Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera i instegsmodell

Produkter
(logga in för att koppla)
Ts är en ren nybörjare med erfarenhet endast från mobilkamera.
Tänk på det när ni föreslår allsköns moderniteter och "fackuttryck".
För vissa av er som svarar och kommer med glada tillrop är detta självklarheter , men för TS kanske det snurrar i bollen just nu.
Been there , done that! :)

Instegsmodell

Nu verkar det ju som att det skall vara en enklare modell av systemkamera som du vill ha. Det finns en uppsjö av modeller på marknaden att välja på. Alla har sina för o nackdelar. Många verkar ha hängt upp sej på att man måste välja en Canon eller Nikon, som jag vet har många objektiv att välja på. Men det kanske inte är det viktigaste i ditt fall. Har själv Sony A77II, en lite större systemkamera dock. Men jag själv har haft ett otal Sonykameror genom åren jag fotograferat och är helnöjd med detta märke. Dessutom har jag aldrig haft problem att hitta optik till dessa. En som jag känner hade ungefär samma tankegångar som du och han blev nöjd med sin A6000 och är det fortfarande. Men det finns ju gått om modeller på marknaden om man inte måste ha hela garderoben full med objektiv.

Finns många märken

Åh nej, det finns många märken. En hel del nya också, som växer. Viktigast är väl att man trivs med sin modell/ märke.
Även om mitt märke är Sony. Har ju 8 objektiv till, så blir dyrt att byta.

Mest rekommenderade kameran under 2017 som jag uppfattar det måste nog vara någon Fuji-modell, även i specifika Sony trådar så tar ofta Fuji över som ett bättre val. Fuji har några mycket bra kameror och fantastiska objektiv att välja på, men man delar inte med sig av några nackdelar som trots alla lovord även fins med Fuji.

Greppvänligheten på typen X-E3/X-T20- lite billigare varianter är inte strålande precis, vill nybörjaren växa ut till att använda lite större objektiv ( inte bara köpa 7-8 st 23f/2-35mm varianter )- så blir mindre modeller inte lika trevliga att använda ( kritiken mot A6000 som ändå har ett skapligt grepp har varit enorm under åren för att bli nästan omöjlig att använda med något större objektiv )- Fuji har flera mycket fina modeller men enligt mig så bygger flera av dom användandet till en viss gräns av objektiv storlek.

Delar med glädje ut högsta poäng för Fuji´s objektivpark, Vill man växa åt alla håll med sitt nyköp av kameran gäller det kolla över vilken modell som kan passa allra bäst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar