Annons

Olympus E PL-5 eller Sony Nex-6

Produkter
(logga in för att koppla)

plind

Aktiv medlem
Tänkte komplettera stora systemkameran med en mindre modell. Vacklar mellan dessa båda som finns med fina deal nu. 4990 för Olympusen och då får man med ett telezoom oxå. 500kr. cashback på Sonyn som då landar runt 5500kr. Båda har vikbar skärm och Sonyn har dessutom en bra optisk sökare.

Jag sålde stora systemkameran när jag köpte PL5.

Ibland saknar jag lite direktknappar (de får inte plats, såklart) men man kan konfigurera ett par av knapparna ungefär som man vill, och smidigheten överväger bristerna i handhavandet. JPG rätt ur kameran har jag inte blivit riktigt vän med, men råfilerna är det inget fel på.

Ju mindre sensor, desto mindre blir objektiven. Det tål att tänka på, om man vill ha ett litet system. Panasonics 20mm/1.7 är svårslagen.

AF är ordentligt mycket rappare på Olympusen än Sony NEX-6.

Sökaren på Sonyn är supertrevlig, och enormt värdefull vid foto utomhus.

Båda har numera ett trevligt urval objektiv att välja bland, men till m4/3 finns fler varianter av allt. Två vidvinkelzoomar, flera macro med olika brännvidd, flera telezoomar etc.

Bildkvalitetsmässigt är det i princip dött lopp. Även om någon taliban för endera märket säkert kommer protestera.

Är det något särskilt du söker i objektivväg kan det avgöra. Annars tycker jag det är inbyggd sökare mot snabb AF du ska värdera mest.

Edit: alternativt om du föredrar själva hanteringen av den ena eller andra. Sonyn ger kanonbilder, men det känns lite som att gå en brottningsmatch mot kameran varje gång man försöker göra "det lilla extra" ;-)

AF är ordentligt mycket rappare på Olympusen än Sony NEX-6.

Sökaren på Sonyn är supertrevlig, och enormt värdefull vid foto utomhus.

Båda har numera ett trevligt urval objektiv att välja bland, men till m4/3 finns fler varianter av allt. Två vidvinkelzoomar, flera macro med olika brännvidd, flera telezoomar etc.

Bildkvalitetsmässigt är det i princip dött lopp. Även om någon taliban för endera märket säkert kommer protestera.

Är det något särskilt du söker i objektivväg kan det avgöra. Annars tycker jag det är inbyggd sökare mot snabb AF du ska värdera mest.

Edit: alternativt om du föredrar själva hanteringen av den ena eller andra. Sonyn ger kanonbilder, men det känns lite som att gå en brottningsmatch mot kameran varje gång man försöker göra "det lilla extra" ;-)

Det är väl en "normalzoom" som är mest intressant. Den säljs ju i kit med ett 16-50mm som tyvärr inte verkar få så goda vitsord.

Äh, det är inget fel på den. Den är helt ok. Folk har för mycket att gnälla på ;-)

Här är ett prov vid 50mm, f/5,6:
http://www.flickr.com/photos/anderserikhansen/11268835386/sizes/o/

Den är ordentligt kompakt, helt ok för video - och kompletterar du med en 35mm f/1,8 till exempel så har du ett rätt mångsidigt kit.

Kort sagt: det är inte det som ska fälla avgörandet för dig, tycker jag. Det är mer vad som är viktigast för dig - kanonfin AF eller kanonfin inbyggd sökare. Samt om du föredrar den ena eller andra "i handen" och att jobba med.

Äh, det är inget fel på den. Den är helt ok. Folk har för mycket att gnälla på ;-)

Här är ett prov vid 50mm, f/5,6:
http://www.flickr.com/photos/anderserikhansen/11268835386/sizes/o/

Den är ordentligt kompakt, helt ok för video - och kompletterar du med en 35mm f/1,8 till exempel så har du ett rätt mångsidigt kit.

Kort sagt: det är inte det som ska fälla avgörandet för dig, tycker jag. Det är mer vad som är viktigast för dig - kanonfin AF eller kanonfin inbyggd sökare. Samt om du föredrar den ena eller andra "i handen" och att jobba med.

Ja det blir nog bra vilken jag än väljer:) Till Olympusen får man ju med ett telezoom oxå men frågan är om man kommer att använda det? Vid den typen av foto antar jag att stora systemkameran kommer att användas..

Ja det blir nog bra vilken jag än väljer:) Till Olympusen får man ju med ett telezoom oxå men frågan är om man kommer att använda det? Vid den typen av foto antar jag att stora systemkameran kommer att användas..

Ja, det låter inte osannolikt.

Jag skulle förespråka ett vettigt pannkaksobjektiv samt en smidig standardglugg till endera. I Sony-fallet skulle jag rekommendera zoomen som pannkaka och trettiofemman som komplement.

M4/3 skulle jag starkt överväga att komplettera kitoptiken med tidigare nämnda Pana 20mm eller Olympus 17mm f/1,8.

Vill man ha tillgång till micro 4/3 optik och vill ha optisk sökare till lågt pris finns ju Panasonic också. G5+14-42 kostar 2995:- och den ännu bättre G6+14-42 kostar 4995:-.

Själv upplever jag sökare som ett krav. Dels med telen för stabiliteten och dels i solljus då en TFT är svår att se.

Du saknar inte optisk sökare då?
Det är en fråga om personlig smak. Jag har en elektronisk sökare men använder den rätt sällan. Nyligen köpte jag en telezoom också, men trivs nog bäst med 20mm.

En lustig sak med PL5 är att råfilerna från sensorn innehåller så mycket mer än det utsnitt som hamnar i jpg-filen. Med RawTherapee kan jag få fram en bild som kanske motsvarar 15mm brännvidd.

Vill man ha tillgång till micro 4/3 optik och vill ha optisk sökare till lågt pris finns ju Panasonic också. G5+14-42 kostar 2995:- och den ännu bättre G6+14-42 kostar 4995:-.

Själv upplever jag sökare som ett krav. Dels med telen för stabiliteten och dels i solljus då en TFT är svår att se.

En lätt gummilupp löser det problemet.

Då var en Sony Nex-6 beställd. Cyberphoto har sänkt priset till 4990 och sedan ger Sony 500kr. i Cashback för tillfället. Det avgjorde saken till Sonys fördel.
Kompletterar kanske med ett Sigma EX 19/2,8 DN.

Gratulerar!

Kan tipsa om att kör man med alla inställningar synliga på bakre LCD:n ökar snabbheten i hantering. Tryck på fn-knappen för att snabbt ändra vilken inställning som helst som syns här:
epe9u9aq.jpg

Lite som Olys super control panel. Fast utan touchskärm, då...

Tog ett tag för mig att uppskatta detta, men nu klickar jag mig hellre ur live view med ett tryck uppåt på display-knappen för att komma in i detta läge, snarare än försöker hitta respektive inställning via meny-knappen - vilket kan ta gruvlig tid och åtskilliga svordomar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar