Annons

Olympus OM 2 och långtidsexponering...?

Produkter
(logga in för att koppla)

bildstina

Aktiv medlem
Hade tidigare en Olumpus OM 20 och den hade ett läge bredvid manuelläget kallat B, vilket enligt instruktionsboken var för långtidsexponering. Mycket bra vi´d nattfotografering alltså.

Nu sitter jag med min OM 2:a och funderar hur jag ska ta nattbilder med den. Den har ju inget B läge. Använder jag manuella läget då och stativ samt trådutlösare, eller...?

Kan någon förklara för mig hur jag ska göra. Använda auto-läge eller manuella läget?

Tacksam för lite hjälp!

/Christina
 
Tackar och bockar generat. Upptäckte just att det var ett B på slutartidsringen. Det första man blir blind på är ögonen...Tack!

Ställer man kameran i övrigt på manuellt läge och använder sig av stativ och trådutlösare då, eller?
 
Hej alla OM-människor.

Min fotokarriär började med en OM 1:a (som jag för längesedan har sålt)

När nu min fina, svarta Contax G-2 har blivit stulen är jag på jakt efter inte bara bovarna utan även en ny småbildskamera. Varför då inte en OM, frågar jag mig.

Jag kommer ihåg att kameran var utmärkt men optiken har jag inte så mycket minne av. Är den bra. Jag har hört någon säga att de flesta objektiv till OM serien är bra men att det finns några som man skall undvika. Så, handen på hjärtat och utan märkespatriotiska utlåtanden, vilka är era rekommendationer om objektiv man INTE skall köpa till OM-kamerorna?

Tack på förhand,

Fredrik
 
Underbara gluggar

Har använt Olympus sedan i början på 80-talet
och har bara positiva erfarenheter av gluggarna.
De jag har använt är

2,8 24 mm
2,8 35
1,8 50
3,5 50 Makro
1,8 85
2,8 100
4,0 200
3,5 35-70mm

Har aldrig varit missnöjd med optiken
och jag tror mig heller inte ha hört
om några dåliga gluggar i Om-serien
Men det är klart att det går säkert att mättekniskt hitta svagheter i dem som i de flesta
objektivkonstruktionerna.

mvh
Lasse
 
Fredrikpersson skrev:
Tack Lasse,

Kommer jag ihåg rätt om jag påstår att det finns en Zuiko 50/1.4??

Fredrik

Visst finns det en Zuiko 50/1.4, det finns för övrigt ett 50/1.2, 55/1.2 och 50/1.8. Dessutom Macro 50/2 etc etc...

För en total överblick av OM-systemet besök
eSIF

/ Johan
 
Re: Underbara gluggar

Lasse Mellberg skrev:
Har aldrig varit missnöjd med optiken
och jag tror mig heller inte ha hört
om några dåliga gluggar i Om-serien
Men det är klart att det går säkert att mättekniskt hitta svagheter i dem som i de flesta
objektivkonstruktionerna.

Kan bara instämma med Lasse. Normaloptiken
1,2 1,4 eller 1,8 är utmärkt. Prisvärda, skulle man kunna säga med dagens priser. Använder mest normaloptik, men även 135 och 28.
Här finns en komplett överblick.
http://www.datasync.com/~farrar/zuiko.html

/Ulf
 
Observera att OM 2:ans tidsautomatik funkar ända upp till (minst) en minut. Nattbilder går alltså oftast att ta på autoläge.
 
LGS skrev:
Observera att OM 2:ans tidsautomatik funkar ända upp till (minst) en minut. Nattbilder går alltså oftast att ta på autoläge.

Nattbilder med OM-2 funkar utmärkt, bifogad bild tagen med OM-2 i Auto med Zuiko 35/2 opitk (bländare 8)
 

Bilagor

  • natt-2.jpg
    natt-2.jpg
    40.3 KB · Visningar: 64
Olika exemplar av OM2 verkar ha olika lång längsta tid i automatikläget. Det skall vara skillnad på OM2 och OM2n i det avseendet, men det verkar dessutom skilja sig mellan olika exemplar.
Enklast är att testa genom att sätta på objektivlocket och tejpa över sökaren. Min ena OM2:a kom upp i ett 10-tal minuter som jag kommer ihåg det.
LGS skrev:
Observera att OM 2:ans tidsautomatik funkar ända upp till (minst) en minut. Nattbilder går alltså oftast att ta på autoläge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.