blixt så har då inte den möjligheten funnits. Och batteriet igen.. Jisses vilket mesigt batteri när man är van vid DSLR kamera. Ibland har jag glömt att ta med extra batteriet när jag gått ut och har sedan fått bära runt på en kamera utan att kunna fotografera. Men men ett större batteri - förmodligen en större kamera. Man får väl bara lära sig och komma ihåg att ha fulladdad batteri eller/och ta med ett extra i fickan..

Men helheten: den höga bildkvaliten, det trevliga handhavandet, den stora sökaren och den smått otroliga bildstabilisatorn gör att jag känner att denna kamera kommer att få hänga med under en lång tid..

/Robert
 
Det enda negativa som jag hittat är att den har svårt att hitta fokus när jag använder 100-300 panasonic objektiv.

Förhoppningsvis kommer en uppatering.

I övrigt tycker jag att den fungerar bra.

Har som sagt var haft kameran endast sedan i onsdags och har inte inte hunnit testa den tillräckligt ännu.

Vore trevligt om någon fler innehavare än jag kunde ge lite feedback om hur ni uppfattar kameran.

//Janne

Fick hem min egen i torsdags också, då posten slarvade med leveransen till mitt paketutlämningsställe. (Annars hade jag haft den i onsdags. Gillar inte posten just nu ;-)
Hur som håller på att testar vad jag kan, men det kommer dröja ett tag innan jag kan komma ut och köra ordentligt då jag är lite imobiliserad för tillfället. Sedan inväntar jag addaptern och batterigreppet också. Har bara 60/2.8 och 45/1.8 att leka med för stunden.

Vet att jag läst något om laggen i EVF:n, men hittar inte var det var. Någon som kommer ihåg?

Snabb fokus är det i alla fall med dessa gluggar, även i riktigt dåligt ljus. Fokus ljuset gör mycket för det. Serietagning ger 44 RAW i full fart innan den saktar ned med ett Transcend SDHC 32GB UHS-I CLASS 10 85MB/s.

WiFi och mobilappen som fjärr, fungerar utmärkt. I alla fall här hemma. Ska bli riktigt intressant att få testa denna i fält på Fågelfoto i Vinter vid någon matning ellet liknande. Tidigare har man riktat in kameran mot trolig punkt och sedan tryckt av när man tycker att fågeln sitter rätt, för att sedan få lite lägga ihop 7 olika bilder för att få med en hel fågel. Nu kan man se närdet är läge att trycka av. Riktigt kul grej. Tänk bara om också kunnat styra zoomen på en glugg också. jösses.

Batteriet är en klar besvikelse dock. Litet, ja. Men med mina andra kameror kan man fota både en och två heldagar utan att ladda. Får hoppas att det tillkommande batterigreppet ger en del här.

Får återkomman med mera när jag fortsatt pilla på den...
/Björn
 
Jag har använt kameran i en månad nu och har blivit väldigt förtjust i den. Svårt att säga direkt varför men jag upplever en större glädje av att fotografera med denna kamera än med mina tidigare 4/3 kameror. Jag testade EM-5 när den kom ut men kände direkt att den kameran inte passade mig.

Det var intressant! På rent teoretiska grunder har jag kommit fram till att handhavandet av E-M5 med övre halvan av tillsatsgreppet inte bör skilja sig så mycket från handhavandet av E-M1. Eftersom jag trivs väldigt bra med E-M5 så är då frågan om jag skulle trivas bättre eller sämre med E-M1. :)

Vad var det du ogillade med E-M5 som E-M1 gör bättre?
 
Det är inte så bara! Bättre objektiv får man leta lite efter, och betala betydligt mer för.

Hur är 60/2.8 på E-M1? Bra/dålig balans?

60/2,8 är en liten nät och lätt glugg. På E-M1:an är det en mycket smidig kombination. Speciellt om jag jämför med min E-5 m. Sigmas 105/2,8.

Hade kanske önskat ett lite längre Macro än 60/2,8, men denna kombo är så smidig att det känns som jag nu skulle kunna smyga fram den mot vilket kryp som hells, utan att det skulle oroas. ;-)

Nä. 60/2,8:an med E-M1 är skarpt och smidigheten själv. Det skjutbara motljusskyddet fungerer även det mycket bra (Får se hur hållbart det nu är med denna konstruktion bara).
 
Detta har ingenting med ämnet att göra men tänkte ställa en fråga. Jag är en glad nybörjare och undrar hur man gör ett eget inlägg :) Hjälp någon?
 
Det var intressant! På rent teoretiska grunder har jag kommit fram till att handhavandet av E-M5 med övre halvan av tillsatsgreppet inte bör skilja sig så mycket från handhavandet av E-M1. Eftersom jag trivs väldigt bra med E-M5 så är då frågan om jag skulle trivas bättre eller sämre med E-M1. :)

Vad var det du ogillade med E-M5 som E-M1 gör bättre?

Jag trivdes inte med sökaren. Jag gillar inte den elektroniska sökaren till min X100s heller och E-M5's upplevde jag som sämre än den. Jag gillade heller inte knapparnas "tryckkänsla" Placeringarna av rattarna. Det minimala greppet - obekvämt och jag blev trött i handen av att hantera kameran. Men visst greppet förändras ju av att köpa till ytterligare ett grepp, men det vill jag helst undvika. Kan tänkas att många vill nog ha batterigreppet till E-M1 också men det är inget jag har behov av.

/Robert
 
Jag trivdes inte med sökaren. Jag gillar inte den elektroniska sökaren till min X100s heller och E-M5's upplevde jag som sämre än den. Jag gillade heller inte knapparnas "tryckkänsla" Placeringarna av rattarna. Det minimala greppet - obekvämt och jag blev trött i handen av att hantera kameran. Men visst greppet förändras ju av att köpa till ytterligare ett grepp, men det vill jag helst undvika. Kan tänkas att många vill nog ha batterigreppet till E-M1 också men det är inget jag har behov av.

Tack för utläggningen.

Greppet till E-M5 är tvådelat, så man kan låta bli att montera batteridelen. Då bygger greppet mycket lite på höjden, men man får ett rätt mycket rejälare grepp för högerhanden. Jag har dock inte skaffat något grepp eftersom jag inte vill göra kameran större.

Sökaren kan jag nog tänka mig är en rejäl förbättring i E-M1 jämfört med E-M5.
 
En sak jag upptäckte med det nya motljusskyddet på objektivet 12-40mm.

Första intrycket var vilken smart ny låsning med dom två låsknapparna på var sida av skyddet. Skyddet sitter ganska löst o glappt på objektivet tills det vrids på och knäpper till i rätt läge.

Men igår när jag hade kameran på axeln och promenerade så hörde jag (tur nog) hur motljusskyddet slog i gatan. Jag blev minst sagt förvånad då jag aldrig varit med om det tidigare med något annat objektiv. När jag senare undersökte skyddet så upptäckte jag att endast en av dom två knapparna fyller någon funktion. Och det behövs bara ett lätt tryck på den knappen för att motljusskyddet kan vridas av och eventuellt tappas.

Bara ett tips så ni vet om det och är lite uppmärksamma att det kan hända..

/Robert


Två hundra inlägg! Yeeeaaah!!
 
Med risk för att drabbas av en flodvåg av troll-anklagelser och påhopp från M43-fanatiker måste jag ändå fråga: Vad är grejen med E-M1?

Eftersom jag kommer från en D7000 och tittar på både E-M1 och Sony A7 kan jag väl säga:

Nikon D7000 och D7100 är bland det mesta pang för pengarna man kan få i dag. Det är inte "valuta för pengarna" i rå prestanda just jag söker.

Efter att ha börjat sniffa på spegellöst blev nämligen min tjockis liggande. I månader.

Nu tittar jag efter ett kompetent hus som är lagom stort och har vettig fysisk hantering. Gärna vädertätat, med någorlunda AF, bra blixtsynk etc.

Finns bara två hus på marknaden i dag som uppfyller detta för just mig. Nämligen E-M1 och Sony A7. De är storleks- och viktmässigt mitt i prick.

Fördelen då med E-M1 är att den är betydligt mer DSLR-lik i sin hantering än A7, har betydligt fler objektiv att tillgå, högre blixtsynk, bättre AF, alla objektiv blir stabiliserade.

Nackdelarna är sämre video, cropfaktorn som bäst lämpar sig för brännvidder mellan 35-50mm med småbildsobjektiv, samt att den ligger på nästan samma pris som småbildskameran A7. Jag har 17mm, 28mm, 40mm, 50mm och 100mm-objektiv att tillgå idag, och de matchar A7 bättre.

Alltså: nä - du kommer aldrig få mig att säga att man får "mer för pengarna" med en E-M1 än en D7100. Men den kan ändå vara mer prisvärd för just mig.

Om en investering för halva priset blir stående på hyllan mer än dubbelt så ofta som en dyrare och "sämre", kan den dyrare investeringen faktiskt vara mer prisvärd. För mig iaf.

För andra kan det handla om att man redan har en investering i form av gamla objektiv att vårda. Men så är det inte för mig. Eller ja, det har jag ju i form av småbildsobjektiv. Därför lutar jag åt A7, men vacklar lite fram och tillbaka.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.