Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus E-500 testad

Produkter
(logga in för att koppla)
Från Gästboken:
Tänkte bara fråga vad det är för skillnad på E-300 och E-500 egentligen. Varför kostar e-300 mer på netonnet än e-500an? Är inte 500an bättre och nyare?

Sen undrar jag bara lite hur du tror E-300an klarar sig mot Canon EOS 350D och varför Canon är så mkt mer populärare? (på fotosidan har e-300 35st användare medan 1579st använder Canon 350D)
Här är några intressanta frågor jag nyss fått, och som jag funderat över:

Beträffande E-300, så tror jag vi får svaret imorgon, 26 januari 2006, om ryktena om en ny E-330 stämmer. Jag tror E-300 är en plattform, E-500 är en annan, där E-500 är gjord för att vara billig och konkurrera i det lägsta segmentet. Och har lyckats riktigt bra, om man tar dpreview som en barometer: http://www.dpreview.com/reviews/stats.asp Eller varför inte Fotosidan som barometer, där ingen annan kamera från Olympus tidigare haft sådant intresse: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=48077

E-500 har ett kraftigare IR-filter för renare färger, bättre exponering och vitbalans, skärm och med fler inbyggda bildbehandlingsfunktioner inklusive brusreducering. E-300 är ett större system, kan ta ett batterigrepp, kan hantera inbyggd och extern blixt, men framför allt är byggd på ett chassi av metall. E-300 är dyrare att bygga och har lägre serier. E-500 är avsedd att gå på knockout direkt, med det låga priset i ett av paketen där man t.o.m. skalat bort batteriladdare och levererar ett billigare objektiv. Även dubbelzoom-kitet med två mycket bra objektiv till marknadens bästa pris är om inte en knockout-deal, så inte långt ifrån. Jag tror att de som köpt en E-300 lär sig och uppskattar denna, samma för en E-500. Skillnaden är om man anser att en kamera ska se ut som de alltid gjort med ett prisma-tak, då väljer man en E-500 förstås.

Kolla igen på dpreview statistiken, där Canon 350D är i särklass "mest klickade" kamera, http://www.dpreview.com/reviews/stats.asp Canon 350D är i stor sett lika bra i bildresultatet som en Canon 20D, men hanteringsmässigt inte lika lyckad tycker många. Låt vara att andra märken säger sig ha lägre brus än Canon, men det stämmer inte riktigt. Canons 8MPIX sensor slår alla APS-C 6MPIX sensorer beträffande brus och detalj. E-300 och E-500 är chanslös mot Canon vid ISO 800 och ISO 1600. Hur som helst, Olympus E-300/E-500 vid låga ISO, vill jag inte vara utan. Jag har provat kompisars 300D, 10D, 20D, men tycker ändå att som system så är inte E-300 något sämre. Jag tror systemet med kamerahus och objektiv fungerar ytterst perfekt ihop, och inte att förglömma har både sensor-cleaning och pixel-mapping.

The winner takes it all heter det ju, så Canon och Nikon lever mycket på att de har så stort historiskt antal kamerahus och objektiv ute på marknaden. Dessutom är Canon ett konglomerat med starka säljkanaler. Det tar tid att växa, och hur länge har Olympus funnits på den digitala arenan med DSLR? Drygt två år! De har ett system på väg uppåt, de har en objektivlina med F2.0 zoomar som varje intresserad begriper är fina, men lite klent med husen som sagt. Jag tror det kommer att hända mycket intressant under år 2006, med flera tillverkare som ansluter till den öppna standardiserade 4/3-bajonetten.
Jag tror inte det finns plats på marknaden för mer än 5 bajonetter: Canon, Nikon, Olympus, Sony, och Samsung. Resterande spelare kommer att ansluta sig till någon av dessa. Vilka tror du? Knappast till Canon som ju är störst, inte heller till Nikon som har klagomål på att DX är för liten, inte till Sony som historiskt alltid är protektionistiska, till Samsung ja kanske, samt slutligen till Olympus ja definitivt. Vilka har då behov av en bajonett? Kodak, Fuji, Sigma, Sanyo, Panasonic! Leica?

Ref:
  • http://www.bythom.com/2003predictions.htm
  • http://www.bythom.com/2004predictions.htm
  • http://www.bythom.com/2005predictions.htm
  • http://www.bythom.com/2006predictions.htm
 
Sundvisson skrev:
Jag tror inte det finns plats på marknaden för mer än 5 bajonetter: Canon, Nikon, Olympus, Sony, och Samsung. Resterande spelare kommer att ansluta sig till någon av dessa. Vilka tror du? Knappast till Canon som ju är störst, inte heller till Nikon som har klagomål på att DX är för liten, inte till Sony som historiskt alltid är protektionistiska, till Samsung ja kanske, samt slutligen till Olympus ja definitivt. Vilka har då behov av en bajonett? Kodak, Fuji, Sigma, Sanyo, Panasonic! Leica? [/list]

Den här frågan känns ruggigt aktuell att bena ut närmare - skapar en ny tråd för ämnet!

'PiZ' - Dave
 
Ingen toppkanidat...

Tittar man på bildexemplen från DPreview så verkar den genomgående överexponera högdagrarna... klipper helt fräckt bort all information. Beror det på sämre dynamiskt område än konkurrenterna eller är det felaktigheter i ljusmätningen?

Ytterligare en stor nackdel är bristen på bildstabiliseade objektiv som inte finns. DPreview rekomenderar ju faktiskt Panasonic FZ5 som ett alternativ i stället för Olympus E-500... även om just inte FZ5:an har utbytbara objektiv.

Fortfarande är brusnivån alldeles för hög på ISO över 400. Om det nu inte finns bildstabilisering att tillgå så borde åtminstone brusnivån vara låg för att praktiskt kunna använda kamera vid dåligt ljus utan skakningsoskärpa. Alternativet blir ju brusiga bilder...
 
Re: Ingen toppkanidat...

Ronnie Sidwall skrev:


Fortfarande är brusnivån alldeles för hög på ISO över 400. Om det nu inte finns bildstabilisering att tillgå så borde åtminstone brusnivån vara låg för att praktiskt kunna använda kamera vid dåligt ljus utan skakningsoskärpa. Alternativet blir ju brusiga bilder...


Hej!

Har du nånsin använt en E-500? Jag har en och jag tycker inte att brusnivån på >Iso400 är en praktisk begränsning.

Sen att den klipper högdagrarna håller jag inte alls med om. Med min canon 10D som jag bytte mot E-500 kunde man bara glömma att få en himmel med täckning i samtidigt som man fick välexponerade landskap.

Sen är det blixtmätningen med den inbyggda blixten. Här slår Olympus canonen med hästlängder.


MVH Uffe
 
Ljusmätningsfel...?

Michael Nilsson skrev att "E500 ska ha bättre dynamsikt omfång än D70... så... jag tror grabbarna på dpreview har trubbel med ljusmätningen..."

Är det någon mer än du som tycker att E500 har bättre dynamiskt omfång än D70...

Om DPreview har problem med ljusmätningen på E-500 borde de ha det med andra kameror åxå... eller?
 
Jag skrev inte att E-500 har bättre dynamiskt omfång än D70. Jag skrev att den har bättre dynamiskt omfång än canon 10D. Jag utalar mig inte om hur den står sig jämfört en D70 för det vet jag inget om och om jag ska vara ärlig bryr jag mig inte om det heller. Jag är nöjd med E-500 och jag är trött på folk som skriver om saker som de inte ens har testat själva.

MVH Uffe
 
Re: Ljusmätningsfel...?

Ronnie Sidwall skrev:
Michael Nilsson skrev att "E500 ska ha bättre dynamsikt omfång än D70... så... jag tror grabbarna på dpreview har trubbel med ljusmätningen..."

Är det någon mer än du som tycker att E500 har bättre dynamiskt omfång än D70...

Om DPreview har problem med ljusmätningen på E-500 borde de ha det med andra kameror åxå... eller?

I ett test (tror det var i Kamera & Bild) så testade de E-500:ans dynamiska omfång jämfört med D70 och det visade sig att E-500 var betydligt bättre. Så det problem du har beror förmodligen inte på dåligt dynamiskt omfång.

Sen ang bruset. Visst är det lite brusigare än tex canon, men jag har tagit många foton på ISO-800 som jag knappt har något brus på och har skrivit ut fina förstoringar på, så visst är kameran användbar över ISO-400.
 
Eftersom DPreview kom upp som referens ännu en gång på fotosidan, skulle jag vilja fråga vad andra tycker ?

Vad tror ni om deras tester, själv ställer jag mig ibland tveksam till en del av testerna.
 
michagg skrev:
Eftersom DPreview kom upp som referens ännu en gång på fotosidan, skulle jag vilja fråga vad andra tycker ?

Vad tror ni om deras tester, själv ställer jag mig ibland tveksam till en del av testerna.

jag kollar på testbilderna... resten skiter jag i ungefär...
 
michagg skrev:
Eftersom DPreview kom upp som referens ännu en gång på fotosidan, skulle jag vilja fråga vad andra tycker ?

Jag tittar på jämförelserna och sammanfattningen. Användarvänlighet tycker jag inte att det nämner i någon större omfattning och till viss del jag tror också att uppfattningen är personlig.
Tror nog att de kommer ganska nära sanningen, men det är väl inget att hänga upp sig på? Det är fotografen som tar bilderna och inte kameran.
 
bra köp?

Är en Olympus E500 Black + 14-45 + 40-150mm Lens Kit ett bra köp? eller skall man vänta till E330 kommer så man kan leka lite med Live?

Är en glad amatör och har inte haft en digitalsystemkamera innan.
 
Re: bra köp?

Ripper skrev:
Är en Olympus E500 Black + 14-45 + 40-150mm Lens Kit ett bra köp? eller skall man vänta till E330 kommer så man kan leka lite med Live?

Är en glad amatör och har inte haft en digitalsystemkamera innan.
En E-330 kostar några tusenlappar mer än E-500, samt är lite större och tyngre. Men E-330 har en ny sensor och Live View, som bägge bidrar till nya positiva fotomöjligheter. Allt talar för att både E-330 och kusinen från Panasonic DMC-L1 med dess stabiliserade Leica-zoom kommer att öka populariteten för "Four Thirds Systemet".

Ett Olympus E-500 kit med dubbla objektiv, är tveklöst ett ekonomiskt mycket attraktivt paket. Ett snabbt CF-kort (minimum 100x) rekommenderas, eftersom kameran drar nytta av de nyare och snabbare korten, som dessutom sjunkit avsevärt i pris sedan nyåret. Du kan behöva en väska, ett stativ och senare en FL-36 blixt. Kanske även ett nödbatteri, såsom batterihållaren LBH-1 med 3xCR123A.

E-500 kan oerhört mycket, dess inställningar är otaliga. För att se alla dessa inställningsmöjligheter för alla tänkbara fotosituationer, så rekommenderas att läsa Wrotniak's - Customizing Your E-500:

The E-500 is a very customizable camera; it can be in many ways adapted to its user's preferences, liking, and shooting habits. There are about fifty (!) various preference settings which you may tweak to your heart's desire — and I'm not counting the actual shooting parameters and modes (exposure, WB, drive, etc.)

This degree of control comes at a price: customizing your E-500 may seem, at the first glance at least, a little overwhelming; especially, but not only, for a film photographer who decided to take a plunge into digital. To make things worse, the manual is not always helpful enough in explaining what exactly this or that setting means.

This may be why I'm receiving many questions about preference settings for the E-500. This, clearly is not a "one size fits all" situation, but to save myself time I decided to write this article.

What I'm talking about are, mostly at least, not the settings you are likely to change often, from one frame to another. Most of these are the "user preferences" customizing the camera to your liking only to be forgotten about, and rarely, if ever, changed by the user. Even if your preferences about them will turn out to be different than mine, at least I hope to help you to make an educated decision.

I will be also describing in detail how your settings and preferences can be stored for a quick recall later, so that if any are modified, they do not have to be restored one by one.


Ref:
 
Det som gör mig lite tveksam gällande E-500:an är autofokussystemet som verkar lite osäkert eller långsamt ibland, jämfört med andra märkens autofokus.

Om E-330 är förbättrad på den här punkten anser jag den vara ett bättre köp.
 
Nej, E-330 har samma autofokus. Lite långsam och inte 100% tillförlitlig.

Sökaren är en katastrof - liten och mycket mycket mörk.

Live View fungerar bättre som försäljningsargument än i praktiken.
 
ZUIKO DIGITAL ED 18-180mm till E-500

Har precis lagt en beställning hos Cyberphoto på en E-500 med dubbelkittet, så nu är man med i 4/3-klubben. Har en fundering på framtida objektiv till E-500 och är nyfiken på Olympus 18-180mm objektiv. Den verkar väldigt smidig och täcker de flesta situationer. Är det någon som har den eller sett några tester på den? Hur är kvaliteten på detta objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.